وزیر امور خارجه روسیه و دبیرکل سازمان ملل:

توافقات ژنو اساس حل بحران سوریه است

نماینده ایران در سازمان ملل متحد و معاون نماینده روسیه در سازمان ملل متحد ضمن مخالفت با پیش نویس قطعنامه علیه سوریه آن را انحراف از همه تلاش های فعلی در سطح بین الملل برای رسیدن به راه حل مسالمت آمیز دانستند.
کد خبر: ۵۶۳۲۸۴
مخالفت ایران و روسیه با پیش نویس قطعنامه ضد سوری

به گزارش واحد مرکزی خبر، معاون نماینده روسیه در سازمان ملل متحد ا انتقاد از پیش نویس قطعنامه علیه سوریه گفت:ما نیازی به این طرح نابود کننده در سازمان ملل متحد نداریم.

آلکساندر پانکین گفت:هیئت نمایندگی روسیه تاسف خود را از پیش نویس قطعنامه بسیار زیانبار و نابود کننده  سوریه اعلام می دارد.

نویسندگان این پیش نویس مسلما به راههای سیاسی حل بحران سوریه فکر نکردند و اوضاع فعلی در سوریه را نادیده گرفته اند.

وی گفت:در حقیقت هدف پیش نویس تلاش برای جایگزین کردن دولت قانونی سوریه و تمرکز بر روی اهداف بسیارکوتاه سیاسی است.

این پیش نویس ائتلاف ملی را تنها نماینده مشروع مردم سوریه می داندوزمینه را برای انتقال نمایندگی سوریه به این گروه در عرصه های بین المللی فراهم می کند.

این مسئله فقط مخالفان را ترغیب می کند تا به اقدامات مسلحانه خود برای جایگزین شدن رژیم سوریه ادامه دهند.

نماینده روسیه در سازمان ملل متحد گفت:تصمیم اتحادیه عرب و استقبال از مخالفان در حقیقت ترغیب آنها است. اوضاع این منطقه در این پیش نویس لحاظ نشده است.

وی گفت :پیش نویس این قطعنامه اصول مورد قبول جهانی در خصوص کمک های بشردوستانه و حاکمیت مستقل سوریه را نادیده گرفته است.این سند همانند قطعنامه های سال دوهزار ودوازه مجمع عمومی سازمان ملل متحد یک طرفه است و مسئولیت کامل تحولات فاجعه بار در سوریه را  بر دوش دولت این کشور قرار داده است.این برخلاف واقعیت هایی است که سازمانهای بین المللی در خصوص اقدامات غیرقانونی مخالفان از جمله اقدامات تروریستی اذعان کرده اند. همچنین در این پیش نویس به حمایت های مالی و مسلحانه خارجی ها از مخالفان کاملا بی اعتنایی شده است.بدتر شدن اوضاع حقوق بشر در سوریه فقط به گردن دولت این کشور افتاده است.

این تفسیر برخلاف خشونت هایی است که مخالفان مسلح انجام داده اند.متاسفانه به پیشنهاد برخی از کشورهای سازنده سازمان ملل متحد برای اصلاح برخی ازمشکلات در این پیش نویس توجهی نشده است.

نماینده روسیه در سازمان ملل متحد گفت:دولت سوریه با گروه های مسلح با نام ارتش آزاد سوریه و تروریست های شامل القاعده روبرو است.آیا هیچ اقدام تروریستی منجر به کشته شدن صدهانفر نشده است و آیا جهادی ها آدم ربایی و دیگر جنایت ها را انجام نداده اند.ما درحقیقت شاهد جان گرفتن گروه تروریستی بین المللی هستیم که نیروی قوی ضد دولت محسوب می شوند.هدف (در این پیش نویس )پایان فوری خشونت ها نیست بلکه ما شاهد دخالت در درگیری و حمایت از گروه مسلح غیرقانونی برای فشار به دمشق هستیم.این مسئله نادیده گرفتن این حقیقت است که هنوز اکثریت جامعه سوری از دولت سوریه حمایت می کنند و بسیار نگران خشونت هستند.

این پیش نویس قطعنامه بار دیگر احتمال شعله ورتر شدن موج خشونت ها را فراهم می کند و نشان دهنده اختلاف در بین اعضای سازمان ملل متحد است و ما را از مسیر هدف یعنی پایان دادن به خشونت ها منحرف می کندو در حقیقت موانع بر سرکار اخضر ابراهیمی فرستاده ویژه سازمان ملل متحدو تلاش وی برای اجرای معاهده ژنو2012 قرار می دهد.

ایران: پیش نویس قطعنامه، انحراف از راه حل مسالمت آمیز

نماینده کشورمان نزد سازمان ملل متحد ، قطعنامه اخیر مجمع عمومی ضد سوریه را مغایر با منشور ملل متحد و با رویکردی تقابلی خواند و گفت این قطعنامه تلاشهای بین المللی برای یافتن راه حل مسالمت آمیز در سوریه را تضعیف و خطر گسترش بحران به سایر کشورهای منطقه را تسریع می کند.

به گزارش واحد مرکزی خبر از نیویورک، محمد خزاعی در نشست صبح چهارشنبه مجمع عمومی سازمان ملل متحد که برای بررسی قطعنامه جدید ضد سوریه برگزار شد افزود مضحک است که در این قطعنامه هیچ اشاره ای به حملات اخیر رژیم صهیونیستی به سوریه وجود ندارد .

وی گفت در حالیکه حملات رژیم صهیونیستی ضد سوریه، اقدامی تجاوزکارانه بود و نقض جدی اصول و قواعد مندرج در منشور ملل متحد محسوب می شود.

سفیر و نماینده کشورمان نزد سازمان ملل متحد ضمن ابراز نگرانی از تشدید خشونتهای فرقه ای، رشد افراط گرایی و اقدامات غیرقانونی گروههای افراطی در سوریه، عملیات گروههای مسلح مخالف و گسترش آن را خطر بزرگی برای ثبات و امنیت منطقه ای دانست.

محمد خزاعی در ادامه تشریح دلایل مخالفت جمهوری اسلامی ایران با قطعنامه پیشنهادی ضد نظام سوریه گفت: قطعنامه با جهت گیریهای خود نمی تواند طرفهای درگیر در سوریه را به سمت مذاکره و یافتن  راه حل صلح آمیز به رهبری خود سوریها تشویق کند .

سفیر و نماینده کشورمان نزد سازمان ملل متحد با اشاره به بیانیه اخیر جنبش غیر متعهدها  در محکومیت تجاوز رژیم صهیونیستی به سوریه، بررسی دقیق اینگونه حملات از سوی نهادهای ذیربط سازمان ملل از جمله مجمع عمومی را خواستار شد .

محمد خزاعی افزود این قطعنامه تصمیمات خارج از سازمان ملل را پیگیری می کند و مکانیزم های مورد نظر سازمان ملل برای یافتن راه حل صلح آمیز را نادیده می گیرد .

وی افزود ادبیات حاکم بر این قطعنامه در تناقض با پروسه سیاسی جامع در چارچوب ابتکارات منطقه ای و بین المللی و دستور کار فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه است و می تواند تلاشهای نماینده ویژه در امور سوریه و سایر ابتکارات منطقه ای و بین المللی را تضعیف کند .

محمد خزاعی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران خود از قربانیان اصلی استفاده از سلاحهای شیمیایی بوده و همواره کاربرد و استفاده از آن را محکوم کرده است، افزود اکنون در سوریه استفاده گروههای مخالف مسلح از سلاحهای شیمیایی روشن تر شده و این امر به کشته و زخمی شدن غیر نظامیان بیگناه در این کشور انجامیده است.

وی افزود این موضوع مورد تایید خانم کارلا دل پونته نماینده منصوب شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز قرار گرفته است.

سفیر و نماینده کشورمان نزد سازمان ملل متحد ، صراحت نداشتن این قطعنامه برای به رسمیت شناختن مسئولیت برخی گروههای مخالف مسلح سوریه در اقدامات جنایتکارانه و خشونت را از دیگر ایرادهای  این قطعنامه برشمرد و  افزود: این در حالی است که ما معتقدیم تصمیمات مجمع عمومی سازمان ملل باید واقعی و متوازن باشد .

محمد خزاعی در پایان تلاش اعضای سازمان ملل برای یافتن راه حلی متوازن و مسالمت آمیز را برای حل و فصل بحران سوریه خواستار شد .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها