با حضور رئیس جمهور صورت گرفت؛

آغاز عملیات اجرایی بلندترین سد جهان در لرستان

با حضور رئیس جمهور، عملیات احداث سد و نیروگاه بختیاری به عنوان بلندترین سد دوقوسی بتنی جهان، در استان لرستان آغاز شد.
کد خبر: ۵۵۱۰۶۱
آغاز عملیات اجرایی بلندترین سد جهان در لرستان

به گزارش جام جم آنلاین به نقل ازپایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، محمود احمدی نژاد پیش از ظهر امروز (پنجشنبه) با حضور در محل احداث سد و نیروگاه برق آبی بختیاری، فرمان آغاز عملیات اجرایی احداث این دو پروژه را با رمز «یا زهرا یا مهدی» صادر کرد.

احمدی‌نژاد پس از بازدید از محل احداث سد بختیاری در سخنانی با تبریک سال جدید به همه خدمتگزاران نظام جمهوری اسلامی برای همه خادمان ملت ایران و دست اندرکاران اجرای این پروژه بزرگ، گفت: امروز خدمت بسیار بزرگی برای احداث بزرگترین سد بتنی جهان به دست خدمتگزاران این سرزمین آغاز می شود تا ضمن ایجاد امکان ذخیره حجم عظیمی از آب برای عمران و آبادانی ایران عزیز توان بالایی برای تولید برق نیز ایجاد کند.

رییس جمهور با اشاره به تقارن زمان آغاز اجرای عملیات احداث سد و نیروگاه بختیاری با ایام فاطمیه اظهار داشت: ما همواره کارها را با نام فرزند حضرت زهرا(س) آغاز می کنیم و امروز نیز از دست اندرکاران اجرای این سد می‌خواهم تا با ذکر «یا زهرا یا مهدی» عملیات اجرایی دیواره سد را رسما آغاز کنند.

سد برق آبی بختیاری با ارتفاع 325 متر بر روی رودخانه بختیاری از سرشاخه های دز و میان دو کوه ساخته خواهد شد؛ با احداث سد و نیروگاه برق‌آبی بختیاری سالانه 1500 مگاوات به توان تولید برق کشور افزوده می‌شود و با انتقال آب رودخانه سزار به مخزن سد بختیاری، میزان تولید از 2850 گیگاوات ساعت انرژی برق ‌آبی در سال، به 3700 گیگاوات ساعت افزایش پیدا می‌کند.

از سوی دیگر با اجرای این پروژه از ورود رسوبات رودخانه بختیاری به مخزن سد دز جلوگیری و درنتیجه بر عمر مفید سد و نیروگاه دز افزوده می‌شود؛ امکان مدیریت بهینه منابع آب به میزان 5 میلیارد مترمکعب در راستای افزایش سطح زیرکشت اراضی پایین دست، کنترل سیلاب‌های مخرب فصلی و افزایش ایمنی سد دز، تنظیم آب نیروگاه در دست مطالعه جریانی دز در پایین دست سد با ظرفیت 750 مگاوات و ایجاد شرایط توسعه برای منطقه مانند محرومیت زدایی، اشتغال‌زایی و افزایش قابلیت‌های گردشگری از دیگر اهداف اجرای پروژه بختیاری هستند.

ساختگاه سد بختیاری به فاصله مستقیم 50 کیلومتری بالادست سد دز و پنج کیلومتربالادست تقاطع رودخانه های سزار - بختیاری در شمال غرب ایستگاه تنگ پنج هشتمین ایستگاه خط آهن حد فاصل اندیمشک- دورود بر روی رودخانه بختیاری بنا می شود.

نیروگاه برق‌آبی بختیاری نیز نیروگاهی زیرزمینی بوده و در ساحل چپ سد واقع خواهد ‌شد.

ظرفیت این نیروگاه 1500 مگاوات، انرژی متوسط سالیانه نیروگاه سه هزار میلیون کیلو وات ساعت و نوع توربین، فرانسیس با محور عمودی است.

در این نیروگاه شش واحد توربین با دبی 103.5 متر مکعب بر ثانیه پیش‌بینی شده و قدرت هر توربین 250 مگاوات است.

تونل انتقال آب حوزه سزار به مخزن بختیاری نیز 26 کیلومتر به قطر آن 5.4 متر است و از این تونل آب به میزان هزار و 200 متر مکعب منتقل می‌شود.

طرح سد و نیروگاه بختیاری در زمان اجرا با بکارگیری نیروهای بومی، تاثیر مهمی در اشتغال‌زایی منطقه خواهد داشت.

بهبود شرائط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در منطقه طرح، ایجاد امکان توسعه و سرمایه گذاری در محدوده طرح، بهبود سطح رفاهی زندگی اهالی، ارتقاء سطح آموزش و بهداشت و افزایش درآمد سرانه بواسطه ایجاد اشتغال در منطقه طرح، استفاده بهتر از قابلیت‌های گردشگری منطقه، افزایش سهم منطقه در توسعه کشور، بهبود ارتباطات و حمل و نقل زمینی از طریق ایجاد جاده های دسترسی، افزایش ارزش افزوده خدمات درمنطقه طرح؛ از جمله اثرات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی اجرای این طرح ملی خواهد بود.

گفتنی است منابع مالی مورد نیاز این طرح از طریق تهاتر نیروگاه های رجایی و مسجد سلیمان تامین می‌شود.

عملیات مقدماتی اجرای این سد از سه سال پیش با اجرای مسیرهای دسترسی ، تونل های انحرافی و سایر نیازمندی‌های اجرای دیواره سد آغاز شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها