مسئول دبیرخانه کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت گفت: در هر 6 ثانیه یک نفر در جهان به علت ابتلا به بیماریهای ناشی از مصرف و مواجهه با دود دخانیات می‌میرد.
کد خبر: ۵۶۴۴۰۱

خدیجه محصلی با بیان اینکه مصرف دخانیات در حال حاضر یکی از بزرگترین عوامل در حال افزایش مرگ و میر در سطح جهان است، اظهار داشت: در حال حاضر یک میلیارد و 300 میلیون نفر در جهان مصرف کننده مواد دخانی هستند که از این بین 84 درصد در کشورهای در حال توسعه زندگی می کنند.

محصلی افزود: استعمال دخانیات عامل بروز یا تشدید کننده بسیاری از بیماری های مرتبط از جمله بیماریهای قلبی و عروقی، بیماریهای ریه، بیماریهای عفونی، سرطانها، بیماریهای استخوانی، بیماریهای مغزی، بیماریهای دستگاه گوارش، بیماریهای کلیه، بیماریهای چشم، بیماریهای شنوایی، بیماریهای دندانها، کاهش ایمنی بدن و ریزش مو است.

وی تصریح کرد: در جمعیتهایی که استعمال دخانیات در چند دهه اخیر امری متداول است 90 درصد سرطان ریه ، 15 تا 20 درصد سایر سرطانها ، 75 درصد برونشیت مزمن و آمفیزم و 25 درصد مرگ و میر ناشی از بیماریهای قلبی و عروقی در سنین 35 تا 69 سال، ناشی از مصرف دخانیات بوده است.

کارشناس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با تأکید بر اینکه اثرات استنشاق تحمیلی دود سیگار نیز کمتر از عوارض ناشی از استعمال دخانیات نیست، گفت: دانشمندان بر این عقیده اند که دود محیطی از نظر سلامت هیچ آستانه مجازی ندارد چرا که نه دستگاههای تهویه و نه تمهید جداسازی مکانهای استعمال دخانیات هیچکدام به طور کامل هوایی پاک و عاری از آلاینده را فراهم نمی کند بنابراین بهترین راه محافظت از آن قرار نگرفتن در معرض استنشاق تحمیلی دود سیگار است.

وی بیان کرد: طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت بیش از 40 درصد افراد و تعداد 700 میلیون کودک یا به عبارتی نیمی از کودکان جهان در معرض استنشاق تحمیلی دود سیگار هستند.

هفته جهانی بدون دخانیات با شعار « تبلیغ، ترویج و حمایت از دخانیات ممنوع » از 4 تا 10 خرداد برگزار می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها