رودخانه گرگک استان چهارمحال و بختیاری در اثر ریختن زباله‌های فراوان در خطر آلودگی قرار دارد و زندگی زیستمندان رودخانه به خطر افتاده است.
کد خبر: ۵۶۴۲۰۶

رودخانه گرگک یکی از رودخانه‌های مهم استان چهارمحال و بختیاری و در مسیر شهرستان فارسان قرار دارد. این رودخانه به دلیل استفاده کشاورزان برای مزارع خود در منطقه از اهمیت بالایی برخوردار است و کشاورزان روستاهای مصطفی‌آباد و... از آب این رودخانه برای مزارع خود استفاده می‌کنند. این در حالی است که در نزدیکی این رودخانه زباله‌های بسیار زیادی از جمله نخاله‌های ساختمانی (گچ، سیمان و...)، پسماندهای چوبی، پلاستیک و... ریخته شده است که خطر جدی برای حوزه محیط زیست این منطقه دارد.

این منطقه یکی از زیباترین مناطق استان چهارمحال و بختیاری است و اکنون در شمار پرترددترین مناطق پرمسافر و گردشگر این استان قرار دارد.

یکی از بومی‌های منطقه در خصوص این رودخانه به مهر گفت: به علت نبود نظارت مناسب، برخی از مردم از این فرصت استفاده می‌کنند و زباله‌های ساختمانی را در این محل می‌ریزند.

وی گفت: این رودخانه در گذشته آب بسیار زیادی داشته و یکی از رودخانه‌های مهم استان به شمار می‌آمد، اما اکنون در اثر خشکسالی، آب آن کم شده است و ضرورت دارد با توجه به جریان آب کم محافظت بیشتری برای جلوگیری از آلودگی آن در اثر ریختن زباله شود.

وی تصریح کرد: آلوده شدن آب رودخانه موجب آلودگی مزارع و محصولات زراعی و باغی می‌شود که باید مسئولان در این خصوص نظارت بیشتری داشته باشند و زباله‌های کنار این رودخانه را جمع‌آوری کنند.

یک فعال محیط زیست و منابع طبیعی در این خصوص اظهار کرد: همان‌طور که در شهرها هنوز مشکل جمع‌آوری تفکیک و دفن زباله‌ها پا برجاست، در روستاها این مشکل به‌شدت حادترشده و هنوز اقدامی برای تفکیک زباله‌ها انجام نشده است.

وی با بیان این‌که زندگی در روستاها بیشتر به سمت زندگی شهری رفته و ضایعات و دور ریز زندگی روستایی هم مانند زندگی شهری زیاد شده، گفت: متاسفانه حجم زباله‌ای که در روستاها تولید می‌شود به هیچ وجه قابل مقایسه با میزانی که در زمان‌های گذشته بود، نیست و با توجه به این‌که نسبت جمعیت کمتری هم داریم، این میزان زباله به‌شدت طبیعت را تهدید می‌کند.

وی با اشاره به کندی حرکت رودخانه گرگک ادامه داد: حرکت آب رودخانه کند شده و جابه‌جایی آن کم شده است. همچنین وجود زباله می‌تواند بتدریج موجب آلودگی منابع آبی و خاکی منطقه شود و آب کشاورزی و شرب بسیاری از روستاهای پایین دست را تحت تاثیر قرار دهد.

دلزدگی گردشگران

مدیرکل محیط زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره به این‌که متولی پسماندهای شهری شهرداری است، اظهار کرد: مدیریت پسماند در خارج از روستاها و شهرها و محدوده آنها بر عهده بخشداری‌هاست.

سعید یوسف‌پور تاکید کرد: پسماند در استان چهارمحال و بختیاری با توجه به وجود منابع آبی فراوان، مشکلات بسیاری را ایجاد می‌کند و این زمینه‌ساز آلودگی منابع گسترده آب می‌شود و خاک را آلوده می کند.

وی ادامه داد: بجز آلودگی، پسماندها چهره نامناسب و نازیبایی در حاشیه رودخانه‌ها، محورهای مواصلاتی و گردشگاه‌ها ایجاد می‌کند و حتی بر بحث اکوتوریسم نیز تاثیر می‌گذارد و در بلند مدت موجب می‌شود گردشگران دلزده شوند و ورود گردشگر کاهش یابد.

وی با اشاره به این‌که بیشتر پسماندهای رها شده در حاشیه رودخانه و محورهای مواصلاتی پلاستیک است، اظهار کرد: تجزیه پلاستیک بیش از 300 سال طول می‌کشد و نیاز است فرهنگسازی شود و اطلاعات و آگاهی مردم را در این خصوص بالا برد و آلودگی آب و خاک می‌تواند اکوسیستم رودخانه‌ای را تحت تاثیر قرار دهد و گاهی باعث انقراض گونه‌ها شود و خسارت جبران‌ناپذیری به چرخه اکوسیستم وارد می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها