رئیس اداره مراتع منابع طبیعی سیستان و بلوچستان گفت: خشکسالی های اخیر طی سالهای گذشته موجب کاهش 40 درصدی مراتع استان شده است.
کد خبر: ۵۶۳۳۳۹
مراتع سیستان و بلوچستان 40 درصد کاهش یافته است

مسعود ملازهی رئیس اداره مراتع منابع طبیعی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه روند بیابانی در مراتع فقیر40 درصد افزایش داشته، گفت: بیش از سه میلیون واحد دام در استان متکی به مراتع هستند که متاسفانه تحلیل مراتع طبیعی موجب کاهش شدید تولید دامداران و تحلیل وزن دام های منطقه شده است.

وی افزود: خشکسالی های پی در پی دراستان موجب کاهش طول دوره رشد گیاهان، کاهش طول دوره چرا، افزایش فشار چرا در مراتع، کاهش خوش خوراکی گیاهان و ارزش غذایی، افزایش گیاهان مهاجر، افزایش رقابت گیاهان برای رسیدن به آب و کاهش زادآوری در مراتع استان شده است.

ملازهی خشکسالی های مستمر را یکی از عوامل مهم در مهاجرت روستائیان و دامداران به حاشیه شهر ها دانست و اظهارداشت: خشکسالی های اخیر اثرات بسیار مخرب و زیست محیطی جبران ناپذیری را  در سطح مراتع استان از خود بر جای گذاشته است.از بین رفتن مراتع و چراگاه های طبیعی همچنین موجب تعداد کاهش دام های منطقه شده است.

رئیس اداره مراتع منابع طبیعی سیستان و بلوچستان سطح مراتع استان را 10 میلیون و 565 هزار هکتار عنوان کرد و افزود: این میزان 56 درصد مساحت استان را در بر می گیرد.

وی بهره برداری نادرست شامل عدم رعایت ظرفیت مرتع، بوته کنی و تخریب اراضی، افزایش جمعیت دام و تاثیرات خشکسالی را از جمله فاکتور های تاثیر گذار درتخریب مراتع استان عنوان کرد.

ملازهی از جمله تاثیرات خشکسالی بر دام های استان را کاهش وزن و تولیدات دام های منطقه، کاهش زاد و ولد، حساس شدن دام به بیماری ها و عدم پراکنش مناسب دام در سطح مراتع عنوان کرد و افزود: کاهش درآمد دامداران، افزایش هزینه ها و کاهش منابع شرب آب نیز ناشی از تاثیرات خشکسالی های اخیر است.

وی از برنامه ریزی چرای دام درمراتع، کاهش دام، پروژه های بیولوژیکی، استحصال آب از طریق سازه های هلالی آب گیر، قرق مراتع و تامین آب شرب برای دام ها را از جمله برنامه های مدیریتی این سازمان برای احیای مراتع عنوان کرد.

رئیس اداره مراتع منابع طبیعی سیستان و بلوچستان اظهارداشت: طبق آمار سازمان خواربارجهانی (فائو)  یک هکتار مرتع 25 درصد ارزش علوفه دارد و 75 درصد آن شامل ارزش زیست محیطی و اکولوژیکی مانند حفاظت آب و خاک، تنطیم گاز دی اکسید کربن، دفع ضایعات، گرده افشانی و کنترل بیولوژیکی است.

وی میزان اعتبارات استانی و ملی را به منظور احیای مراتع استان بسیار اندک خواند و افزود: میزان اعتبارات استانی در بحث مراتع 326 میلیون تومان در نظر گرفته شده است که از این میزان 156 میلیون تومان تخصیص یافته است.

ملازهی اظهارداشت: میزان اعتبارات ملی  نیز 235 میلیون و 410 هزار تومان است که از این رقم تنها 55 میلیون و 900 هزار تومان تاکنون تخصیص یافته است.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها