مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد مطرح کرد:

ماندگاری نام خلیج فارس به وسیله هنر

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ماندگاری نام مبارک خلیج فارس به جز موارد علمی و همایش‌هایی که برگزار می‌شود، به دست هنرمندان صورت می‌گیرد.
کد خبر: ۵۵۸۰۸۳
ماندگاری نام خلیج فارس به وسیله هنر

اصغر امیرنیا امروز در دومین جشنواره ملی خوشنویسی خلیج فارس که در سالن اجتماعات فرهنگسرای بانوی قزوین برگزار شد، اظهار داشت: خلیج فارس برای ما ایرانیان به عنوان یک مکان جغرافیایی نیست، بلکه قطعه‌ای از بهشت برین ایران است که در سالیان متمادی نام مبارکش بر اطلس تاریخی درخشیده و خواهد درخشید.

وی افزود: وقتی تاریخ را ورق می‌زنیم، در سفرنامه‌ها و آثار مکتوبی که از تاریخ‌نویسان و جغرافی‌دانان باقی مانده، نام خلیج فارس ذکر شده است.

این مقام مسئول اضافه کرد: اثبات خلیج فارس اصلا مشکل نیست اما علی‌رغم اینکه این همه سند تاریخی در ایران و جهان وجود دارد، تمام تلاش بیگانگان بر این است که نام خلیج فارس را به نوعی از اذهان عمومی خارج کنند.

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: گرچه این نام هرگز از ذهن مردم ایران خارج نمی‌شود، ولی به نوعی این ذهنیت را در بین مردم جهان القا می‌کند که نام دیگری بر آن بگذارند.

امیرنیا تصریح کرد: از سوی دیگر به جز سرزمین حجاز که مورد احترام مومنین است سایر کشورهایی که در حاشیه خلیج فارس هستند، هیچ جایگاهی ندارند و اکثر آنها بی‌ریشه و بی‌اساس هستند.

وی افزود: اگر دقت کنید وقتی نامی از عربستان برده می‌شود، عربستان سعودی مطرح می‌شود، در واقع بعد از جنگ جهانی اول و دوم زمانی که به آنها استقلال می‌دادند تمام تلاششان بر این بود که به نوعی در خاورمیانه که منبع انرژی و استراتژیک است، اختلاف برانگیزند سعی دشمنان همواره بر این بود همان طور که در جامعه اسلامی بین شیعه و سنی تفرقه‌اندازی می‌کنند، محملی در نظر بگیرند تا بتوانند همیشه تشنج را در این منطقه بیافرینند.

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: همان طور که در تاریخ می‌خوانید پرتغالی‌ها و انگلیسی‌ها چند سال در خلیج فارس خیمه زده بودند تا نام مبارک خلیج فارس و ایران را از روی زمین پاک کنند زیرا عقده‌های زیادی از قبل و بعد از اسلام با کشور ایران دارند.

امیرنیا عنوان کرد: ملت ایران ملت بزرگواری است که همیشه به دنبال صلح و امنیت برای جهانیان بوده و حتی اسلام را به این دلیل پذیرفت که بالاترین و ناب‌ترین مذهب است.

وی اظهارداشت: یکی از دلایلی که موجب می‌شود بیگانگان دشمنی بیشتری با ما داشته باشند، این است که یقین دارند تا وقتی ایران به آبراه بین‌المللی دسترسی دارد، قطع یقین جایی برای استعمارگران و استکبار وجود ندارد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه برای حفظ و حراست از نام مبارک خلیج فارس سه موضوع را می‌توان پیش‌بینی کرد، افزود: یکی بحث سیاسی است که افراد سیاسی کشور فعالیت‌های خوبی در این زمینه دارند.

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: دیگری بحث نظامی است و ملت غیور ایران هیچ گاه نه صرفاً در نام خلیج فارس بلکه حتی پیشروی در ذره‌ای از آب آن را نمی‌پسندند.

امیرنیا با اشاره به اینکه راه سوم مباحث هنری است، عنوان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سراسر ایران این جشنواره را به صورت ملی و بین‌المللی در حال برگزاری دارد که بخش هنری آن در 14 استان برگزار می‌شود و هشت بخش آن به آثار تجسمی اختصاص دارد.ماندگاری نام مبارک خلیج فارس به جز موارد علمی و همایش‌هایی که برگزار می‌شود، به دست هنرمندان صورت می‌گیرد.

این مسئول تصریح کرد: هنرمندان با خلق آثار بسیار زیبایی که برای نسل آینده و نسل فعلی به جا می‌گذارند هم آثار خود را ماندگار می‌کنند و هم با این آثار می‌توانند فرهنگ‌سازی کنند و در جهان نشان دهند که ایرانیان به نام خلیج فارس حساس هستند و همیشه از آن دفاع می‌کنند.

وی بیان داشت: بسیاری از افراد آگاهانه یا ناآگاهانه نسبت به حذف نام خلیج فارس یا به کار بردن نام جعلی آن اقدام می‌کنند بنابراین هنرمندان می‌توانند با خلق آثاری با این مضمون و نمایش آن در داخل و خارج از کشور مشت محکمی بر دهان کسانی که نسبت به این امر تعرض می‌کنند، بزنند.

امیرنیا اظهارداشت: هنرمندان وقتی که آثاری در رابطه با خلیج فارس خلق می‌کنند، قلمشان احادیث، روایات، آیات قرآنی و اشعار عرفانی را بر روی کاغذ مزین می‌کند پس باید باور داشته باشند که خلیج فارس ایرانی بوده، هست و خواهد بود.

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: از همه هنرمندان در همه عرصه‌ها انتظار داریم نقش مؤثری در خلق آثار برای جشنواره‌های مختلف داشته باشند زیرا این آثار می‌تواند جایگاه و پایگاه هنر والای ایرانی و اسلامی را به جهانیان ارائه دهد.(فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها