آتش در نیزارهای تالاب بین‌المللی شادگان

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان خوزستان گفت: حدود صد هکتار از نیزارهای تالاب بین‌المللی شادگان، 20 کیلومتر مانده به سه‌راهی دارخوین ـ شادگان دچار آتش‌سوزی شد.
کد خبر: ۵۶۸۹۸۸

احمدرضا لاهیجان‌زاده در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: علت این آتش‌سوزی که پس از گزارش‌های مردمی از شادگان مبنی بر مشاهده دود درآسمان این شهر روز پنجشنبه با رصد تصاویر و نقشه‌های ماهواره‌ای انجام و قابل تشخیص شد، هنوز نامعلوم است و مشخص نیست عامل آتش‌سوزی، انسانی یا عامل طبیعی بوده است.

وی گفت: گرچه اتفاقاتی نظیر خشکسالی، سیلاب و آتش‌سوزی به طور معمول از حوادث زیست‌محیطی چرخه تالاب‌هاست، اما ماهیگیران نیز می‌توانند علت آتش‌سوزی در این منطقه باشند که این موضوع باید بررسی شود.

لاهیجان‌زاده افزود: آتش‌سوزی که از عصر چهارشنبه آغاز شده بود به دلیل آن​که محل آن مشخص نبود و از سوی دیگر این منطقه قابل ورود برای انسان نیست، قابل تشخیص نبود. وی تصریح کرد: دیروز با بررسی تصاویر ماهواره‌ای نقطه آتش‌سوزی در تالاب بین‌المللی شادگان مشخص شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خوزستان افزود: خوشبختانه آتش‌سوزی این محدوده از تالاب به علت باتلاقی بودن محل، بدون دخالت عوامل انسانی پس از حدود چهار ساعت فروکش کرده و رو به خاموشی گذاشته است.

شادگان یکی از تالاب‌های بزرگ ایران است که در جنوب غربی ایران و جنوب شهر شادگان در استان خوزستان قرارگرفته است.

در همایش تالاب‌های جهان که در رامسر برگزار شده در معاهده رامسر که پیمانی بین‌المللی در سال ۱۹۷۱ میلادی است، تصمیم گرفته شد شادگان ـ خورموسی و خورالامیه باعنوان تالاب شادگان یا خور الدورق شناخته شود.

این تالاب 400 هزار هکتار وسعت دارد و 327 هزار و 765 هکتار آن پناهگاه حیات وحش است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها