اشتباهات غرب در مذاکره با ایران

تحلیلگر سابق سازمان سیا نوشت: رسانه های خبری آمریکا، تهران را مقصر بی نتیجه ماندن مذاکرات هسته ای معرفی می کنند، اما موانع جدی مانند نپذیرفتن حق برخورداری ایران از برنامه صلح آمیز اتمی از سوی گروه 1+5، نتیجه اشتباهات مکرر مذاکره کنندگان غربی است.
کد خبر: ۵۵۳۱۴۴
اشتباهات غرب در مذاکره با ایران

در مقاله «پل پیلار» تحلیلگر سابق سیا، استاد مطالعات امنیتی دانشگاه جرج تاون و عضو «مرکز مطالعات صلح و امنیت» آمریکا که در مجله اینترنتی «کنسرتیوم نیوز»، منتشر شده، آمده است: آمریکا و شرکایش در گروه مذاکره کننده ظاهرا در ارتکاب برخی خطاهای مهم در ارتباط با رویکرد خود نسبت به مذاکرات اتمی با ایران اصرار می ورزند که خجالت آور است، زیرا توافق، آن هم توافقی درست از دیدگاه اهداف منع اشاعه تسلیحات هسته ای به میزان زیادی به انجام درست مذاکرات بستگی دارد.

وی یکی از اشتباهات مهم رویکردی گروه 1+5 در مذاکره با تهران را ارائه پیشنهادهای ناچیز و درخواست های بزرگ دانسته و نوشت است که یکی از بزرگ ترین مشکلات این است که چرا گروه 1+5 از پتانسیل کامل تحریم ها در مذاکرات (کاهش) به عنوان یک راه برای رسیدن به توافق هسته ای با ایران بهره نمی گیرد.

اصلاح‌طلبان به اجماع نمی رسند

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب اظهار داشت : اصلاح‌طلبان فقط در سال 76 به اجماع رسیدند و بعد از آن با توجه به اختلافاتی که بین گروهها بوجود آمد اجماع هم دشوار شد.

محمد باقر ذاکری، نماینده ادوار مجلس و از فعالین سابق حزب اعتماد ملی در گفت‌و‌گو با  فارس در خصوص احتمال اجماع اصلاح‌طلبان بر روی یک نامزد در انتخابات گفت: طیف اصلاح‌طلبان از همان روزهای اول با 18 گروه وارد میدان سیاست شدند و با توجه به تعداد گروه‌های تشکیل شده در جبهه اصلاح‌طلبان طبیعی است هر فردی را به عنوان داوطلب ریاست‌جمهوری قبول نداشته باشند، حتی امکان دارد تعداد اندکی بر روی یک نامزد به اجماع برسند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: حتی اگر خاتمی هم کاندیدای ریاست جمهوری شود مشخص نیست تمام  گروههای اصلاح‌طلب مانند سال  76 بر روی او اجماع کنند. به نظر من دیگر اجماع 18 گروه اصلاح طلب برای کاندیداتوری ریاست جمهوری بوجود نمی‌آید.

انتظار غرب از ایران

«محور شرارت»، «دولت سرکش» و اصطلاحات دیگری از این دست، مفاهیمی است که از دیرباز ایالات متحده برای نام بردن از کشورهای مخالف خود از آن ها استفاده کرده است. اما روزنامه «گاردین» با انتشار تحلیلی به بازنگری در این مفاهیم پرداخته و استدلال کرده که خود ایالات متحده بیش از دیگران واجد ویژگی های این چنینی است.

به گزارش «تابناک»، روزنامه انگلیسی «گاردین» به تازگی با انتشار مطلبی تحلیلی، به نقد مفهوم «دولت سرکش» در ادبیات سیاسی آمریکا پرداخته است. تحلیلگر این روزنامه با مقایسه مسائل هسته ای ایران و کره شمالی، نحوه رفتار آمریکا در قبال ایران را مصداق اقدامات یک دولت سرکش دانسته است.

«جاناتان استیل»، تحلیلگر این روزنامه اشاره می کند که ایران و کره شمالی، هر دو تحت تحریم های خارجی هستند و زمانی که از انجام رفتار دلخواه آمریکا سر باز می زنند، به «انزوا» محکوم شده و به حاشیه رانده می شوند تا ضمن پشیمانی از رفتار خود، رویه خود را تغییر دهند. در غیر این صورت، غرب اقدام به اعمال مجازات علیه آن ها خواهد کرد.

دلیل پرهیز از پیوستن به ائتلاف

محسن رضایی با اشاره به اینکه معتقد به ائتلاف فراگیری هستم که از همه نخبگان کشور استفاده شود، گفت: رفتن بنده در هر ائتلاف و گروهی که معنای خاصی را بدهد جلوی تشکیل یک دولت فراگیر را خواهد گرفت.

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در حاشیه مراسم یادبود علیرضا بهاری از مداحان اهل بیت که امروز چهارشنبه در خانه مداحان تهران برگزار شد، در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر مبنی بر احتمال پیوستن وی به ائتلاف های موجود گفت: معتقد به ائتلاف فراگیری هستم که از دل نخبگان کشور بیرون بیاید و ائتلاف های متفرقه می تواند مبنای یک تفرقه و گروه بندی جدید باشد.

وی با تاکید بر اینکه کشور تحمل منازعات و گروه بندی ها را دیگر ندارد، افزود: باید یک ائتلاف فراگیر بوجود بیاید که البته می تواند بعد از انتخابات هم شکل بگیرد.

رضایی ادامه داد: اگر من رئیس جمهور شوم از اکثر کاندیداهای موجود در شان و شئونات خودشان در دولتم استفاده خواهم کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
Phoenix
United Kingdom
۰۰:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
۰
۰
غرب در اوج نا امنی و جنگ، غرب پر از قتل و غارت؛ غرب در حال ورشكستی و اقتصاد در حال افول... فقط ایران در حال پیشرفت و امن و امان :)) «ممنونم جام جم»

نیازمندی ها