8 تیم برتر قاره‌های مختلف، قهرمان و میزبان جام جهانی از 25 خرداد تا 10 تیر در برزیل زورآزمایی می‌کنند

پایان انتظار برزیلی‌ها پس از 63 سال

هواداران فوتبال در برزیل بیش از شش سال است منتظرند جام کنفدراسیون‌ها به میزبانی ریودوژانیرو و پنج شهر دیگر آغاز شود. این انتظار از همان روزی شروع شد که برزیلی‌ها میزبانی جام جهانی فوتبال را به دست آوردند. آخرین باری که برزیل یک تورنمنت بین‌المللی فیفا را میزبانی کرد به جام جهانی 1950 برمی‌گردد؛ مسابقاتی که یادآوری آن به دلیل شکست مقابل اروگوئه در فینال، هنوز هم تلخی‌های خاص خودش را برای مردم این کشور به همراه دارد. حالا پس از 63 سال نوبت آن است که قدرت اول فوتبال دنیا به عنوان پرافتخارترین تیم جام جهانی، میزبان تورنمنتی باشد که بجز آمریکایی‌ها، تیم‌هایی از اروپا، آفریقا، آسیا و اقیانوسیه هم در آن حضور دارند؛ جام کنفدراسیون‌ها.
کد خبر: ۵۷۰۵۷۴

سوت آغاز نهمین دوره جام کنفدراسیون‌ها ساعت 23 و 30 شنبه شب به وقت تهران (بیست و پنجم خرداد) با دیدار دو تیم برزیل و ژاپن به صدا درمی‌آید تا از بخشی از توانمندی‌های برزیلی‌ها برای میزبانی از جام جهانی 2014 پرده‌برداری شود.

تنها یک سال به میزبانی پرشکوه برزیل در جام جهانی باقی مانده است و بزرگان فوتبال در این کشور مصمم هستند در جام کنفدراسیون‌ها با میزبانی خوب و بدون نقص خود، بهترین تصویر را در ذهن میلیون‌ها بیننده تلویزیونی بر جا بگذارند.

مهم تر از آن نتیجه‌ای است که برزیل در جام کنفدراسیون‌ها خواهد گرفت؛ آیا آنها با یک میزبانی خوب و یک قهرمانی شیرین تب و تاب جام جهانی را در فاصله یک سال مانده به این بازی‌ها بالا خواهند برد؟

به‌به‌تو، ستاره سال‌های نه‌چندان دور فوتبال برزیل یکی از کسانی است که بر ارزش بالای جام کنفدراسیون‌ها برای تیم ملی این کشور تاکید دارد. به‌به‌توی چهل و هشت ساله که 75 بار بازوبند کاپیتانی تیم ملی برزیل را به بازو بسته و 39 گل ملی هم در کارنامه دارد اکنون یکی از اعضای کمیته برگزارکننده مسابقات جام کنفدراسیون‌هاست. او در آستانه این تورنمنت معتبر می‌گوید: موفقیت در جام کنفدراسیون‌ها هم در بحث اجرایی و هم برای تزریق روحیه به نفرات ملی‌پوش یک برگ برنده بزرگ برای ما خواهد بود. برزیل یک سال بعد میزبان جام جهانی خواهد بود و من معتقدم قهرمانی در جام کنفدراسیون‌ها فرصت ارزشمندی برای بازیکنان جوان و باانگیزه تیم ملی برزیل است. آنها با این جام، برای موفقیت در جام جهانی استارت خواهند زد.

برزیل بدون کاکا و رونالدینیو

لوئیس فیلیپه اسکولاری، سرمربی تیم ملی برزیل درحالی تیمش را برای حضور در جام کنفدراسیون‌ها آماده می‌کند که خبری از کاکا و رونالدینیو، دو مرد سال پیشین فوتبال دنیا، در اردوی طلایی‌پوشان نیست.

این دو ستاره باتجربه در فهرست اولیه اسکولاری برای این رقابت‌ها حضور داشتند، اما در فهرست نهایی نامی از آنها دیده نمی‌شود. البته اسکولاری درباره آنها این توضیح را داد تا کمتر مورد انتقاد قرار بگیرد: کار برای بازیکنان باتجربه تمام نشده است. این فهرست فقط برای جام کنفدراسیون‌هاست. ما همچنان بازیکنانی را که ممکن است بتوانند در جام جهانی به ما کمک کنند، زیر نظر داریم.

علاوه بر این، اسکولاری ترجیح داد​ برای این رقابت‌ها روی نام الکساندر پاتو، مهاجم کورینتیانس، گانسو، هافبک سائوپائولو و رافائل، مدافع راست منچستریونایتد نیز خط بکشد. رامیرس، هافبک باتجربه چلسی، هم جایی در فهرست اسکولاری پیدا نکرد، اما داوید لوئیس، مدافع آبی‌ها به اردوی سلسائو دعوت شده است. ژولیو سزار یکی از اعضای تیم برزیل برای جام کنفدراسیون‌ها خواهد بود. ستاره تیم اسکولاری هم بدون شک نیمار خواهد بود؛ کسی که دو هفته پیش با پیوستن به بارسلونا به خبرسازترین بازیکن فصل نقل و انتقالات تبدیل شد. فهرست کامل برزیل برای جام کنفدراسیون‌ها در زیر آمده است:

دروازه‌بان‌ها: دیه گو کاوالیری، جفرسون و ژولیو سزار

مدافعان: دنی آلوس، فیلیپه لوئیس، مارسلو، ژان، داوید لوئیس، دانته، رِوِر و تیاگو سیلوا

هافبک‌ها: فرناندو، جدسون، هرنانس، لوئیس گوستاوو، اسکار، پائولینیو و برنارد

مهاجمان: فِرِد، هالک، لوکاس مورا، نیمار و لئاندرو دامیائو

فینالیست‌های یورو؛ بلای جان برزیل

برزیل با پیروزی سه بر صفر مقابل فرانسه در بازی تدارکاتی ابتدای هفته، نشان داد براحتی اجازه نخواهد داد جام قهرمانی کنفدراسیون‌ها از این کشور خارج شود، اما آنها خوب می‌دانند برای دفاع از عنوان قهرمانی، علاوه بر اروگوئه و مکزیک که همیشه گربه سیاه برزیل بوده‌اند باید با دو قدرت بزرگ فوتبال اروپا یعنی اسپانیا و ایتالیا هم بجنگند.

اسپانیا تیم اول رنکینگ فیفا از سال 2008 تاکنون دوبار قهرمان اروپا شده و یک‌بار هم جام جهانی را فتح کرده است. تنها ناکامی اسپانیا طی پنج سال گذشته شکست در نیمه نهایی جام کنفدراسیون‌های سال 2009 مقابل آمریکا و بازماندن از حضور در دیدار نهایی بوده است. با این حال اسپانیایی‌ها این روزها با ویسنته دل‌بوسکه همچنان در اوج هستند و این توانایی را در خود می‌بینند که علاوه بر قهرمانی در جام کنفدراسیون‌ها، از عنوان قهرمانی خود در جام جهانی هم دفاع کنند.

حضور 9 بازیکن بارسلونا و پنج رئالی در ترکیب ماتادورها، انگیزه‌های بالای این تیم برای فتح جامی دیگر است. والدس، پیکه، آلبا، بوسکتس، ژاوی، اینیستا، پدرو، فابرگاس، ویا، کاسیاس، راموس، آربلوئا، آلبیول، ژابی آلونسو، ماتا، تورس، خاوی گارسیا، سیلوا، خاوی مارتینز، رینا و سولدادو بازیکنانی هستند که در فهرست دل‌بوسکه برای جام کنفدراسیون‌ها قرار دارند.

ایتالیایی‌ها هم مثل اسپانیایی‌ها، قهرمانی در جام کنفدراسیون‌ها را تاکنون تجربه نکرده‌اند و با تمام قوا راهی برزیل شده‌اند. چزاره پراندلی برای این‌که ایتالیا همچون دوره گذشته جام کنفدراسیون مغلوب بزرگ نباشد، از تمام داشته‌هایش برای حضور در اردو دعوت کرده است. از جی‌جی بوفون گرفته تا اندره پیرلو و ماریو بالوتلی. دیگر بازیکنان سرشناس تیم ملی ایتالیا در جام کنفدراسیون‌ها این نفرات هستند: آباته، بارزاگلی، بونوچی،‌کیه لینی، ماجیو، آکیلانی، دروسی، مارکیزیو، مونتو لیوو، ال‌شعراوی، جیلاردینو و جیووینکو.

ایتالیایی‌ها، مثل اسپانیا و اروگوئه این فرصت را دارند که به‌عنوان سومین تیم (بعد از آرژانتین و فرانسه) در هر سه تورنمنت مهم بزرگ فیفا به قهرمانی برسند. این سه تورنمنت شامل جام جهانی، مسابقه‌های فوتبال المپیک و جام کنفدراسیون‌هاست.

ناشناخته‌ترین تیم جام

جام کنفدراسیون‌ها جایی برای بهترین تیم‌های دنیاست، اما نهمین دوره این بازی‌ها پذیرایی تیمی است که در رنکینگ جدید فیفا در میان صد تیم برتر جایی ندارد.

اسم تیم ملی تاهیتی را خیلی از فوتبالدوستان نشنیده‌اند، اما اکنون در گروهی که اسپانیا، اروگوئه و نیجریه هستند، تاهیتی هم تیم چهارم است. این کشور نماینده قاره اقیانوسیه است.

تا پیش از این استرالیا و نیوزلند تنها تیم‌هایی بودند که از این قاره مجوز حضور در جام کنفدراسیون‌ها را به دست آورده بودند، اما قهرمانی این تیم در جام ملت‌های 2012 استرالیا باعث شد تاهیتی مجوز حضور در تورنمنتی بزرگ چون جام کنفدراسیون‌ها را به دست بیاورد.جز این قهرمانی هیچ افتخار دیگری در سابقه شصت ساله تیم ملی فوتبال این کشور دیده نمی‌شود. آنها اولین بار در مقدماتی جام جهانی 1994 حضور در تورنمنت‌های فیفا را تجربه کردند. بد نیست بدانید در کشور تاهیتی که بزرگ‌ترین مجمع الجزایر سوسیاتی در اقیانوس آرام به شمار می‌رود چمن طبیعی نمی‌روید و آنها فقط روی چمن مصنوعی فوتبال بازی می‌کنند.

برنامه بازی‌ها

گروه A: برزیل، ایتالیا، ژاپن و مکزیک

گروه B: اسپانیا، اروگوئه، نیجریه و تاهیتی

برنامه بازی‌ها​ (ساعت بازی‌ها به وقت تهران است)

شنبه 25 خرداد: برزیل ـ ژاپن (23 و 30 دقیقه) ـ شهر برازیلیا

یکشنبه 26 خرداد: مکزیک ـ ایتالیا (23 و 30 دقیقه) ـ ریودوژانیرو

دوشنبه 27 خرداد: اسپانیا ـ اروگوئه (2 و 30 دقیقه بامداد) ـ رسیف

دوشنبه 27 خرداد: تاهیتی ـ نیجریه (23 و 30 دقیقه) ـ بلوهوریزونته

چهارشنبه 29 خرداد: برزیل ـ مکزیک (23 و 30 دقیقه) ـ فورتالزا

پنجشنبه 30 خرداد: ایتالیا ـ ژاپن (2 و 30 دقیقه بامداد) ـ رسیف

پنجشنبه 30 خرداد: اسپانیا ـ تاهیتی (23 و 30 دقیقه) ـ ریودوژانیرو

جمعه 31 خرداد: نیجریه ـ اروگوئه (2 و 30 دقیقه بامداد) ـ سالوادور

شنبه اول تیر: ایتالیا ـ برزیل در سالوادور، ژاپن ـ مکزیک در بلوهوریزونته (23 و 30 دقیقه)

یکشنبه 2 تیر: نیجریه ـ اسپانیا در فورتالزا، اروگوئه ـ تاهیتی در رسیف (23 و 30 دقیقه)

نیمه‌نهایی:

چهارشنبه 5 تیر: تیم اول گروه A ـ تیم دوم گروهB (23 و 30 دقیقه در بلوهوریزونته)

پنجشنبه 6 تیر: تیم اول گروه B ـ تیم دوم گروه A(23 و 30 دقیقه در فورتالزا)

رده‌بندی:

یکشنبه 9 تیر: (19 و 30 دقیقه در سالوادور)

فناوری خط دروازه وارد می‌شود

جام کنفدراسیون‌ها که از شنبه آینده در ریودوژانیرو آغاز می‌شود، دومین رقابت معتبر از دیدگاه فیفاست که در آن از فناوری خط دروازه استفاده می‌شود.

سال گذشته در رقابت‌های جام باشگاه‌های جهان در ژاپن نیز از فناوری خط دروازه استفاده شد و حالا فیفا منتظر آن است که ببیند آیا این فناوری در تورنمنتی به بزرگی جام کنفدراسیون‌ها هم امتحان خود را به خوبی پس می‌دهد یا خیر.

فیفا که نهاد قانونگذاری فوتبال جهان است، به دنبال بروز سلسله حوادثی که داوران متوجه عبور توپ از خط دروازه در مسابقات نشدند، در ماه جولای استفاده از این فناوری را تصویب کرد و حالا جروم والکه، دبیرکل فیفا می‌گوید در صورتی که عملکرد سامانه فناوری خط دروازه در رقابت‌های امسال جام کنفدراسیون‌ها مورد تائید باشد، از آن برای رقابت‌های جام جهانی برزیل هم استفاده خواهد شد.

اکنون دو سیستم در این زمینه وجود دارد که استانداردهای فیفا را پوشش می‌دهند. فناوری Hawk-Eye توسط شش دوربین مختلف موقعیت توپ را تشخیص می‌دهد و در فناوری GoalRef یک تراشه کوچک در توپ و یک میدان مغناطیسی درون دروازه شکل می‌گیرد تا اگر توپ از خط دروازه رد شود، تراشه یک سیگنال را مخابره کرده و گل به داور اطلاع داده شود.

این دوربین‌ها طوری برنامه‌ریزی شده‌اند که فقط حرکت توپ را به عنوان شیء مهم ضبط می‌کنند و توجهی به حرکات دروازه‌بان و سایر بازیکنان نخواهند داشت. این دوربین‌ها بخوبی می‌توانند عبور توپ از خط دروازه را تشخیص داده و در صورت وقوع گل یک علامت رادیویی برای داور مخابره می‌کنند.

نحوه صعود تیم‌ها به جام کنفدراسیون‌ها

برزیل: صعود به‌عنوان کشور میزبان، اسپانیا: صعود به‌عنوان قهرمان جام جهانی 2010 ، ژاپن: صعود به‌عنوان قهرمان جام ملت‌های آسیا 2011، مکزیک: صعود به‌عنوان قهرمان کونکاکاف 2011 ، اروگوئه: صعود به‌عنوان قهرمان کوپا آمریکای 2011 ، تاهیتی: صعود به‌عنوان قهرمان جام ملت‌های اقیانوسیه 2012 ، ایتالیا: صعود به‌عنوان نائب قهرمان جام ملت‌های اروپا 2012، به دلیل قهرمانی اسپانیا در جام جهانی 2010 و یورو 2012، ایتالیا به‌عنوان نماینده اروپا در جام کنفدراسیون‌ها شرکت می‌کند، نیجریه: صعود به‌عنوان قهرمان جام ملت‌های آفریقا 2013

داوران 5 قاره در برزیل

کمیته داوران فیفا در فاصله یک ماه مانده به این رقابت‌ها ۳۰ داور شامل ۱۰ داور و ۲۰ کمک داور را از بین فهرست نامزدهای داوری در جام جهانی ۲۰۱۴، برای قضاوت در مسابقات انتخاب کرد که از پنج کنفدراسیون هستند. در بین این داوران روشن ایرماتف و یوئیچی نی‌شی‌مورا، دو داور آسیایی هستند در حالی که چهار داور نیز از اروپا انتخاب شدند.

فهرست داوران معرفی شده برای قضاوت در مسابقات جام کنفدراسیون‌ها به شرح زیر است:

1 ـ یوئیچی نی‌شی‌مورا از ژاپن 2 ـ روشن ایرماتف از ازبکستان 3 ـ جمال حمودی از الجزایر 4 ـ جوئل آگیلار از السالوادور 5 ـ دیگو آبال از آرژانتین 6 ـ انریکه اوسس از شیلی 7 ـ هاوارد وب از انگلیس 8 ـ فلیکس بریش از آلمان 9 ـ بیورن کوئیپرز از هلند 10 ـ پدرو پروئنکا از پرتغال

رضا پورعالی​/ جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها