ادامه رویاروی موشکی روسیه و آمریکا

سامانه پدافند موشکی اروپا بطور کامل اجرا می شود

در حالی که نگرانی های روسیه از استقرار سامانه پدافند موشکی آمریکا در اروپا ادامه دارد، آلکساندر ورشبوو معاون دبیر کل ناتو اعلام کرد: سامانه پدافند موشکی اروپا در سه مرحله و بطور کامل اجرا می شود.
کد خبر: ۵۵۱۳۱۵
سامانه پدافند موشکی اروپا بطور کامل اجرا می شود

ورشبوو روز دوشنبه در مصاحبه با روزنامه «کامرسانت» چاپ مسکو یادآوری کرد: در مرحله های دوم و سوم این طرح ، اجزای سامانه موشکی در رومانی و لهستان مستقر خواهد شد.

وی با بیان این که طرح در حال اجرا است ، اضافه کرد: پیشرفته ترین موشک های رهگیر در لهستان مستقر می شود و به احتمال زیاد در رومانی هم سامانه های موشکی «اس.ام.3» استقرار خواهد یافت.

ورشبوو با بیان این که این موشک ها کوتاه برد و میان برد خواهند بود، گفت: برد پروازی موشک هایی که در رومانی و لهستان مستقر خواهد شد به آنها امکان رهگیری موشک های غیربالستیکی را خواهد داد که تا ایسلند، انگلیس و اسپانیا پرواز می کنند.

وی افزود: آمریکا تصمیم گرفته است تا امنیت قلمرو خود را با موشک هایی که در نقاط مختلف این کشور مستقر می شود، تامین کند.

معاون دبیر کل ناتو همچنین حذف مرحله چهارم از طرح سامانه موشکی اروپا را که وزیر دفاع آمریکا اخیرا اعلام کرده بود، تایید کرد.

وی اظهارداشت: در این مرحله قرار بود موشک های پیشرفته «SM 3 BlockII А» در اروپا مستقر شود.

مقام ناتو، نگرانی روسیه در باره این طرح را بی اساس خواند و مدعی شد: حتی موشک های پیشرفته «SM 3 BlockII А» که قرار است در مرحله چهارم طرح استقرار سپر دفاع موشکی اروپا در لهستان مستقر شوند، نمی توانند موشک های قاره پیمای روسیه را رهگیری کنند.

ورشبوو همچنین پیشنهاد روسیه برای ایجاد سامانه موشکی مشترک در اروپا را رد کرد و افزود: ما پیشنهاد می کنیم روسیه و ناتو دو سامانه پدافند موشکی مجزا ایجاد کنند و از قلمروی خود با استفاده از آنها دفاع کنند.

روسیه به شدت نگران مقاصد آمریکا برای استقرار طرح سامانه موشکی جهانی این کشور است که مهم ترین بخش آن در اروپای شرقی مستقر خواهد شد.

الکساندر گروشکو نماینده روسیه در «سازمان پیمان آتلانتیک شمالی» (ناتو) به تازگی اعلام کرد: طرح سامانه پدافند موشکی آمریکا در اروپا همچنان برای روسیه نگران کننده است.

وی افزود: با وجود اعلام انصراف آمریکا از استقرار اجزای پدافند موشکی در لهستان، مساله تهدید برای امنیت روسیه همچنان وجود دارد.

نماینده روسیه در ناتو اظهارداشت: آمریکا هنوز از این آمادگی برخوردار نیست که موشک های سامانه خود در اروپا را طوری مستقر کند که تنها تهدیدهای موشکی خارج از این قاره و نه روسیه را هدف قرار دهد.

آناتولی آنتونف معاون وزیر دفاع روسیه نیز به تازگی اعلام کرد: مسکو نگران وضعیت طرح سامانه موشکی آمریکا در اروپا و توسعه این سامانه است و برای حل و فصل این مساله باید مذاکرات دوجانبه از سر گرفته شود.

ایگور کوروتچنکو رییس شورای اجتماعی وزارت دفاع روسیه هم گفت: اگر آمریکا بدون توجه به نگرانی های مسکو، سامانه پدافند موشکی خود را در اروپا مستقر کند، با تدابیر مناسب به آن پاسخ می دهیم. (ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها