مراقب شکستگی لگن در سالمندان باشید

یه‌وقت از پا نیافتی

شکستگی لگن یکی از شایع‌ترین و جدی‌ترین آسیب‌های مرتبط با پوکی استخوان برای جمعیت سالمند محسوب می‌شود. یکی از مشکلات شایع در این افراد، شکستگی‌ لگن (اطراف مفصل ران) است که اکثرا به دنبال زمین خوردن سالمندان بروز می‌یابد و در اغلب این افراد عامل زمینه‌ساز این شکستگی‌ها، پوکی استخوان است.
کد خبر: ۵۴۹۹۶۰

 

شکستگی لگن را میتوان به شکستگی حلقه لگنی و شکستگیهای اطراف مفصل ران تقسیم‌بندی کرد که معمولا به دنبال حوادثی مانند سقوط از ارتفاع، تصادف یا حتی یک زمین خوردن ساده ایجاد میشود.

عوامل خطرساز برای شکستگی لگن:
باریک‌اندام بودن، سفید پوست بودن، آسیایی‌تبار بودن، داشتن سابقه خانوادگی شکستگی لگن، دریافت ناکافی کلسیم از راه غذا، اختلال تعادل، التهاب مفاصل، مشکلات بینایی یا نحیف بودن بدن، ابتلا به زوال عقل یا سایر اختلالات حافظه، مصرف برخی از داروها که عوارض جانبی مانند سرگیجه یا ضعف دارند.

 

عوارض جدی شکستگی لگن:
عوارض کلی این شکستگی‌ها عبارتند از زخم بستر، عفونت ریوی، عفونت ادراری، لخته شدن خون در ساق و انتقال آن به ریه و دیگر نقاط بدن.

نکته: رژیم غذایی سالمندان باید حاوی مواد غذایی غنی از ویتامینها، پروتئین و املاح بویژه آهن و کلسیم باشد بنابراین مصرف شیر، پنیر، کشک و ماست برای تامین کلسیم، گوشت بویژه مرغ و ماهی، جگر و تخم مرغ برای تامین پروتئینها، و سبزی و میوه‌ها برای تامین ویتامینهای مورد نیاز توصیه میشود.

>> ایران پزشک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها