مسابقه‌های والیبال جام‌باشگاه‌های‌ آسیا از اول تا نهم اردیبهشت‌ماه در تهران برگزار می‌شود

جامی که با پول تنباکوسازان ساخته شد

والیبال باشگاه‌های آسیا خیلی دیر به راه افتاد، بعد مسافت و دوری کشورها از یکدیگر و فقر اقتصادی یکی از مهم‌ترین موانع راه‌اندازی رقابت‌های باشگاهی بود، اما «ماتسودا یرا» مربی برگزیده قرن و پدر واقعی والیبال آسیا با قبول میزبانی پنج دوره پیاپی در ژاپن، سنگ بنای پیکارهای باشگاهی را در قاره کهن ریخت و هر دوره نیز کمپانی‌هایی نظیر جی.‌تی و کارخانه تنباکو و سیگار‌سازی تمام هزینه‌ها را به عهده گرفتند تا چرخ سنگین والیبال حرفه‌ای در پهناورترین قاره جهان به حرکت دربیاید.
کد خبر: ۵۵۴۸۳۸

نخستین دوره این رقابت‌ها سال 1989 تحت عنوان جام صلح و دوستی کنار خرابه‌های هیروشیما که زخم بمباران یانکی‌ها را هنوز بر سر و روی داشت، آغاز شد. در آن دوره تیم استقلال تهران با برادران نایینی، عیسی ارگی، اسفندیار جمالی، غیاث‌الدین صحنه و.... به رتبه پنجم دست یافت. بنیاد شهید تهران، بانک ملی تهران، آبگینه قزوین، صنام و پیکان تهران، فتح تهران و کاله مازندران نماینده‌های ایران طی 23 دوره گذشته بودند، البته میزبانی رقابت‌های یاد شده بعد از پنج دوره از ژاپن به کشورهای دیگر داده شد تا چون موجی فراگیر سراسر قاره را در برگیرد. عظمت قزاقستان نخستین تیمی بود که نوار یکه‌تازی چشم‌بادامی‌های شرق آسیا را پاره کرد، این تیم با داشتن بازیکنان روسی‌الاصل همانند ساخاریاس، بخیت باریتوف و... از تیم‌های ژاپنی و کره‌ای زهر چشم گرفت. تاکنون تیم‌های ایران، چین، لبنان، ویتنام، بحرین، امارات، اندونزی، قزاقستان و تایلند میزبان‌های جام باشگاه‌ها بوده‌اند و اینک کار به جایی رسیده که هندوستان، ویتنام، قطر، کویت، مالزی و تایپه هم به شرکت در جام باشگاه‌های آسیا اهتمام می‌ورزند. پیکان تهران با هفت قهرمانی رکورد‌دار رقابت‌هاست، پیکان ابتدا با بازیکنان روسی به جنگ با تیم‌های ژاپن، کره و چین می‌رفت اما دیری نپایید که خود باوری به سراغ مردان ایرانی آمد تا جایی که بیش از 25 بازیکن ایرانی موفق شدند جوایز انفرادی را در میان چشم‌بادامی‌های مغرور و پرادعا به خود اختصاص دهند. نخستین بازیکنی که انحصار جوایز فردی را شکست مرحوم غیاث‌الدین صحنه بود، صحنه سال 1989 بهترین مدافع باشگاه‌های آسیا شد. کیوان مجردی، محمدحسین نجاتی، عظیم جزیده، بهنام محمودی، محمد ترکاشوند، محمد سلیمانی، امیر حسینی، علیرضا نادی، سعید رضایی و حسین معدنی بازیکنانی بودند که حداقل دو بار در تیم بهترین‌های جام آسیا قرار گرفتند، اما اکنون در آستانه بیست و چهارمین دوره این رقابت‌ها قرار گرفته‌ایم، سیدمحمد موسوی عراقی پرسابقه‌ترین بازیکن کاله در این رقابت‌هاست که پنجمین مشارکت خود را تجربه می‌کند.

نگرانی و مجادله بر سر یک بازیکن

کاله سومین تیم شهرستانی است که در جام آسیا شرکت می‌کند، پیش از این آبگینه قزوین و فولاد اهواز در چنین رقابت‌هایی حضور داشتند. کاله که امسال در جدالی میلی‌متری با متین ورامین عنوان قهرمانی لیگ برتر را به خود اختصاص داده است، اولین تیم وابسته به بخش خصوصی است که دوره دوم بازی‌های خود را در جام باشگاه‌های آسیا تجربه می‌کند. مسئولان این باشگاه که تا آخرین لحظه برای گرفتن شهرام محمودی با ولاسکو و فدراسیون والیبال کشمکش داشتند سرانجام مهدی بازار گرد را جایگزین او کردند.

محمودی سال گذشته در شانگهای چین جایزه بهترین آبشار زن رقابت‌ها را دریافت کرده بود. ولاسکو اعتقاد دارد که محمودی از ناحیه مهره‌های کمر مصدوم است و باید مراعات کند تا در پنج مسابقه لیگ جهانی پاسخگوی نیاز تیم ملی در قطر پاسور باشد، اما سلیمانی مدیرعامل کاله می‌گوید: «یک سال هزینه کرده‌ایم و مخارج و دستمزد بازیکنان را پرداخت می‌کنیم، ولی سر بزنگاه دست ما را در حنا می‌گذارند.» خلاصه نزدیک بود که باشگاه کاله اعلام انصراف کند که طی تماسی بین داورزنی و مدیرعامل کاله قضیه ختم به خیر شد، اما باید ببینیم که کشورهای ایتالیا، برزیل، آرژانتین و... چه می‌کنند که ما نمی‌توانیم، البته اولویت همیشه با تیم ملی است، اما باشگاه‌ها هم نباید چرخ پنجم درشکه ورزش باشند و چه بهتر که فدراسیون برای تقویت بازوان خود یعنی باشگاه‌ها تعقل و اهتمام بیشتری به خرج بدهد. به این ترتیب تیم کاله با این ترکیب در رقابت‌ها حضور پیدا خواهد کرد:

پاسورها: ولاد پتکوویچ و صابر نریمان‌نژاد

سرعتی‌زن‌ها: سیدمحمد موسوی عراقی، عادل غلامی و جواد محمد‌نژادی (یار کمکی)‌

قدرتی‌ها: حمزه زرینی، فرهاد قائمی، میلاد عبادی‌پور و سیدعلی سجادی (یار کمکی)‌

قطر پاسورها: رضا قراء و سیدمهدی بازارگرد (یار کمکی)‌

لیبرو: عبدالرضا علیزاده

سرمربی: بهروز عطایی

مربی: محمد شریعتی

کاله در دور مقدماتی با تیم‌های کویت، تایپه و امارات همگروه است. کویتی‌ها بازیکن برزیلی دارند و امارات هم به احتمال زیاد دو یار اروپایی خواهد داشت.این رقابت‌ها از اول اردیبهشت در تالار 12 هزار نفری آغاز می‌شود و کاله در گام نخست با تایپه مصاف می‌دهد.

غلامی: سال گذشته باید قهرمان می‌شدیم

عادل غلامی سرگروه تیم کاله که بعد از یکی دو سال از چنبره غضب ولاسکو رهایی پیدا کرد و با یک عذرخواهی مطبوعاتی به اردوی تیم ملی دعوت شد می‌گوید: ما سال گذشته باید قهرمان می‌شدیم ‌اما مقابل العربی و بازیکن سرشناس کوبایی «سالوادور» غافلگیر شدیم، ولی امسال اجازه نمی‌دهیم کاپ از ایران خارج شود. بازیکنان خوبی داریم که در اردوی تیم ملی ساخته شده‌اند و با چند روز هماهنگی می‌توانیم نمایش مطلوبی داشته باشیم. غلامی اضافه می‌کند: تیم‌های عربی قطعا با بازیکنان چند ملیتی می‌آیند، اما ژاپن و چین از بازیکنان بومی بهره می‌برند و بیشتر به کارهای تاکتیکی اتکا دارند ولی تحت هر شرایطی هیچ باشگاهی در آسیا به پای کاله و دیگر باشگاه‌هایی همچون پیکان و متین ورامین نمی‌رسند.

گروه‌بندی تیم‌ها

گروه یک: ایران، کویت، امارات، تایپه

گروه دو: قطر، ازبکستان، عراق

گروه سه: چین، هند، لبنان

گروه چهار: قزاقستان، ژاپن، عمان، مالدیو

این رقابت‌ها از اول اردیبهشت آغاز و نهم همین ماه به پایان می‌رسد، این در حالی است که هنوز مشخص نشده که آیا تیم قهرمان به جام باشگاه‌های جهان راه پیدا می‌کند، چون با پایان یافتن قرارداد سه ساله العربی قطر که با تحمل هزینه‌های سه میلیارد دلاری هر سال میزبان جام باشگاه‌های جهان بود هنوز هیچ کشوری درخواست میزبانی نداده است و حتی ترین ‌تینوی ایتالیا با مربیگری استویچف که با چهار قهرمانی صاحب رکورد است نیز تمایلی برای برگزاری رقابت‌ها نشان نداده است در صورتی که ایتالیایی‌ها دو دور اول جام باشگاه‌های جهان را در خاک خود انجام داده بودند.

والیبال باشگاه‌های آسیا؛ از آغاز تاکنون

1989: 1ـ نیپون استیل ژاپن 2ـ کوریاسیکوریتس کره جنوبی 3ـ بائولی چین...... 5ـ استقلال تهران

1990: 1ـ‌ ‌جی‌تی ژاپن 2ـ کوریو کره جنوبی 3ـ هیوبی چین. تیم ایران در این دوره غایب بود.

1991: 1ـ شانگهای چین 2ـ جی‌تی ژاپن 3ـ کره ایر کره جنوبی... 6ـ بنیاد شهید ایران

1992: 1ـ سانگ مو کره جنوبی 2ـ ان‌ای‌سی ژاپن 3ـ جی‌تی ژاپن..... 5ـ بنیاد شهید ایران

1993: 1ـ عظمت قزاقستان 2ـ فوجی فیلم ژاپن 3ـ جی‌تی ژاپن.... 5ـ بانک ملی ایران

1994: 1ـ ‌فوجی فیلم ژاپن 2ـ ان‌ای‌سی ژاپن 3ـ هیوندای کره جنوبی... 5ـ آبگینه قزوین

1995: 1ـ سانتوری ژاپن 2ـ فتح تهران 3ـ فولاد اهواز

1996: 1ـ ان‌ای‌سی ژاپن 2ـ پیکان تهران 3ـ آبگینه قزوین

1997: 1ـ سانگ مو کره جنوبی 2ـ الهلال عربستان 3ـ پیکان تهران

1998: 1ـ الهلال عربستان 2 ـ پیکان تهران 3 ـ البوشیریه لبنان

1999: 1ـ سی‌چوان چین 2ـ سامسونگ کره جنوبی 3ـ پیکان تهران

2000: 1ـ سامسونگ کره جنوبی 2ـ پیکان تهران 3ـ ارتش چین

2001: 1ـ سامسونگ کره جنوبی 2ـ سانتوری ژاپن 3ـ شانگهای چین... 5ـ صنام تهران

2002: 1ـ پیکان تهران 2ـ صنام تهران 3ـ آتیر یائو قزاقستان

2003: به علت شیوع بیماری سارس رقابت‌ها برگزار نشد.

2004: 1ـ صنام تهران 2ـ پیکان تهران 3ـ آتیر یائو قزاقستان

2005: 1ـ راحت قزاقستان 2ـ سایپا تهران 3ـ جیب بانک پاکستان

2006: 1ـ پیکان تهران 2ـ راحت قزاقستان 3ـ نایلوس اندونزی

2007: 1ـ پیکان تهران 2ـ الهلال عربستان 3ـ العربی قطر

2008: 1ـ پیکان تهران 2ـ آلماتی قزاقستان 3ـ سانتوری ژاپن

2009: 1ـ پیکان تهران 2ـ الهلال عربستان 3ـ العربی قطر

2010: پیکان تهران 2ـ العربی قطر 3ـ پاناسونیک ژاپن

2011: 1 ـ پیکان تهران 2ـ آلماتی قزاقستان 3ـ نایلوس اندونزی

2012: 1ـ العربی قطر 2ـ شانگهای چین 3ـ کاله مازندران

جمشید حمیدی ‌/‌ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها