ازدیاد جمعیت عروس‌­های دریایی

ازدیاد جمعیت عروس‌های دریایی تاثیر بسزایی بر‌جمعیت سایر گونه‌های ساحلی و دریایی دارد. تورهای ماهیگیری در برابر این جانوران بی‌مهره بسیار آسیب‌پذیر هستند. گردشگر‌های ساحلی نیز اغلب از نیش‌های دردناک این موجودات شکایت دارند. از آنجا که عروس‌های دریایی، ظاهری شفاف و بی‌رنگ دارند لذا اغلب بخوبی دیده نمی‌شوند.
کد خبر: ۵۶۳۲۹۱
ازدیاد جمعیت عروس‌­های دریایی

برخوردهای ناآگاهانه بسیاری در این رابطه هر سال گزارش می‌شود. سم این جانور که در تماس با زوائد بازو از طریق سلول‌های سطحی پوست وارد بدن می‌شود، می‌تواند بسیار مهلک باشد.

دردهای شدید عضلانی و حتی اختلال در ضربان قلب از عوارض برخورد با عروس‌های دریایی است. در هر صورت شدت عوارض به محل گزیدگی و طول بازوهای این جانور بستگی دارد.

سولفات آلومینیوم و ضد زهرهای مختلفی برای درمان این نوع گزیدگی‌ها پیشنهاد می‌شود. حضور عروس‌های دریایی در آب‌های خلیج‌فارس نیز گاهی بشدت مشکل‌ساز می‌شود.

به عنوان مثال رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر ایران اعلام کرد که 270 مسافر نوروزی هنگام شنا در آب‌های خلیج فارس در ساحل شهر بندری چابهار از سوی عروس‌های دریایی گزیده شده‌اند.

ازدیاد جمعیت؛ یک بحران یا پدیده‌ای طبیعی و دوره‌ای

عروس‌های دریایی یکی از مهم‌ترین اجزای زنجیره غذایی محسوب می‌شوند، اما جمعیت آنها گاهی به مرز انفجار می‌رسد. در این شرایط گاهی دیده شده که آنها حتی مدخل آبگیری لوله‌های خنک‌کننده کارخانه‌ها را نیز مسدود می‌کنند.

پراکنش عمده عروس‌های دریایی در آب اقیانوس‌ها در دهه‌های اخیر نگرانی‌های گسترده‌ای را به همراه داشته است. دانشمندان بر این باورند که تغییرات بیوژئوشیمی و مهم‌تر از آن تغییرات اکولوژیکی زنجیره غذایی در این پدیده بی‌تاثیر نبوده‌اند.

گزارش‌های رسانه‌های جمعی این مفهوم را در ذهن تداعی می‌کنند که اقیانوس‌های جهان در حال تجربه نوعی افزایش نامتعارف جمعیت عروس‌های دریایی هستند. تحقیقی در دانشگاه ساوت‌همپتون نشان می‌دهد مساله افزایش جمعیت عروس‌های دریایی بیشتر از آنچه هست، بزرگ جلوه داده شده است.

یکی از مهم‌ترین یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد افزایش جمعیت عروس‌های دریایی تابع نوسانات دوره‌ای است. دکتر کیتی لوکاس، زیست‌شناس متخصص در زمینه مسائل دریایی، در این زمینه تحقیقات گسترده‌ای انجام داده و بر این باور است که هنوز درک جامعی از افزایش جمعیت عروس‌های دریایی وجود ندارد چراکه بیشتر داده‌ها محلی هستند و نه جهانی.

تاریخچه دقیقی از وضع تغییرات جمعیت عروس‌های دریایی به دلیل محدودیت‌های تحقیقاتی در دست نیست، اما گزارش‌ها حاکی از آن است که سال‌های 1350، 1370 و اوایل سال 1380این افزایش جمعیت کاملا محسوس بوده است.

به‌عنوان مثال افزایش قابل توجه تعداد عروس‌های دریایی در ژاپن، استرالیا و دریای مدیترانه بهترین نمونه‌ها از این قبیل هستند.

با وجود این به دلیل ناآگاهی از شرایط مشکلات جهانی در گذشته نمی‌توان تجزیه و تحلیل درستی از آنچه در آن دوران اتفاق افتاده، ارائه داد.

به عقیده دکتر لوکاس تنها راه ابراز عقیده درست در باره افزایش نامتعارف جمعیت گونه‌های جانوری مختلف، نظارت پایدار در طول زمان است.

شناخت تاثیر افزایش جمعیت بر اکوسیستم‌های مختلف، بررسی شرایط محیطی در ابعاد گوناگون و مهم‌تر از آن تاثیر افزایش جمعیت بر چرخه کربن و زنجیره غذایی از مهم‌ترین گام‌هایی است که باید در این خصوص برداشته شود.

دکتر لوکاس در خاتمه گفت انگیزه انجام این تحقیقات برمی‌گردد به جوی که رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها ایجاد کرده‌اند.

باید این نکته را به یاد داشت که برنامه‌ریزی گردشگری و ماهیگیری و سایر خدمات مرتبط ساحلی حتما باید بر مبنای شناخت دقیق از شرایط گونه‌های جانوری آن منطقه خاص باشد. بدون بررسی‌های جامع چه در سطح محلی و چه در سطح بین‌المللی بدون شک نمی‌توان به نتیجه‌گیری درستی دست پیدا کرد.

منبع: Sciencedaily 
مترجم: فرناز حیدری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها