اسفناج گیاهی است سرشار از کلروفیل و پروتئین و کارش نه تنها کمک به عمل هاضمه و تحریک ترشحات معدوی، کبدی، لوزالمعدوی و غدد داخلی است بلکه مواد معدنی قابل توجه دیگری نیز دارد. با پخت این خورش آشنا شوید.
کد خبر: ۵۵۷۷۰۷

 

اسفناج دارای مقداری آهن، منیزیم، فسفر، ید و مقداری مواد معدنی است که با عنوان «عناصر قلیل» شناخته می‌شوند و برای تعادل اعمال حیاتی بدن نیز لازمند. البته یادتان باشد که این خورش به دو روش تهیه می‌شود.

 

مواد لازم:

گوشت چرخ کرده نیم کیلو
پیاز رنده شده ۱ عدد متوسط
اسفناج خرد کرده ۱/۵ کیلو
آلو خشک ۲۰۰ گرم
پیاز سرخ کرده ۳ تا ۴ قاشق غذاخوری
روغن به اندازه لازم
نمک و فلفل به دلخواه
زعفران یا زردچوبه کمی

توجه: در صورتی که از گوشت ماهیچه استفاده کنیم مقدار فرقی نمی‌کند فقط پیاز رنده شده را حذف می‌کنیم.

طرز تهیه (روش اول):

گوشت چرخ کرده را با پیاز رنده شده و کمی نمک و فلفل ورز می‌دهیم و بعد به صورت کوفته ریزه یا کله گنجشکی در می‌آوریم. کوفته ریزه‌ها را سرخ می‌کنیم. روغن را در قابلمه‌ای ریخته و سپس اسفناج را در آن تفت می‌دهیم تا آب اضافی به خورد آن برود. اسفناج سرخ شده را با کوفته ریزه، پیاز داغ، نمک و فلفل مخلوط کرده سپس ۳ لیوان آب به آن می‌افزاییم. خورش را روی حرارت ملایم می‌گذاریم تا کمی جا بیفتد. در نیمه پخت، آلو را به آن افزوده و می‌گذاریم تا به طور کامل جا بیفتد.

پخت خورش با گوشت ماهیچه (روش دوم):

 ۳ تا ۴ قاشق روغن را در قابلمه‌ای داغ می‌کنیم. گوشت را به آن افزوده کمی زعفران دم کرده و ۲ تا ۳ قاشق پیاز داغ به آن اضافه می‌کنیم. ۳ لیوان آب هم به آن می‌افزاییم و روی حرارت ملایم می‌گذاریم تا بپزد. اسفناج را در کمی روغن سرخ می‌کنیم به حدی که آب سبزی کشیده شود. گوشت که پخته شد اسفناج و آلوی شسته شده را با کمی نمک و فلفل داخل گوشت می‌ریزیم و می‌گذاریم تا خورش جا بیفتد.

 

۱: در صورتی که بخواهید این خورش را بدون آلو تهیه کنید یا آلو خیلی شیرین است، از کمی آب لیمو یا آبغوره استفاده کنید. 
۲: می‌توانید اسفناج را با کمی تره خرد کرده مخلوط کرده و بعد در خورش استفاده کنید. (به ازای هر یک کیلو اسفناج، ۲۵۰ گرم تره). 
۳: اگر آلو را از قبل خیس نکرده‌اید، ابتدا آلو را ریخته و بعد اسفناج را بریزید چون هرچه اسفناج بیشتر بپزد رنگ خورش تیره‌تر می‌شود. 
۴: در انتهای پخت این خورش می‌توان یک قاشق شنبلیله خشک را در کمی روغن داغ کرده و به آن افزود.

>> هنرآشپزی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها