جنبش حماس در بیانیه ای اعلام کرد ذره​ای از خاک فلسطین چشم پوشی نمی​کند

تظاهرات فلسطینی‌ها در روز «نکبت»‌

همزمان با شصت و پنجمین سالروز اشغال فلسطین (روز نکبت) هزاران فلسطینی در سراسر جهان یک بار دیگر با برگزاری تظاهرات و راهپیمایی، اعتراض خود را به استمرار اشغالگری صهیونیست‌ها بیان کرده و خواستار بازگشت آوارگان فلسطینی به خانه‌هایشان شدند.
کد خبر: ۵۶۳۱۳۶

روز نکبت (15 می‌ ‌1948) مصادف با بیست و پنجم اردیبهشت همان روزی است که صهیونیست‌ها اقدام به اخراج 750 هزار فلسطینی از خانه و کاشانه‌شان و بیش از 500 روستای فلسطینی را تخریب کردند.

از چند روز پیش فلسطینی‌های مقیم رام‌الله و غزه با تشکیل نشست‌ها و برگزاری راهپیمایی‌های متنوع به همراه روشن کردن شمع، بر حق بازگشت آوارگان به سرزمین‌شان تاکید کردند.

به گزارش الجزیره، عصر سه‌شنبه ده‌ها فلسطینی با روشن کردن شمع در شهر الخلیل از مقابل ورزشگاه الحسین تا میدان ابن‌رشد راهپیمایی کردند.

شرکت‌کنندگان دراین مراسم 65 شمع را به نشانه سال‌هایی که در نکبت می‌گذرد، روشن کردند و هنگام راهپیمایی پرچم‌های فلسطین را در دست داشتند.

در روستای حوسان در نزدیکی بیت‌لحم نیز جوانان فلسطینی با نیروهای اشغالگر درگیر شدند و صهیونیست‌ها با استفاده از گاز اشک‌آور یا بمب‌های صوتی توانستند آنها را متفرق کنند. در غزه نیز گروه‌هایی تحت عنوان «خاک من هویت من» ‌تظاهراتی را برگزار کردند.

این مراسم در شهر خان‌یونس و در مناطق نزدیک به مرز اسرائیل پررنگ‌تر بود. در داخل اسرائیل نیز گزارش شده است که ده‌ها دانشجوی عرب و چپ‌گرا روز دوشنبه به مناسبت روز نکبت دست به یک راهپیمایی زدند و با شعار‌های خود از اسرائیل خواستند اعتراف کند که به فلسطینی‌ها ظلم کرده است.

جمعیت فلسطینی‌ها امروزه 6‌/‌11 میلیون نفر برآورد می‌شود که 8‌/‌5 میلیون نفر آنها در سرزمین‌های تاریخی فلسطین زندگی می‌کنند. زمانی که اشغالگران، فلسطینی‌ها را آواره کردند جمعیت آنها به 4‌/‌1 میلیون فلسطینی می‌رسید. اکنون آمارها نشان می‌دهد جمعیت فلسطینی‌ها 8 برابر شده است. تعداد آوارگان فلسطینی مطابق آمارهای سال 2013 حدود 3‌/‌5 میلیون نفر تخمین زده می‌شود که این رقم 7‌/‌45 درصد کل فلسطینی‌های جهان را تشکیل می‌دهد.

گفته می‌شود در کرانه باختری هم اکنون 7‌/‌2 میلیون نفر، غزه 7‌/‌1 میلیون و در بیت‌المقدس 400 هزار فلسطینی زندگی می‌کنند.

همزمان با روز نکبت، دیروز 35 صهیونیست افراطی با پشتیبانی پلیس رژیم صهیونیستی از باب المغاربه به مسجدالاقصی یورش بردند. در یک خبر دیگر اعلام شد در قاهره کنفرانسی به مناسبت سالروز «نکبت» برگزار شده و در آن شخصیت‌هایی چون دکتر نصر فرید واصل، دکتر محمد سلیم العوا، محمود الزهار، محمد محسوب، راغب السرجانی، عطاءالله حنا، عبدالقادر یاسین و دکتر عبدالله الاشعل سخنرانی کردند. برخی گروه‌های فلسطینی مقیم کشورهای غربی از جمله ایتالیا نیز با برگزاری تظاهراتی خواستار بازگشت آوارگان به فلسطین شدند.

بیانیه حماس

با فرارسیدن سالروز نکبت، حماس ضمن اعلام پایبندی به حقوق ملی فلسطین و مخالفت با امتیازدهی به صهیونیست‌ها تاکید کرد ذره‌ای از خاک فلسطین چشم‌پوشی نمی‌کند و مقاومت را تنها راه تحقق آرمان‌های فلسطینی می‌داند.این جنبش از سازمان همکاری اسلامی و اتحادیه عرب نیز دعوت کرد به وظایف و مسئولیت‌های خود در دفاع از سرزمین فلسطین، قدس و مسجدالاقصی و تمامی مقدسات اسلامی و مسیحی آن عمل کرده و مواضع و تصمیماتی عملی را به منظور توقف جنایت‌های دشمن صهیونیستی علیه سرزمین و مقدسات فلسطین اتخاذ کنند.

از سوی دیگر محمود عباس، رئیس دولت فلسطین در سخنرانی خود به مناسبت روز «نکبت» با بیان این‌که به اصول فلسطینی‌ها پایبند است، از کشورهای عربی و اسلامی خواست در امور داخلی فلسطین دخالت نکنند.

وی تصریح کرد: ما به تمام تلاش‌های بین‌المللی که به تشکیل دو کشور و پایان اشغالگری اسرائیل بینجامد، پاسخ مثبت می‌دهیم. وی همچنین خواستار حل عادلانه مساله آوارگان فلسطین بر اساس قطعنامه 194 شد.

متن توافق‌نامه فتح و حماس

نمایندگان دو جنبش‌ فتح و حماس در نشستی در قاهره مسائل مربوط به آشتی ملی و موانع بر سر راه تحقق آشتی را بررسی کردند.

به گزارش فارس، دو طرف در این نشست توافق کردند نشست‌های آنها از همین تاریخ به بعد به طور هفتگی برگزار شود. بر اساس این گزارش، هیات‌های دو طرف در این نشست در مورد مسائل زیر به توافق رسیدند:

1ـ هماهنگی با رئیس شورای ملی فلسطین برای دعوت از کمیته تهیه قانون انتخابات شورای ملی به منظور برگزاری نشست طی یک هفته از این تاریخ با هدف بررسی موارد لاینحل در قانون و ارائه سند نهایی پس از توافق بر سر آنها به کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین جهت تصویب آن طی یک هفته.

2ـ صدور فرمان رئیس کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین درباره تشکیل کمیته انتخابات شورای ملی در خارج براساس توافق با همه گروه‌ها طی یک هفته از زمان تصویب قانون انتخابات توسط کمیته اجرایی، به منظور آغاز فعالیت این کمیته به محض تشکیل آن.

3ـ تشکیل دادگاه انتخابات شورای ملی فلسطین با همان سازوکار تشکیل دادگاه انتخابات مجلس قانونگذاری و صدور فرمان رئیس کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین در این باره.

4ـ توافق طرفین برای رایزنی درباره تشکیل دولت وفاق ملی فلسطین به ریاست محمود عباس بر اساس توافق‌نامه قاهره و اعلامیه دوحه به گونه‌ای که ظرف مدت سه ماه از زمان تشکیل این دولت، انتخابات برگزار شود.

5ـ اقدام عباس به صدور فرمان تشکیل دولت وفاق ملی و فرمان تعیین زمان برگزاری انتخابات پس از گذشت سه ماه از زمان تشکیل دولت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها