چکدرمه، چک‌دیرمه یا چگدریمه، تلفظهای کم و بیش مرسوم نوعی غذای سنتی ترکمنهای ایران است که با برنج تهیه و طبخ می‌شود. برای کسانی که خواهان تنوع دادن به غذای خود و علاقه‌مند به غذاهای سنتی‌اند، دو آموزش زیر مفید است.
کد خبر: ۵۵۱۱۳۴

 

* چکدرمه با گوشت

 

مواد لازم برای چهار تا شش نفر:

گوشت: نیم کیلوگرم

پیاز: 2 عدد بزرگ

رب گوجه‌فرنگی:‌ 2 قاشق سوپخوری

روغن: 1 پیمانه

آب: 4 پیمانه

برنج شسته و خیس شده: 4 پیمانه

نمک و فلفل: به میزان لازم

طرز تهیه:

ابتدا روغن را داغ کرده، گوشت را در آن سرخ می‌کنیم. سپس پیاز را به آن اضافه می‌کنیم و هنگامی که پیازها طلایی شد، رب گوجه را نیز اضافه می‌کنیم تا با مواد درون ظرف سرخ شود. وقتی مواد بخوبی سرخ شد، آب را به آن اضافه می‌‌کنیم و با کم کردن شعله صبر می‌کنیم تا همه این مواد با هم بپزد. بعد از پختن گوشت و کم شدن آب درون ظرف، برنج را اضافه می‌‌کنیم و تا مرحله‌ای که برنج، آب باقیمانده را به خود بکشد، دست نگاه می‌داریم. سپس دم‌کُنی مخصوص دم کردن برنج را روی ظرف می‌گذاریم و حدود نیم ساعت منتظر می‌مانیم تا چکدرمه دم بکشد. پس از دم کشیدن، آن را در دیس ریخته، سر سفره می‌آوریم.

 

* چکدرمه با ماهی اوزون برون

 

مواد لازم برای چهار تا شش نفر:

ماهی اوزون برون: 400 گرم

پیاز داغ: 2 قاشق سوپخوری

رب گوجه‌فرنگی: 2 قاشق سوپخوری

پیاز رنده شده: 0.5 پیمانه

برنج: 4 پیمانه

زعفران، زردچوبه، فلفل و نمک: به مقدار لازم

طرز تهیه:

ماهی اوزون برون را به صورت تکه‌های مربعی شکل خرد می‌کنیم و در مقداری روغن با حرارت ملایم همراه با زعفران، نمک، زردچوبه و ادویه تفت داده، کاملا سرخ می‌کنیم. سپس پیاز سرخ‌شده و رب گوجه‌فرنگی را به آن اضافه کرده، چند بار همه مواد را به هم می‌زنیم تا خوب مخلوط شود. دقت کنید که رب نباید سیاه رنگ شود. درون ظرف، آب می‌ریزیم و در قابلمه را می‌گذاریم. هنگامی که ماهیهای تکه‌شده پخته شوند، درون قابلمه باید حدود 7 لیوان آب هنوز وجود داشته باشد. پس در این مرحله برنج را در قابلمه ریخته، مواد را هم می‌زنیم و حرارت شعله را نیز زیاد می‌کنیم تا آب جوش بیاید. در مرحله صاف کردن آب، بهتر است یک بار دیگر نیز برنج را هم بزنیم تا تمام مواد درون قابلمه کاملا با یکدیگر مخلوط شوند. آن‌گاه حرارت را کم کرده و دم‌کن را روی قابلمه می‌گذاریم تا غذا دم بکشد.

>> ترکمن+سِردار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها