چین با گماردن یک زن در یکی از مناصب اصلی دولتی، برای اولین بار در طول یک دهه گذشته در رده رهبران ارشد خود تغییر جنسیتی به وجود آورده است.
کد خبر: ۵۵۰۴۷۲

خانم لیو یاندونگ در یک خانواده وفادار به حزب کمونیست که محدوده‌ای بسته از مقامات ارشد صاحب نفوذ و ثروت در چین به شمار می‌روند، به دنیا آمده اما به عنوان یک زن برای آن که به مراتب بالاتر قدرت دست یابد، مبارزه‌ای طولانی را پشت سر گذاشته است.

انتصاب لیو یاندونگ به عنوان یکی از چهار معاون جدید نخست‌وزیر چین سبب شده تا وی نه تنها با نفوذترین زن در دولت چین باشد بلکه به یکی از قدرتمندترین افراد جهان نیز تبدیل شود. سمت وی هنوز اعلام نشده اما قرار است خانم لیو یاندونگ شصت‌وهفت ساله مسئولیت اداره روزانه بخش اعظم چین را برعهده داشته باشد.

همزمان با روی کار آمدن شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری و لی کچیانگ، نخست‌وزیر چین انتصاب رهبران ارشد دولت چین آغاز شده است. نخست‌وزیر و رئیس جمهوری چین این گروه را که تحت رهبری آنها خدمت می‌کنند و انتظار می‌رود به مدت یک دهه بر سر کار باشند، تعیین می‌کنند. سان چونلان، تنها زن دیگری است که در کمیته مرکزی حزب کمونیست چین مشغول به کار است.‌/‌ ایسنا

کاترین اشتون کناره گیری می‌کند

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد تمایلی برای ادامه حضور در این پست پس از سال 2014 میلادی ندارد.

اشتون گفته است بعید به نظر می‌رسد پس از پایان دوره ماموریت خود در پست مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که پاییز 2014 میلادی خاتمه می‌یابد، بخواهد مجددا در این پست باقی بماند. وی دلیل این تصمیم خود را سنگین بودن وظایف اعلام کرد و گفت افراد دیگری وجود دارند که می‌توانند عهده‌دار پست مسئولیت سیاست خارجی اتحادیه اروپا باشند. ‌/‌ مهر

درگیری لفظی برلوسکنی با مردم عادی

نخست‌وزیر سابق ایتالیا که با چند پرونده قضایی روبه‌روست، شنبه شب در حین ورود به مجلس سنا با مردم عادی درگیر شد و معترضان به خود را «احمق» و «ابله» خواند.

سیلویو برلوسکنی که قصد داشت برای شرکت در مراسم انتخاب رئیس مجلس سنا وارد پارلمان شود، با اعتراض گسترده مردمی روبه‌رو شد و مخالفان فریادکشیده و او را هو کردند. برلوسکنی پس از مشاهده این جمعیت خطاب به آنها فریاد زد: خجالت بکشید. نفهم‌های احمق ابله.

رویترز گزارش داد در مقابل، گروهی از معترضان هم برلوسکنی را که به دلیل تحت درمان بودن چشمانش همواره عینک آفتابی به چشم دارد، «دلقک» خطاب کردند. ‌/‌ فارس

«رند پاول» نامزد جمهوریخواهان آمریکا برای سال 2016

در یک نظرسنجی که در چهلمین کنفرانس سالانه اقدام سیاسی محافظه‌کاران آمریکا در واشنگتن برگزار شد، «رند پائول» به‌عنوان نامزد محبوب جمهوریخواهان برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ معرفی شد.

این سناتور مورد علاقه حزب «تی پارتی»، در بین محافظه‌کارانی که در کنفرانس اقدام سیاسی محافظه‌کاران در واشنگتن گرد آمده بودند از محبوبیت بیشتری برخوردار بود. در این کنفرانس، پائول موفق شد در نظرسنجی «استراو» کنفرانس اقدام سیاسی محافظه‌کاران (CPAC) با اختلاف بسیار اندک 2 درصدی و درصد آرای 25 در مقابل 23، سناتور «مارکو روبیو» را شکست دهد.

این قانونگذار ایالت «کنتاکی» همان کسی است که تمامی تلاش خود را در سنا به کار گرفت تا نامزدی «جان برنان» را برای ریاست سازمان سیا بلوکه کند.

در رأی‌گیری‌هایی که برای تعیین نامزد جمهوریخواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 آمریکا صورت گرفت، «ریک سنتروم» سناتور سابق آمریکا فقط 8 درصد رأی به دست آورد و «کریس کرسیتی» سناتور نیوجرسی نیز فقط  7 درصد آراء را کسب کرد. ‌/‌ فارس

هشدار حزب مخالف دولت ترکیه به اردوغان

هالوک کوج، سخنگوی حزب جمهوریخواه خلق، بزرگ‌ترین حزب مخالف دولت ترکیه در مجلس ملی این کشور به رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه در باره مذاکرات مقام‌های این کشور با عبدالله اوجالان رهبر زندانی پ.ک.ک هشدار داد.

سخنگوی حزب جمهوریخواه خلق در پایان نشست چهار ساعته رهبران این حزب در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: در صورتی که دولت ترکیه در مذاکراتش با رهبر پ.ک.ک شکست بخورد، بهای سنگینی را باید بپردازد.کوج درعین حال تصریح کرد: حزب جمهوریخواه خلق در صورتی که روند مذاکرات قانونی، صادقانه، شفاف و بدون پنهان کاری باشد از آن حمایت خواهدکرد.

دولت ترکیه انتظار دارد در راستای روند توافق با گروه‌های کرد، عبدالله اوجالان رهبر زندانی پ.ک.ک تا پیش از بیست‌ویکم مارس ( اول فروردین ماه ) آتش بس اعلام کند. ‌/‌ ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها