ادامه رویاروی موشکی روسیه و آمریکا

سامانه پدافند موشکی اروپا بطور کامل اجرا می شود

راسموسن دبیرکل ناتو در سفری ویژه از کره جنوبی دیدار داشت. وی به عنوان دبیرکل ناتو در حالی راهی شرق آسیا شد که این منطقه در هفته‌های اخیر با تنش‌های گسترده‌ای همراه شده است.
کد خبر: ۵۵۴۲۰۳
مأموریت راسموسن

تهدیدات آمریکا علیه کره شمالی و پاسخ این کشور به این تهدیدات در کنار صف بندی‌های صورت گرفته در منطقه نظیر حمایت چین و روسیه از کره شمالی و ژاپن و کره جنوبی از آمریکا بر این بحران‌ها افزوده است.

با توجه به شرایط منطقه این سؤال مطرح است که اهداف سفر راسموسن به منطقه چیست؟ بویژه این که کشورهای کره جنوبی و ژاپن عضو این پیمان نمی‌باشند و عملاً ناتو مسئولیتی در قبال آنها ندارد.

در پاسخ به این پرسش چند نکته قابل توجه است.
نخست آنکه ناتو همواره به عنوان بازیگر آمریکا در صحنه بین الملل ایفای نقش کرده است. اکنون نیز ناتو تلاش دارد تا این نقش را ایفا کند تا در نهایت آمریکا بتواند به پشتوانه آن از کره شمالی، چین و روسیه امتیازگیری نماید. به عبارتی راسموسن با سفر به شرق آسیا برآن بوده تا حمایت ناتو از آمریکا را اعلام دارند تا در فضای دیپلماتیک، آمریکا اهداف خویش را در شرق آسیا پیش برد.

دوم آنکه بر اساس راهبرد 2020 ، ناتو  باید راه خویش را به سمت شرق آسیا هموار سازد. بر اساس دکترین راهبردی ناتو در سال‌های آینده شرق آسیا محور تحولات جهانی خواهد بود و ناتو باید در اقدامی پیش دستانه به مقابله با آن بپردازد. بر این اساس ناتو تلاش دارد تا با بهانه های امنیتی و معرفی خود به عنوان ناجی بشریت این سیاست را اجرایی سازد.

با توجه به این مؤلفه می‌توان گفت که راسموسن با سفر به منطقه ادعای پشتیبانی از کره جنوبی و ژاپن ، تلاش کرده تا رضایت دولت‌ها و افکار عمومی منطقه برای پذیرش ناتو را جلب کند.

به عبارتی دیگر سفر راسموسن را می‌توان زمینه سازی برای حضور ناتو در شرق دانست که محور آن را نیز مقابله با چین تشکیل می‌دهد.

در جمع بندی کلی از آنچه ذکر شد می‌توان گفت که سفر راسموسن نه برای برقراری ثبات در منطقه بلکه در چارچوب جنگ طلبی‌ها و سلطه گری ناتو است که با ادعاهای بشر دوستانه و حمایت از آمریکا و متحدانش صورت گرفته است.

قاسم غفوری-جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها