
حجتالاسلام سید حمید روحانی در گفتوگوی تفصیلی با «جامپلاس»:
براساس نتایج موسسه تحقیقاتی TMBA، حدود ۱۴ میلیون دختر و زن بین ۱۵ تا ۴۵ سال ساکن شهرهای بزرگ ایران، به طور متوسط ماهانه ۷/۵ یورو برای خرید لوازم آرایشی هزینه میکنند. در این تحقیق همچنین آمده است که زنان و دختران ایرانی توجه خاصی به چهره خود میکنند و دخترانی هستند که بیش از یک ساعت جلوی آینه آرایش میکنند.
آمار و ارقام مصرف لوازم آرایشی نشان میدهد که هر زن ایرانی در سال ۱۵۰ دلار و هر زن در خاورمیانه تقریبا ۳۶ دلار لوازم آرایشی مصرف میکند. زنان ایرانی اغلب از اجناس چینی استفاده میکنند و سهم برندهای معتبر اروپایی و آمریکایی که دارای کیفیت و ترکیبات قابل اعتمادتری هستند، به دلیل قیمتهای بالایی که در ایران دارند، کمتر از یک درصد بازار تخمین زده میشود.سهم تولیدکنندههای ایرانی نیز بسیار ناچیز است و حداکثر در حدود پنج درصد تخمین زده میشود.
خواهی نشوی رسوا؛ همرنگ جماعت شو
اینکه دختران و زنان کشور ما روزانه این همه پول صرف خرید لوازم آرایشی میکنند و ساعات طولانی جلوی آیینه وقت صرف رنگ رخسار میکنند، مسلما دلایل بسیاری باید داشته باشد.
مریم. م ۲۲ ساله دانشجو است. او درباره دلیل آرایش کردن میگوید: ما یک ضربالمثل داریم که فلسفه آرایش کردن من هم تقریبا در راستای همان است: «خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو». زمانی که می بینم همه دخترهای هم سن و سال من پس از ساعتها آرایش در محیط دانشگاه و جامعه حاضر میشوند، من هم برای اینکه مثل آنها باشم و به قولی از آنها کم نیاورم، مجبورم مانند آنها رفتار کنم.
آرایش می کنم تا شوهر پیدا کنم!
رویا ۲۷ سال دارد و شاغل است. او هم از طرفداران پر و پا قرص آرایش است. میگوید: من هنوز مجردم و بالاخره باید ظاهرم در سطح جامعه و محیط کارم به نوعی باشد که اگر کسی قصد ازدواج داشت رغبت کند به من پیشنهاد بدهد اما اگر متاهل بودم دلیلی برای آرایش نمیدیدم. وقتی در پاسخ به رویا میگوییم: مردی که قصد ازدواج داشته باشد به خاطر لوازم آرایش پیشنهاد ازدواج نمیدهد ادامه میدهد: نه خانم، مردم عقلشان به چشمشان است و اگر بدون آرایش کسی را ببینند فکر میکنند خوشگل نیست.
آرایش می کنم تا به چشم بیایم
طلا، فقط ۱۷ سال دارد و وقتی درباره دلیل آرایش غلیظی که بر صورتش نقش بسته میپرسی میگوید: وقتی با آرایش در جامعه حضور پیدا میکنم همه به من بیشتر توجه میکنند و احساس دیده شدن پیدا میکنم. انگار همه من را بزرگ میدانند و از نظرشان دیگر کودک نیستم. این مسئله باعث می شود آرایش کنم تا به چشم بیایم.
آرایش می کنم تا شوهرم را نگه دارم
نازنین ۳۲ سال دارد، زنی زیبا که دو سه سالی است ازدواج کرده و خانهدار است. نازنین هم مثل خیلیهای دیگر ماهانه مبالغ زیادی را صرف خرید لوازم آرایشی میکند: در دورهای که خانمها با چنین آرایش و حجابی در سطح جامعه ظاهر میشوند، اگر من در خانه به خودم نرسم و با آرایش و ظاهر مناسب پذیرای شوهرم نباشم، ممکن است شوهرم خدای نکرده به زن دیگری که بیشتر از من به ظاهرش میرسد، توجه کند. من هم برای اینکه همیشه از نظر شوهرم زیبا و مرتب باشم، هر ماه مبالغ زیادی را صرف خرید لوازم آرایشی و بهداشتی میکنم.
رسانهای که فرهنگ را تغییر داده
یکی از مهمترین دلایلی که در سالهای اخیر باعث گسترش روز افزون گرایش به لوازم آرایش و جراحیهای پلاستیک در کشور شده، گسترش ماهوارهها است. در دوره و زمانهای که ماهوارهها حتی به زندگی عشایر و روستاییان کشور هم رسوخ پیدا کرده و بیرون هر چادری میتوان رد پای دیش را پیدا کرد، فرهنگ القایی ماهوارهها باعث میشود که زن ایدهال همان هنرپیشه و خوانندهای باشد که ساعتها زمان صرف آرایش خود کرده و از جراحیهای زیبایی بسیاری برای تغییر صورت و اندامش استفاده کرده است. در این میان این زنان جامعه هستند که برای نزدیک شدن به الگوی القایی غربی مجبورند خود را به دست لوازم آرایش و جراحیهای پلاستیک بسپارند.
اعتماد به نفسی که نیست
از دیگر عوامل مصرف بیش از اندازه لوازم آرایش در کشور ما اعتماد به نفس پایین زنان و دختران جامعه است. آمارها نشان میدهد زنان و دختران کشور فرانسه که بزرگترین قطب تولید لوازم آرایش در جهان است، کمترین مصرف این لوازم را در دنیا دارند. البته ماجرای مصرف کم لوازم آرایش در کشورهای توسعه یافته امری بدیهی است اما دختران و زنان کشور ما از همان سنین نوجوانی صورت خود را نیازمند لوازم آرایش میدانند تا بتوانند چهرهشان را زیباتر کنند و هر چه سنشان بالاتر میرود این احساس نیاز بیشتر شده و بتدریج جای خود را به جراحیهای پلاستیک و تزریق بوتاکس برای جوانسازی پوست میدهد.
به هر رو تا زمانی که الگوی زن برتر در جامعه ما مدلها و خوانندههای اروپایی باشد، وضعیت به همین منوال ادامه پیدا خواهد کرد و در این میان چارهای نیست جز تغییر فرهنگ و نگرش جامعه در خصوص معیارهای زن ایدهآل.
>> اول نیوز با تلخیص
حجتالاسلام سید حمید روحانی در گفتوگوی تفصیلی با «جامپلاس»:
در گزارشی پشت پرده شبکه جاسوسی و تخریب نیروهای حامی در منطقه را بررسی کردهایم
گفتوگو با محمد فیلی:
به بهانه بحث درباره بودجه تولید مجموعههای فاخر تاریخی-مذهبی
شهرام مسلخی، کارگردان «یقهسفیدها» در گفت وگو با «جام جم»
بوبانا آنجلکویچ، روزنامهنگار و تحلیلگر صربستانی در گفتوگو با «جامجم» مطرح کرد:
گفتوگوی «جامجم» با هنرمندی که در ۸۰سالگی همچنان فعال است
علیرضا محمدی، کارگردان در گفتوگو با «جامجم» مطرح کرد
ازنظر روانشناسی ارایش باعث شادابی میشه