شافعی: ‌تحریم‌ها برای صنعت قطعه‌سازی خودرو محرومیت‌هایی ایجاد کرده است

خودروسازان: دولت کمک نکند، ورشکست می‌شویم

در حالی که آمریکا تا چند روز دیگر تحریم‌های تازه‌ای برعلیه صنعت خودروی ایران اعمال می‌کند، خودروسازان درخواست کمک فوری خود را به دولت ارسال کرده و هشدار دادند: درصورتی که به صورت فوری به صنعت خودرو کمک نشود، این صنعت با بحران قطعه و رشد شدید هزینه مواجه شده و ورشکسته خواهدشد.
کد خبر: ۵۷۴۰۵۳

به گزارش مهر، دولت آمریکا اخیرا برای نخستین بار صنعت خودروسازی کشور را هدف تحریم‌های مستقیم خود قرار داد و کشورها و شرکت‌های طرف فعالیت با خودروسازان ایرانی را تهدید کرد در صورت هرگونه خرید، تامین یا انتقال کالاها و خدمات مورد استفاده در صنعت خودروسازی ایران، با برخورد شدید دولت آمریکا مواجه خواهند شد.

در همین حال بررسی تازه خودروسازان بزرگ کشور که اخیرا در جلسه‌ای با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز به صورت مبسوط مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت، تحریم‌های تازه آمریکا که قرار است از اول ماه جولای اجرایی شود، هزینه تامین قطعات برای خودروسازان کشور را 15 تا 40 درصد افزایش خواهد داد و این مساله در کنار بحرانی که طی ماه‌های گذشته گریبان این صنعت را گرفته، چشم‌انداز صنعت خودرو را تیره و نامعلوم می‌کند.

در همین ارتباط یک مقام مسئول با بیان این‌که شرکت‌های کره‌ای در تحریم‌های تازه پیشتاز هستند، گفت: شرکت‌های کره‌ای تامین‌کننده قطعات که با وجود تحریم‌های سال‌های اخیر همچنان با خودروسازان ایرانی کار می‌کردند، بتازگی به خودروسازان ایرانی اعلام کرده‌اند از اول ماه جولای فروش قطعه به کشورمان را متوقف خواهند کرد. وی ادامه داد: با این شرایط، جریان خرید قطعات، از طریق کشورها و شرکت‌های واسطه و با صرف هزینه و زمان چند برابری ممکن خواهد بود.

به همین دلیل، خودروسازان با ارائه درخواستی فوری به دولت، خواستار دریافت کمک ارزی وعده داده شده از سوی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و پرداخت تسهیلات بلاتکلیف مانده خود در شورای پول واعتبار و بانک مرکزی شده‌اند.

در این درخواست هشدار داده شده در صورت تخصیص نیافتن این کمک‌ها، صنعت خودرو با بحران قطعه و رشد شدید هزینه مواجه شده و ورشکسته خواهد شد.

کاهش بیشتر قیمت خودرو

در همین حال رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در پاسخ به پرسشی درباره تاثیر کاهش نرخ ارز طی چند هفته گذشته بر قیمت خودرو در بازار اظهار کرد: با توجه به کاهش 20 درصدی نرخ ارز انتظار می‌رود که قیمت خودرو نیز کاهش یابد.به گزارش ایسنا، غلامرضا شافعی دیروز در نشست خبری درباره تاثیر تحریم‌ها بر صنعت خودروسازی و تحریم‌های جدید آمریکا بر صنعت خودروسازی ایران نیز عنوان کرد: نمی‌توان گفت که تحریم‌ها بر صنعت خودروسازی ما اثری نداشته است. در تحریم جدید آمریکا صنعت خودروی ایران را مورد هدف قرار داده است و برای صنعت قطعه‌سازی هم محرومیت‌هایی ایجاد کرده است که از چند روز دیگر آغاز می‌شود. خودروسازان در انتقال پول هم دچار مشکل شده‌اند و در ماه‌های گذشته فقط توانستند با ارز آزاد خود را اداره کنند. به‌طور کلی مشکل اصلی خودروسازان کمبود نقدینگی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها