با پایان یافتن ثبت‌نام در ساعت 18 امروز، نامزدهای اصلی انتخابات مشخص می‌شود

همه نگاه‌ها به ستاد انتخابات

امروز، آخرین روز ثبت‌نام از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری است و ساعت 18، با بسته‌شدن در ستاد انتخابات وزارت کشور، تمام اماواگرهایی که از مدت‌ها قبل درباره آمدن یا نیامدن برخی چهره‌ها مطرح بود، پایان می‌یابد.
کد خبر: ۵۶۱۵۳۸

از سه‌شنبه گذشته که نام‌نویسی از داوطلبان آغاز شد تاکنون 366 نفر با حضور در ستاد انتخابات کشور ثبت‌نام کرده‌اند؛ اما آنچه مهم است ثبت‌نام چهره‌های شاخصی است که احتمال تائید‌صلاحیت آنها از سوی شورای نگهبان وجود دارد، همان افرادی که از مدت‌ها قبل با اعلام آمادگی برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری، فعالیت‌های تبلیغاتی خود را آغاز کرده‌اند و برخی از آنها هم هنوز در حال ارزیابی شرایط هستند.

حسن روحانی، کامران باقری‌لنکرانی، محمد سعیدی‌کیا، صادق واعظ‌زاده، مصطفی کواکبیان و حسن سبحانی، شش چهره شناخته‌شده‌ای بودند که در دو روز اول یعنی سه‌شنبه و چهارشنبه گذشته ثبت‌نام کردند. روز پنجشنبه هم حجت‌الاسلام محمدباقر خرازی، علی فلاحیان، روح‌الله احمدزاده و محمد غرضی وزیر اسبق پست، تلگراف و تلفن به ستاد انتخابات کشور رفتند که البته حضور غرضی، غیرمنتظره بود و پیش از این صحبتی درباره حضور او مطرح نشده بود. دیروز هم ستاد انتخابات کشور روز پررونقی را پشت‌سر گذاشت و چند چهره شناخته شده با حضور در ستاد انتخابات کشور، حضور خود را قطعی کردند.

عارف و اجماع اصلاح‌طلبان

محمدرضا عارف، یکی از چهره‌هایی بود که دیروز ثبت‌نام کرد.

معاون اول دولت اصلاحات پس از ثبت‌نام در جمع خبرنگاران گفت با محمد شریعتمداری، اسحاق جهانگیری و محسن مهرعلیزاده برای حضور در انتخابات آینده به اجماع رسیده‌ایم.

از میان این چهره‌ها که عارف از آنها نام برده، شریعتمداری از مدت‌ها قبل اعلام آمادگی و تاکید کرده است فقط در صورت حضور چهره‌هایی چون هاشمی‌رفسنجانی، سیدمحمد خاتمی و سیدحسن خمینی حاضر به کناره‌گیری است. شریعتمداری از جمله نامزدهایی است که ثبت‌نام خود را به امروز موکول کرده و با توجه به شرط او برای کناره‌گیری باید منتظر ماند و دید آیا تغییر شرایط در جبهه اصلاح‌طلبان، موضع او را درباره کناره‌گیری تغییر خواهد داد؟

در همین حال محسن بهرامی، سخنگوی ستاد انتخاباتی محمد شریعتمداری از انتخاب گزینه نهایی جریان اصلاحات از سوی سیدمحمد خاتمی و شورای مشورتی خبر داد و گفت: تا قبل از پایان مهلت ثبت‌نام یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، نامزد نهایی جریان اصلاحات مشخص می‌شود.

وی در گفت‌وگو با مهر افزود: آقایان جهانگیری، مهرعلیزاده، عارف و شریعتمداری، چهار نامزد منتسب به خاتمی از بین خودشان یک نفر را انتخاب و این فرد به عنوان نامزد وارد صحنه خواهد شد و دیگر نامزدها به عنوان اعضای کابینه آن نامزد معرفی می‌شوند.

زمان معرفی نامزد نهایی ائتلاف سه‌گانه

غلامعلی حدادعادل، اولین عضو ائتلاف سه‌گانه بود که دیروز برای ثبت‌نام به ستاد انتخابات وزارت کشور رفت. او همراه محمدباقر قالیباف و علی‌اکبر ولایتی، سه عضو ائتلاف سه‌گانه را تشکیل می‌دهند و از مدت‌ها قبل تاکید کرده‌اند که از میان این سه نفر، یک نامزد در رقابت نهایی حضور خواهند داشت. البته ظاهرا قرار است که در این مقطع هر سه نفر آنها ثبت‌نام کنند و بر همین اساس، امروز باید منتظر حضور قالیباف و ولایتی در ستاد انتخابات کشور باشیم. قالیباف، زمان نام‌نویسی خود را صبح و ولایتی، نام‌نویسی را به عصر امروز موکول کرده است.

حدادعادل دیروز پس از نام‌نویسی در جمع خبرنگاران گفت: گزینه نهایی ائتلاف پیشرفت پس از اعلام نظر شورای نگهبان مشخص خواهد شد.

به گزارش فارس، وی درباره معیارهای تعیین گزینه نهایی این ائتلاف افزود: قطعا نظرسنجی عامل موثری در این موضوع است و ممکن است عوامل دیگری هم موثر باشند؛ اما بین خودمان با در نظر گرفتـــن نظرسنجی به گزینه نهایی خواهیم رسید.

زاکانی و رضایی هم ثبت‌نام کردند

علیرضا زاکانی، نماینده تهران در مجلس، دیگر چهره‌ای بود که دیروز در ستاد انتخابات وزارت کشور رفت.

زاکانی دلیل حضور خود را توجه و اهتمام برای تحقق اهداف انقلاب اسلامی دانست و گفت: گفتمان ما پیشرفت اسلامی است.

محسن رضایی هم که از قبل اعلام کرده بود نه با کسی ائتلاف می‌کند و نه به نفع کسی کنار می‌کشد از دیگر چهره‌هایی بود که دیروز ثبت‌نام کرد.

به گزارش ایسنا، وی بعد از ثبت‌نام در جمع خبرنگاران گفت: خود را برای رقابت با هاشمی، خاتمی و مشایی آماده کرده‌ام و ظرفیت رقابت با آنها را دارم.

دیروز اکبر اعلمی، نماینده پیشین مجلس و علیرضا علی‌احمدی هم به ستاد انتخابات وزارت کشور رفتند.

علی‌احمدی در دولت نهم، وزیر آموزش و پرورش بود و پیش از این صحبتی از نامزدی او مطرح نشده بود، البته با توجه به ارسال پیامک‌های تبریک روز معلم از سوی او برای معلمان، برخی احتمال می‌دادند که شاید او نیز برای نامزدی در انتخابات برنامه داشته باشد. اعلمی هم که دیروز ثبت‌نام کرده است، سابقه ردصلاحیت شدن در انتخابات مجلس شورای اسلامی را در کارنامه خود دارد.

گزینه‌نهایی ائتلاف 5 نفره

ثبت‌نام نامزد یا نامزدهای ائتلاف پنجگانه هم به امروز موکول شده است. منوچهر متکی، محمدرضا باهنر، یحیی‌ آل‌اسحق، مصطفی پورمحمدی و محمدحسن ابوترابی‌فرد، اعضای این ائتلاف را تشکیل می‌دهند و پیش از این اعلام کرده بودند تا پانزدهم اردیبهشت، نامزد نهایی این ائتلاف مشخص می‌شود و فقط یک نفر از این ائتلاف برای حضور در انتخابات ثبت‌نام می‌کند. اما معرفی نامزد نهایی این ائتلاف تا پانزدهم، معرفی نشد و دیروز بود که محمدحسین موسی‌پور، دبیر ائتلاف پنجگانه در گفت‌وگو با تسنیم اعلام کرد: قرار شده آقای ابوترابی‌فرد به عنوان نامزد نهایی این ائتلاف، شنبه(امروز) برای ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری به وزارت کشور برود.

این در حالی است که پیش‌ از این برخی سایت‌ها از بالا بودن متکی و باهنر در نظرسنجی‌های انجام شده برای تعیین نامزد نهایی ائتلاف پنجگانه خبر می‌دادند. با این حال دیروز پس از اعلام نامزد نهایی ائتلاف پنجگانه، باهنر با عذرخواهی از تشکل‌ها یا نهادهایی که قصد حمایت از او را در انتخابات ریاست‌جمهوری داشتند، اعلام کرد که به نتیجه نهایی ائتلاف پایبند است و در انتخابات نام‌نویسی نمی‌کند. مصطفی پورمحمدی هم تاکید کرده که تابع نظر جمع است.

یحیی آل‌اسحق در این زمینه اظهارنظری نکرده است، اما برخی خبرها حکایت از این دارد که منوچهر متکی، معرفی ابوترابی‌فرد به عنوان گزینه نهایی را با توجه به توافقاتی که پیش از این درخصوص چگونگی معرفی نامزد نهایی شده بود، مغایر دانسته و اعلام کرده برای حضور در انتخابات ثبت‌نام می‌کند.

بر این اساس، او نیز یکی از چهره‌هایی است که در آخرین روز ثبت‌نام نامزدها در ستاد انتخابات حضور خواهد یافت. موسی‌پور در این زمینه گفته است: ثبت‌نام متکی در انتخابات ارتباطی به ائتلاف پنجگانه ندارد و تصمیم فردی است.

اما و اگرها پایان می‌یابد

با توجه به این‌ که امروز آخرین روز ثبت‌نام نامزدهاست، اما و اگرها هم درباره ثبت‌نام برخی چهره‌ها پایان می‌یابد. یکی از این چهره‌ها آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی است که از مدت‌ها قبل، حرف و حدیث درباره آمدن یا نیامدن او، نقل محافل سیاسی است. او خودش بصراحت اعلام نکرده می‌آید یا نمی‌آید و تصمیم‌گیری قطعی را به آخرین روز موکول کرده است.

سیدمحمد خاتمی از دیگر چهره‌هایی است که برخی گرو‌ه‌ها به دنبال نامزدی او هستند و هنوز آمدن یا نیامدن او قطعی نشده است، اما با توجه به اظهارنظرها در روزها و ماه‌های گذشته می‌توان پیش‌بینی کرد که در صورت تمایل به حضور، تنها یکی از این دو چهره یعنی آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی یا سیدمحمد خاتمی ثبت‌نام می‌کنند.حرف و حدیث‌ها درباره اسفندیار رحیم‌مشایی نیز امروز پایان می‌یابد و مشخص می‌شود که او گزینه حامیان دولت در انتخابات است یا این ‌که فرد دیگری چون غلامحسین الهام، علی نیکزاد یا عبدالرضا شیخ‌الاسلام گزینه نهایی حامیان دولت خواهد بود.

سعید جلیلی هم از جمله چهره‌هایی است که برخی گروه‌ها به‌خصوص جبهه پایداری به دنبال متقاعد کردن او برای نامزدی بوده‌اند، اما این اتفاق نیفتاده است و با توجه به ثبت‌نام باقری‌لنکرانی، حضور جلیلی چندان محتمل به نظر نمی‌رسد.

تمامی این اما و اگرها، ساعت 18 امروز پایان می‌یابد و وزیر کشور تاکید کرده است که زمان نام‌نویسی از نامزدها تمدید نمی‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها