مصری : وزرای دولت تعهد دادند کارهایی برای مهار گرانی‌ها انجام دهند، نمایندگان نیز به تعهدات آنها اعتماد دارند

مجلس از توضیحات دولت درباره گرانی‌ها قانع نشد

با وجود حضور تمام تیم اقتصادی دولت در جلسه غیرعلنی مجلس برای بررسی گرانی‌ها، نمایندگان در اظهارنظرهای متعدد خود از دلایل ابراز شده برای این موضوع ابراز نارضایتی کردند.
کد خبر: ۵۶۰۸۸۱

به گزارش خبرنگار، ما پس از چند بار حضور نیافتن مقامات دولتی در جلسات غیرعلنی تعیین شده و لغو این جلسات به همین دلیل، دیروز سرانجام بیشتر مقام‌های موثر تیم اقتصادی دولت شامل وزرای اقتصاد و دارایی، صنعت، معدن و تجارت، جهادکشاورزی و رئیس کل بانک مرکزی در بهارستان حضور یافتند و به پرسش‌های مجلسی‌ها پاسخ دادند.

پاسخ‌هایی که به نظر نمی‌رسید چندان مجلس را قانع کرده باشد. با این‌که به دلیل غیرعلنی بودن جلسه، بیشتر نمایندگان از اظهار نظر کامل و شفاف درباره مباحث ردوبدل شده خودداری می‌کردند؛ اما در اظهارات و گفت‌وگوهای پراکنده نمایندگان با رسانه‌ها، بصراحت ابراز نارضایتی از دلایل اعلام شده دولت برای گرانی‌ها به چشم می‌خورد. این امر تا جایی محسوس بود که در گزارش رسمی که عبدالرضا مصری، سخنگوی هیات رئیسه مجلس درباره محتوای این جلسه به رسانه اعلام کرد، نیز کمتر اثری از رضایت و قانع شدن به چشم می‌خورد به حدی که وی با طعنه اظهار کرد که تیم اقتصادی تعهداتی برای حل گرانی‌ها به مجلس ارائه داده و مجلس نیز به تعهدات آنها اعتماد دارد.

تعهدات دولت

سخنگوی هیات رئیسه مجلس از تعهدات رئیس بانک مرکزی، وزیر صنعت، معدن و تجارت و وزیر کشاورزی در صحن علنی مجلس برای مهار تورم و نقدینگی خبر داد.

به گزارش مهر، عبدالرضا مصری در خصوص جلسه غیرعلنی دیروز درباره بررسی علل افزایش قیمت کالاهای اساسی گفت: نمایندگان در این جلسه نمودار و اسناد مدارکی را درخصوص افزایش قیمت‌ها ارائه دادند و بحث‌های اساسی در خصوص افزایش قیمت در بازار ارز، کالاهای اساسی و خودرو مطرح کردند. نماینده مردم کرمانشاه در مجلس با اشاره به اظهارات رئیس کل بانک مرکزی، وزیر کشاورزی و وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه غیرعلنی در خصوص نتیجه این جلسه گفت: نمایندگان خواستار ارز لازم برای تامین دارو و کالاهای اساسی شدند. وی تصریح کرد: دولت علاوه بر تامین ارز مورد نیاز دارو باید بر توزیع دارو هم نظارت کرده و این امر را مدیریت کند.وی با تاکید بر لزوم ثبات قیمت ارز گفت: در این جلسه از وزیران خواستیم دستورالعمل‌هایی که ثبات کمی دارد و باعث زلزله در بازار و به عبارتی دیگر آشفتگی بازار می‌شود، صادر نشود، در ماه‌های اخیر شاهد تغییرات مکرر در تصمیمات دولت برای تنظیم بازار بودیم.

مصری با بیان این‌که در این جلسه در خصوص لزوم رسیدگی به واحدهای تولیدی نیز بحث‌هایی صورت گرفت، گفت: پیش از این واحدهای تولیدی با 30 درصد گشایش اعتبار می‌کردند که امروز این رقم به 130 درصد افزایش یافته و به عبارتی از خرید نقدی هم بالاتر رفته است، باید بازگشایی ال‌سی‌ها به مسیر اصلی خود بازگردد.سخنگوی هیات رئیسه با بیان این‌که در جلسه غیرعلنی در خصوص راهکارهای مهار تورم و نقدینگی نیز گفت‌وگو کردیم، اظهار کرد: نقدینگی در سال 91 نسبت به سال 90 دو برابر شده است. مقرر شد در سال 92 نقدینگی متناسب با ضریب رشد در کشور افزایش یابد. وی نابرابری‌های اقتصادی و اجتماعی را از مباحث مهم جلسه غیرعلنی خواند.

مصری در خصوص اظهارات وزیر کشاورزی نیز گفت: در موضوع کشاورزی نیز مقرر شد دولت گندم را به قیمتی خریداری کند که متناسب با قیمت‌های خارجی گندم باشد.

وی ادامه داد: کشتی‌های زیادی در دریا داریم که کالاهای اساسی حمل می‌کنند. باید این کشتی‌ها بسرعت تخلیه شوند.مصری تاکید کرد: در کشور ذخیره بسیار مناسبی از کالاهای اساسی وجود دارد.وی در پایان تاکید کرد: اگر ثبات در تصمیمات اقتصادی وجود داشته باشد و رشد نقدینگی را مهار کنیم سال 92، سالی است که تورم در آن افزایش نمی‌یابد.مصری تاکید کرد: وزیران دولت در مجلس تعهد دادند که این کارها را انجام دهند ما نیز به تعهدات آنها اعتماد داریم.

اعتراف بهمنی

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با مهر در خصوص اظهارات بهمنی در جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی گفت: بهمنی از اختصاص نیافتن ارز مرجع برای واردات دارو خبر داده است.

وی که نخواست نامش فاش شود، افزود: در این جلسه رئیس کل بانک مرکزی از اختصاص نیافتن ارز مرجع برای واردات دارو خبر داد و در جواب به اعتراض نمایندگان در این خصوص گفت لا یکلف‌ الله نفسالا وسعها (خداوند از کسی بیشتر از توانش تکلیف نمی خواهد).

وی ادامه داد: رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد که برای واردات کالاهای اساسی ازجمله روغن و کنجاله، ارز مرجع در اختیار واردکنندگان قرار داده شده است.

ایسنا نیز درباره این جلسه گزارش داد:‌ رئیس کل بانک مرکزی، ‌گزارشی درباره علت افزایش قیمت کالاهای اساسی برای مجلس خواند و به مجلس گفت: در حد مقدورات، ارز کالاهای اساسی را تامین کرده‌ایم و باز هم پیگیریم که ارز را با قیمت مرجع برای کالاهای اساسی در نظر بگیریم.

صادق خلیلیان، وزیر جهاد کشاورزی نیز در اظهاراتش در حالی از احتمال افزایش قیمت خرید تضمینی گندم از کشاورزان حرف زد که قرار است یارانه نان به طور کامل قطع شود و گفت که وضع تولید مرغ و تخم‌مرغ خوب است.

مهدی غضنفری، وزیر صنعت، معدن و تجارت هم علاوه بر تشریح وظایف وزارتخانه‌اش در مجلس، از نبود همکاری با بخش تولید انتقاد کرد؛ اما نگفت که چه کسی با بخش تولید همکاری نمی‌کند و توضیح داد که تامین نشدن ارز برای واردات کالاهای اساسی مشکل‌ساز شده است،‌ اما باز نگفت که چه کسی باید ارز برای واردات اختصاص دهد.

در عین حال، روسای کمیسیون‌های برنامه و بودجه‌، صنایع و معادن، ‌جهاد کشاورزی و اصل 44 به همراه رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس،‌ نمایندگان سخنران جلسه غیرعلنی دیروز مجلس بودند.

کاظم جلالی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس به مشکلات تامین ارز و نقدینگی برای کالاهای اساسی اشاره کرد . احمد توکلی،‌ عضو کمیسیون برنامه و بودجه هم درباره کشورهایی که ارزش پول ملی آنها کاهش یافته است، گزارشی خواند.رضا رحمانی، ‌رئیس کمیسیون صنایع که یکی از سخنران‌های دیروز مجلس بود، بعد از جلسه خبر داد که هر چند تیم اقتصادی دولت از پرداخت 60 هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش به بنگاه‌های صنعتی و تولیدی صحبت کرده است؛ اما با بررسی وضع تولید و صنعت کشور به نظر می‌رسد این عدد درست نیست.

رحمانی همچنین با اشاره به اظهارات مهمانان مجلس‌ گفت، آقایان طوری حرف می‌زنند که انگار در مدیریت نابسامانی‌های اقتصادی نقشی نداشته‌اند.

ابراهیم نکو، عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی‌ اظهارات تیم اقتصادی دولت را در توجیه علت گرانی دانست و ادامه داد: آنها علت‌های بیرونی یا دست‌های پنهان را باعث گرانی دانستند و کوچک‌ترین سهمی به خود اختصاص ندادند، حتی اگر سهمی از این مشکلات به دولت را منتسب می‌دانستند باز هم توجیه می‌کردند که نمی‌گذارند که آنها کارشان را انجام دهند.عباس فلاحی باباجان، عضو کمیسیون عمران هم بعد از پایان جلسه دیروز با بیان این که حذف ارز مرجع می‌تواند خسارت‌های سنگین به کشور وارد کند، گفت که مهم‌ترین دستاورد این جلسه می‌تواند تصمیم دولت بر حذف نکردن ارز مرجع باشد.رئیس کمیسیون صنایع مجلس در اظهارات خود درباره جلسه غیرعلنی امروز گفت که در سخنان اعضای تیم اقتصادی دولت تمام سخنان آقایان به برنامه‌های گذشته متمرکز بود.

اظهارنظر کامل؛ امروز

با این حال آن‌گونه که هیات رئیسه مجلس اعلام کرده، جمع‌بندی دیدگاه‌های مجلس درباره عملکرد دولت در گرانی‌ها را امروز صبح علی لاریجانی، رئیس مجلس ارائه می‌کند؛ بنابراین باید منتظر نشست و دید این جمع‌بندی چگونه خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها