هرگز کودکانتان را با یکدیگر مقایسه نکنید، زیرا مشکلاتی از قبیل رقابت، جنگ و دعوا را به وجود می‌آورد و ممکن است با این کارتان به طور ناخودآگاه رقابت سالمی را که میان خواهرها و برادرها حاکم است، تبدیل به حسادت کنید.
کد خبر: ۵۷۵۸۴۴

هیچ‌گاه به بچه‌ها نگویید، چرا درس نمی‌خوانی از برادرت یاد بگیر و... البته والدین نباید به بچه‌ای که نمره عالی گرفته بیش از حد محبت کرده و به دیگری بی‌توجهی کنند.

این‌گونه رفتارها فقط باعث می‌شود آنها به یکدیگر حسادت کنند. مثلا بلند بلند درس می‌خواند تا برادر یا خواهرش نتواند درس حاضر کند. اگر می‌خواهید رابطه خوبی میان بچه‌ها برقرار کنید، باید از علل و اسباب حسادت‌ها جلوگیری کنید و همه آنها را به یک چشم ببینید و یکسان رفتار کنید تا بچه‌ها، یکدیگر را دوست داشته باشند و به هم محبت کنند.

 

البته بد نیست بدانید همه آنها، استعدادها، توانایی‌ها و نیز ضعف‌هایی دارند. ممکن است بعضی بچه‌ها واقعا مزایایی داشته باشند که محبت پدر و مادر را بیشتر جلب کنند، ممکن است برخی از آنها با هوش‌تر یا زیباتر یا رفتار و گفتارشان با پدر و مادر بهتر باشد​ یا نمره‌های درسی بهتری داشته باشند. البته همه اینها ممکن است و مانعی هم ندارد که پدر و مادر، یکی از بچه‌ها را بیشتر دوست داشته باشد، اما باید رفتار و گفتارشان با همه بچه‌ها کاملا یکسان باشد و میان آنها تفاوتی نگذارند.

برخی والدین رفتارشان با همه بچه‌ها یکسان نیست. لازم است بدانید بچه‌ها در مورد محبت پدر و مادر خیلی حساس و زود رنج هستند، بنابراین باید مراقب رفتار و گفتارتان باشید، زیرا هر یک از آنها ویژگی‌ها و خصایص خاص خودشان را دارند، اگر آنها را با هم مقایسه کنید، در حق‌شان بی‌عدالتی کرده‌اید.

متاسفانه برخی والدین مزیت یکی از کودکان را به رخ دیگری می‌کشند. برای مثال می‌گویند از برادر یا خواهرت یاد بگیر ببین شاگرد اول مدرسه شده پس کودک برای جلب محبت پدر و مادر درگیر یک رقابت ناسالم می‌شود و تصمیم می‌گیرد شاگرد اول شود، اما چون در درس ریاضی و علوم ضعیف است نمی‌تواند موفق شود در نتیجه احساس ناتوانی می‌کند و نیز درمی‌یابد پدر و مادر دیگر دوستش ندارند. بنابراین به خواهر یا برادرش حسادت می‌کند. حالا خودتان قضاوت کنید، آیا این رفتار شما درست است؟

پدران و مادران بهتر است به جای این‌گونه رفتارها، استعدادها و توانایی‌های کودکان را شناسایی و به آنها کمک کنند تا بتوانند استعدادهای خود را شکوفا کنند. همچنین اگر بچه‌ها را با هم مقایسه نکنند و آنها را مورد حمایت قرار بدهند، بچه‌ها خود را باور می‌کنند و اعتماد به نفس‌شان بالا می‌رود. در حقیقت والدین باید به کودکان نشان بدهند چقدر دوست شان دارند و همه را با یک چشم می‌بینند.

این نکته مهم است که هیچ‌گاه جلوی کودکان از بچه‌های دیگر، تعریف و تمجید نکنید، زیرا هر کودک توانایی‌ها و استعدادهای خاص خودش را دارد. پس به آنها عشق بورزید و نیز بگویید چه نقش مهمی در زندگی شما دارند.

>> چاردیواری/ مترجم: نسرین علی‌محمدی 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها