ذات بازی با تفریح و هیجان گره خورده است، اصلا بازی‌ای که در آن دست‌کم یکی از این دو مولفه وجود نداشته باشد، در تعریف بازی قرار نمی‌گیرد و فعالیتی جدی محسوب می‌شود.اما نوع بازی هم در خلق این هیجان تاثیر دارد و بر کمیت و کیفیتش اثر می‌گذارد.
کد خبر: ۵۷۰۱۷۳
خلق هیجان از رایانه تا شهربازی

مثلا هیجانی که در یک بازی فوتبال وجود دارد، متفاوت با نوع هیجانی است که در بازی شطرنج وجود دارد، اما به هیچ‌وجه نمی‌توان با قاطعیت گفت ​ هیجان فوتبال از هیجان شطرنج بیشتر است.

هیجان یک حالت نسبی است که با توجه به ویژگی‌های شخصیتی انسان‌ها​ از فردی به فرد دیگر متغیر است و به همین دلیل نیز شاید نتوان بین هیجان در شهربازی‌ها و هیجان در بازی‌های رایانه‌ای​ مقایسه دقیقی انجام داد، زیرا ویژگی‌ها، سلایق شخصی و تفاوت هیجان برای هر فرد متفاوت است و بنابراین فقط می‌توان مقایسه‌ای نسبی و نه قطعی را از این دو فعالیت مختلف شرح داد.

درگیری جسم و ذهن

یکی از عمده تفاوت هیجان بین بازی‌های رایانه‌ای و شهربازی‌ها، نقش جسم در این بازی‌هاست.

در شهربازی‌ها، هیجان ذهنی با فعالیت جسمی ترکیب می‌شود و حالتی شبیه ورزش ایجاد می‌کند، اما در بازی‌های رایانه‌ای، فعالیت جسمی در کمترین سطح خود قرار دارد و این ذهن است که سعی می‌کند با فضاسازی‌ها، هیجانی طبیعی ایجاد کند.اما در شهربازی‌ها، ذهن برای خلق یک تجربه هیجان‌انگیز، نیاز به فضاسازی پیچیده‌ای ندارد و وسایل شهربازی این کار را بخوبی انجام می‌دهند.

در شهربازی‌ها در محیطی طبیعی، هیجانی طبیعی خلق می‌شود، اما در بازی‌های رایانه‌ای با فضاهای مجازی تلاش می‌شود هیجانی طبیعی ایجاد شود.

کدام اعتیادآورتر است؟

کافی است صبح از خواب بیدار شوید، دکمه رایانه را روشن کنید و در حالی که چای می‌نوشید، به انجام بازی‌های رایانه‌ای مشغول شوید. می‌بینید​ در چنین شرایطی، امکان تکرار هر روزه این کار وجود دارد، اما در شهربازی‌ها این‌گونه نیست.

به تعبیر دیگر، سهولت دسترسی به بازی‌های رایانه‌ای برای داشتن هیجانی لذتبخش، عاملی می‌شود که ممکن است فرد را به بازی‌های رایانه‌ای معتاد کند، اما امکان این که شما هر روز صبح، وقت و انرژی داشته باشید و به شهربازی بروید، بسیار بعید است و در نتیجه احتمال معتاد‌شدن به بازی‌های رایانه‌ای​ بسیار شدیدتر از شهربازی‌هاست.

هیجان گروهی، هیجان انفرادی

یکی از ویژگی‌های مهم شهربازی‌ها، حضور جمعی و تجربه هیجان جمعی در این‌گونه اماکن است، معمولا کمتر کسی پیدا می‌شود که تنها به شهربازی برود، اما در بازی‌های رایانه‌ای خلاف این شرایط وجود دارد.یعنی در بیشتر موارد، حضور در شهربازی‌ها به صورت گروهی، دوستانه یا خانوادگی صورت می‌گیرد و بنابراین شهربازی‌ها می‌تواند جمع‌های دوستانه و خانوادگی را مستحکم‌تر کند، اما بازی‌های رایانه‌ای اغلب به صورت تک‌نفره انجام می‌شود و خیلی کم پیش می‌آید​ تبدیل به یک فعالیت گروهی و خانوادگی شود. جدای از آن، انجام بازی‌های رایانه‌ای و افراط در آن، رکود، خستگی و فرسایش جسمی و ذهنی نیز با خود به دنبال دارد، اما تجربه هیجان شهربازی‌ها، کمتر با این ویژگی‌های منفی آمیخته شده است.

امین جلالوند - گروه جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها