به‌گفته مسئولان این‌شهر، باتوجه به شرایط موجود نمی‌توان زمان خاصی را برای بهره‌برداری از این‌طرح اعلام کرد

متروی اصفهان همچنان روی ریل بی پولی

متروی اصفهان در حالی پس از گذشت سال‌ها همچنان در پیچ و خم مشکلات متعددی همچون کمبود اعتبار و چشم انتظاری برای واگن‌های در راه مانده، متوقف شده است که مسئولان استانی بتازگی گفته‌اند به دلیل نوسانات بازار ارز همچنان نمی‌توان زمان قطعی را برای راه‌اندازی طرح اعلام کرد.
کد خبر: ۵۶۷۱۲۱

مترو و ورزشگاه نقش جهان استان اصفهان در حالی از جمله پروژه‌های مهر ماندگار این استان به شمار می‌رود که این پروژه‌ها پس از گذشت سال‌ها از زمان آغاز طرح، هنوز مورد بهره‌برداری قرار نگرفته است.

عملیات اجرایی پروژه مترو یا قطار شهری اصفهان از سال 1381 آغاز شده است و با وجود گذشت 11 سال از این موضوع مردم اصفهان هنوز از این امکان بی بهره اند؛ ، تاخیری که مسئولان استانی عمده‌ترین دلیل آن را اختصاص نیافتن بودجه لازم و همچنین وجود تحریم و ممانعت از ورود برخی تجهیزات مورد نیاز ساخت مترو عنوان می‌کنند.

نماینده مردم شهرضا در مجلس شورای اسلامی در این باره به فارس می‌گوید: دولت به دلیل وجود تحریم‌ها و نوسانات نرخ ارز و دلار برای پرداخت این بودجه با مشکلات بسیاری مواجه است.

عوض حیدر‌پور با تاکید بر این که راه‌اندازی مترو در کلانشهرها از افزایش آلاینده‌ها جلوگیری می‌کند، می‌افزاید: توسعه حمل و نقل ریلی یا مترو از راهکار‌های اجرایی برای تأمین سلامت مردم است و با توجه به این موضوع ناگزیر به استفاده از مترو و حمل و نقل ریلی هستیم.

راه‌اندازی فاز نخست مترو شاید پس از ورود واگن‌ها

دستیار ویژه رئیس‌جمهور نیز با اشاره به این‌که ورود واگن به کشور سیر خاصی دارد، می‌گوید: پس از ورود واگن‌ها به کشور فاز نخست متروی اصفهان راه‌اندازی می‌شود.

علی‌اکبر محرابیان با اشاره به جزئیات فاز نخست متروی اصفهان می‌افزاید: فاز نخست قطار شهری با طول 11 کیلومتر و با ورود واگن مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و البته این پروژه در بخش ساختمانی و تجهیزات لازم تا پایان خرداد امسال مجهز می‌شود.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان با بیان این‌که علاوه بر اعتبارات پرداخت شده، 25 میلیارد تومان برای تکمیل پروژه مهر ماندگار قطار شهری اصفهان مورد نیاز است، خاطرنشان می‌کند: اکنون با مشکلات گمرکی برای وارد شدن بخشی از تأسیسات کابلی خریداری شده برای پروژه متروی اصفهان مواجه هستیم.

عبدالجواد زعفرانی با اشاره به این‌که به دلیل ممنوعیت ورود برخی کالا‌ها به کشور، از ورود این کالا نیز جلوگیری شده است، می‌گوید: باید برای رفع این مشکلات و ورود این تأسیسات به کشور تمهیدات لازم اندیشیده شود.

وی با بیان این‌که تا زمانی که این تأسیسات نباشد، راه‌اندازی پروژه مترو یا قطار شهری اصفهان امکان‌پذیر نیست، تاکید می‌کند: با توجه به این موضوع این تأسیسات باید پیش از ورود واگن‌های مترو به کشور وارد شود.

در همین حال معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان با اشاره به این‌که هیچ کارشناسی مترو را برای شهری تاریخی مانند اصفهان توصیه نمی‌کند، می‌گوید: اما تراموا که برای شهرهای تاریخی تعریف شده است، برای شهر تاریخی اصفهان توصیه می‌شود.

مصطفی نوریان با تاکید بر این‌که امیدواریم فاز نخست خط یک مترو ی اصفهان تا پایان خرداد امسال به بهره‌برداری برسد، می‌افزاید: فاز نخست خط یک متروی اصفهان از خیابان پاسداران تا میدان شهدا به بهره‌برداری می‌رسد و با راه‌اندازی این خط بیش از 30 درصد مسافران حمل و نقل عمومی در این مسیر سرویس‌دهی می‌شوند.

بودجه‌ دولت برای مترو کافی نیست

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان این‌که متروی اصفهان ردیف بودجه مستقلی نداشته است، می‌گوید: گرچه بودجه آن را افزایش داده‌ایم، اما این بودجه‌ها نیز برای راه‌اندازی این پروژه کافی نیست.

حمیدرضا فولادگر با تاکید بر این‌که صحبت‌های ارائه شده مبنی بر راه‌اندازی متروی اصفهان تا ابتدای امسال مربوط به تعدادی از واگن‌های خریداری شده بوده است، می‌افزاید: همواره به مسئولان یادآوری کرده‌ایم که زمان قطعی را برای راه‌اندازی این پروژه اعلام نکنید.

وی با اشاره به این‌که بخشی از عوامل اجرایی این پروژه در اختیار مسئولان قرار ندارد و با توجه به مباحث ارز و دلار و مشکلات ارزی حاکم بر کشور نمی‌توانیم یک زمان قطعی را برای راه‌اندازی این پروژه اعلام کنیم، تاکید می‌کند: در صورتی که واگن‌های خریداری شده برای متروی اصفهان تحویل داده شود، بخشی از این پروژه راه‌اندازی می‌شود و شاید فقط یک فاز از خط متروی اصفهان مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.

علیرضا نصراصفهانی، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان نیز با بیان این‌که شهرداری اصفهان از اختیارات لازم برای مدیریت پروژه مترو برخوردار نیست، می‌گوید: نسبت به وعده‌های ارائه شده مبنی بر راه‌اندازی پروژه قطار شهری اصفهان در تابستان امسال مردد هستم.

دیگر عضو شورای اسلامی شهر اصفهان نیز با تاکید بر این‌که راه‌اندازی متروی اصفهان با قیمت‌های فعلی دلار امکان‌پذیر نیست، تاکید می‌کند: شهرداری اصفهان بخوبی از فرصت‌های در اختیار خود برای راه‌اندازی این پروژه استفاده نکرده و این موضوع یکی از ضعف‌های شهرداری اصفهان است. فتح‌الله معین با بیان این‌که بهار رفع مشکلات متروی اصفهان به پایان رسیده و شهرداری اصفهان فرصت‌های خود را برای راه‌اندازی این پروژه از دست داده است و اکنون نیز شرایط اقتصادی موجود در کشور از راه‌اندازی این پروژه جلوگیری می‌کند، می‌گوید: شهرداری اصفهان از بودجه مصوب برای رفع موانع موجود در خیابان‌ها برای راه‌اندازی این پروژه استفاده نکرده و بودجه مصوب 12 میلیارد تومانی را بدون هیچ توجیهی از دست داده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها