حال عروس‌های دریایی خوب است

روز گذشته خبری مبنی بر مرگ صدها قطعه عروس دریایی در ساحل بندر جاسک در شرق هرمزگان منتشر شد. برای اطلاع از صحت و سقم خبر، گفت‌وگویی با افشین عسگری، معاون دریایی اداره حفاظت محیط‌زیست استان هرمزگان انجام دادیم که می‌خوانید.
کد خبر: ۸۴۲۴۹۲
حال عروس‌های دریایی خوب است

مرگ بیش از صدها عروس دریایی در سواحل شهرستان جاسک صحت دارد؟

تاکنون گزارشی مبنی بر مرگ جمعیت زیادی از عروس‌های دریایی چه در ساحل جاسک و چه در دیگر سواحل هرمزگان به دست ما نرسیده، اما پس از پیگیری شما از اداره حفاظت محیط‌زیست جاسک درخواست کردیم مجدد منطقه را پایش کنند که آنها نیز پس از بازدید از سواحل این بندر بویژه منطقه مقسا، هیچ نشانی از مرگ انبوه و غیرطبیعی عروس دریایی نیافتند.

به مرگ غیرطبیعی اشاره کردید، مگر مرگ طبیعی عروس‌های دریایی هم وجود دارد؟

بله، گاهی ممکن است 10 تا 50 عروس دریایی تلف شده در ساحل مشاهده شود که این امری طبیعی است، زیرا عروس دریایی گونه‌ای است که همچون دیگر آبزیان وسیله شنا مثل باله یا دست و پا ندارد، بنابراین با امواج آب به این سو و آن سو حرکت می‌کند و طبیعی است گاهی امواجی که به سمت ساحل می‌آید، آنها را نیز با خود به ساحل بیاورد. از سویی اکنون نیز فصل تکثیر عروس‌های دریایی است و با زیاد شدن آنها در دریا، احتمال به ساحل آمدن تعداد بیشتری از آنها وجود دارد. بنابراین دلیل آمدن عروس‌های دریایی به سواحل، مرگ یا آلودگی و بیمار شدن آنها نیست.

آیا این گونه پس از رسیدن به ساحل دوباره نمی‌تواند به آب برگردد؟

تعدادی از آنها ممکن است با امواج دوباره به دریا بازگردند، ولی بعضی هم روی ساحل باقی‌مانده و زیر آفتاب می‌میرند. از همین رو مشاهده 10 تا 50 عروس دریایی تلف شده در طول سواحل بویژه در این فصل امری طبیعی است، اما اگر با انبوهی از عروس‌های دریایی به طور مثال هزاران قطعه در یک نقطه از ساحل مواجه شویم، قابل تامل و نگرانی است و باید بررسی شود که خوشبختانه طی روزهای اخیر در هیچ نقطه از سواحل استان ما چنین رخدادی مشاهده نشده است.

کدام نقطه از خلیج‌فارس زیستگاه عروس‌های دریایی به شمار می‌رود؟

از آنجا که عروس دریایی در آب‌ها شناور است و با امواج دریا حرکت می‌کند، زیستگاه مشخصی همچون مرجان‌ها یا دیگر گونه‌ها ندارد، اما در مجموع در همه اقیانوس‌ها و تقریبا در بیشتر آب‌ها یافت می‌شود. در آب‌های ایران نیز هم در جنوب و هم در شمال این گونه مشاهده شده است.

از فواید این گونه دریایی بگویید؟

هیچ مخلوقی از پروردگار بدون حکمت و فایده آفریده نشده و این گونه هم از این امر استثنا نیست. حداقل فایده‌ای که می‌توان برای این گونه برشمرد، این است که جزو چرخه غذایی اکوسیستم دریایی است که جای خالی آن می‌تواند ضربه بزرگی به این اکوسیستم وارد کند. از سویی برخی عروس‌های دریایی خلیج‌فارس و دریای عمان دارای سمی هستند که کاربرد فراوان در صنایع دارویی دارد. این گونه در برخی کشورها همچون ژاپن یک غذای لذیذ و رسمی به شمار می‌رود.

در مجموع چه خطراتی این گونه زیبا را در آب‌های کشورمان تهدید می‌کند؟

تمام آلودگی‌هایی که در آب‌های کشورمان اعم از آب‌های جنوب یا شمال کشور وجود دارد، از جمله آلودگی‌های نفتی یا ناشی از ورود فاضلاب و پسماند به دریا، همان‌طور که می‌تواند روی دیگر گونه‌ها و آبزیان از جمله مرجان‌ها تاثیر منفی بگذارد، می‌تواند حیات این گونه ظریف را هم تهدید کند.

فاطمه مرادزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها