حرکت ناوشکن آمریکا به سمت شبه جزیره کره

آمریکا در ادامه تنش با کره شمالی، یک فروند ناوشکن رهگیر موشک را به سمت شبه جزیره کره در در آب‌های اقیانوس آرام حرکت داده است.
کد خبر: ۵۵۱۳۵۱
حرکت ناوشکن آمریکا به سمت شبه جزیره کره

یک مقام ارتش امریکا که خواست نامش فاش نشود، اعلام کرد، نیروی دریایی امریکا به منظور دفاع در برابر هرگونه حمله احتمالی موشکی کره شمالی، ناوشکن «یو اس اس فیتز جرالد» را به ساحل شمال غرب شبه جزیره کره اعزام کرده است.

ناوشکن «یو اس اس فیتز جرالد» که در چارچوب رزمایش اخیر با کره جنوبی راهی این کشور شده بود، به جای بازگشت به پایگاه خود در یک بندر ژاپن به ساحل جنوب غربی شبه جزیره کره تغییر مسیر داد.

این مقام آمریکایی، تغییر مسیر یو اس اس فیتزگرالد را نوعی «حرکت احتیاطی» دانست که از امکان استفاده از «گزینه‌های دفاع موشکی گسترده‌تر در صورت لزوم» حکایت دارد.

آمریکا همچنین روز یکشنبه (۳۱ مارس، ۱۱ فروردین)، همزمان با افزایش تنش در شبه جزیره کره، دو فروند جت جنگنده رادارگریز اف ۲۲ را به عنوان بخشی از تمرین‌های نظامی با کره جنوبی، به این کشور جنوب آسیا فرستاد.

این مقام آمریکایی تصریح کرد: آمریکا پیش‌تر، در پی اقدام کره شمالی در پرتاب یک موشک دوربرد در ماه دسامبر، حضور خود را در نزدیکی آبهای کره کاهش داده بود.

پیونگ یانگ، روز شنبه (۳۰ مارس، ۱۰ فروردین) اعلام کرد، با کره جنوبی در یک «وضعیت جنگی» قرار دارد.

کره شمالی همچنین هشدار داد، هرگونه اقدام تحریک آمیز سئول و واشنگتن ممکن است به جنگ هسته‌ای تمام‌عیار منجر شود.

پیونگ یانگ روز ‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «از اینک، روابط بین دو کره وارد وضعیت جنگی می‌شود و تمام مسایل بین دو کشور باید بر اساس قواعد دوران جنگ مدیریت شوند.»

در بیانیه مشترک دولت، احزاب سیاسی و دیگر سازمان‌های کره شمالی آمده است: «وضعیت طولانی‌ مدت شبه‌جزیره کره که نه در حالت جنگ قرار داشته و نه در حالت صلح، سرانجام پایان یافته است.»

پیونگ یانگ همچنین به سئول و واشنگتن هشدار داد در صورت هرگونه حمله پیش‌گیرانه، درگیری ناشی از آن «به یک جنگ محلی محدود نخواهد شد، بلکه به جنگی تمام عیار، یک جنگ هسته‌ای» تبدیل خواهد شد.

کره شمالی، هفته گذشته اعلام کرد، ارتش این کشور باید برای حمله به «همه پایگاه‌های نظامی در منطقه آسیا-اقیانوسیه، از جمله کشور امریکا، هاوایی و گوام» و کره جنوبی، آماده شود.

این بیانیه در حالی صادر شد که چند روز قبل از آن، کره جنوبی و امریکا در واکنش به آن‌چه اقدامات تحریک‌آمیز سطح پایین پیونگ یانگ نامیدند، پیمان نظامی جدید امضا کردند.

سئول و واشنگتن، ۱۱ مارس ۲۰۱۳ میلادی، به رغم هشدارهای کره شمالی، رزمایش سالانه خود را به مدت یک هفته در نزدیکی شبه جزیره کره آغاز کردند. حدود ۱۰ هزار نیروی نظامی کره جنوبی و حدود ۳۰۰۰ نیروی نظامی امریکا در این رزمایش مشترک مشارکت داشتند.

آمریکا از زمان جنگ کره در سال های ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳ میلادی، در کره جنوبی نیرو مستقر کرده است و در حال حاضر ۲۸ هزار و ۵۰۰ نیرو در این کشور دارد.

پیمان ترک مخاصمه در شبه جزیره کره بعد از جنگ ۱۹۵۳-۱۹۵۰ میان شمال و جنوب امضا شد. این قرارداد موقتی بود، اما هیچ‌گاه به یک قرارداد صلح تبدیل نشد.

جنگ کره که در سال ۱۹۵۳ پایان یافت، رسما شبه جزیره کره را به دو نیمه شمالی و جنوبی تقسیم کرد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها