خوشبینی من به مذاکرات براساس اطلاعات دقیقی است که در اختیار دارم

صالحی: سال آینده، نویدبخش رفع تحریم‌هاست

وزیر امور خارجه با مثبت ارزیابی کردن مذاکرات آلماتی و اظهار خوشبینی نسبت به مذاکرات آینده ایران و 1+5 در قزاقستان گفت: سال آینده سال نویدبخشی در رفع تدریجی تحریم‌ها خواهد بود.
کد خبر: ۵۴۸۶۶۴

به گزارش ایسنا، علی‌اکبر صالحی در کنفرانس خبری مشترک با وزیرخارجه بنین با بیان این‌که ایران در بعد سیاسی و در چارچوب عزت، حکمت و مصلحت جلو می‌رود، گفت: ما فرض می‌گیریم که طرف غربی هم مثل ایران به حل و فصل موضوع هسته‌ای علاقه‌مند و در این مساله صادق است.

وی همچنین گفت: اگر بخواهیم زمانی را برای حل موضوع هسته‌ای در نظر بگیریم، الان بهترین زمان است. اگر مواضعی که غرب تاکنون در قبال ایران اتخاذ کرده است، صادقانه باشد و مسیر تقابل را دنبال نکند، ما آمادگی خود را برای حل و فصل موضوع اعلام کرده‌ایم.

وزیر خارجه با بیان این‌که خوشبختانه غرب در آلماتی 1 برای اولین‌بار نشانه‌هایی را از تغییر مواضع خود نشان داد و امیدواریم براین مبنا باقی بماند، افزود: ما هیچ‌گاه به دنبال تقابل نیستیم، اما با اقتدار از استقلال سیاسی و منافع ملی‌مان دفاع خواهیم کرد.

صالحی اظهار کرد: به نظر من 1+5 و ایران تصمیم گرفتند با هم در جهت درستی حرکت کنند و گفت‌وگوها را در ریل مثبتی قرار دهند که اینچنین شد. ما به آلماتی 2 نیز بسیار خوشبین هستیم؛ خوشبینی ما از باب مجامله سیاسی نیست؛ بلکه با توجه به برخی داده‌هایی است که در اختیار داریم.

وزیر خارجه کشورمان اضافه کرد: با گذشت زمان، غرب باید به این باور رسیده باشد که ایران کشوری نیست که بخواهد تسلیم خواسته‌های غیرمنطقی، ظالمانه و تحمیلی شود؛ ان‌شاءالله ما شاهد برون‌رفت از این بحران‌ها در آینده خواهیم بود.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که با وجود خوشبینی، جزئیات پیشنهاد آنها که در رسانه‌ها منتشر شده، گویای این مساله است که آنها همچنان حق غنی‌سازی را برای ایران به‌رسمیت نشناخته‌اند و دست از تهدید و تحریم یکجانبه علیه ایران برنداشته‌اند، گفت: اگر اظهار خوشبینی می‌کنم، براساس داده‌هایی است که در دست دارم. همان‌طور که پیش از آزادی گروگان‌های ایرانی در لیبی و سوریه اعلام کردم بزودی آنها آزادمی‌شوند و شدند، در ارتباط موضوع هسته‌ای هم خوشبین هستم، اما اکنون نمی‌توانم وارد جزئیات و دلایل این بحث شوم.

وزیر امور خارجه با بیان این‌که آنچه در رسانه‌ها درباره جزئیات پیشنهاد 1+5 مطرح شده، دقیق نیست، گفت: اطلاعات ما که دقیق است، در مجموع به جهت درستی که در پیش گرفته شده است، اشاره می‌کند و اکنون به همین میزان اظهارات بسنده می‌کنم و در زمان مقرر خودش اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

از مامور اف.بی‌.آی اطلاعی نداریم

صالحی در پاسخ به پرسشی درباره این‌که وزیر خارجه آمریکا در سالگرد ناپدید شدن لوینسون (مامور اف‌.بی.آی) بار دیگر از ایران خواسته است تا در این باره تلاش کند، گفت: ما بارها اعلام کرده‌ایم که در این باره اطلاعی نداریم. در زمان وزیرخارجه قبلی آمریکا (هیلاری کلینتون) این مساله از طرف خود آمریکایی‌ها بیان شد که این فرد در ایران نیست و در جای دیگری است. ما هم بارها آمادگی خود را برای همکاری براساس مسائل انسان‌دوستی و بشردوستانه اعلام کرده‌ایم تا سرنوشت این فرد و چگونگی ناپدید شدنش مشخص شود.

وزیر امور خارجه ادامه داد: ما از طریق نهادهای اطلاعاتی آمادگی داریم برای روشن شدن این مساله همکاری کنیم و در عین حال تکرار می‌کنم این فرد در ایران نیست و خود آمریکایی‌ها هم به این مساله اذعان کرده‌اند.

احمدی‌نژاد به آفریقا می‌رود

صالحی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، با اشاره به سفر دوره‌ای رئیس‌جمهور به آفریقا که اواخر فروردین انجام می‌شود، کشور بنین را یکی از مقاصد سفر احمدی‌نژاد اعلام کرد و گفت: بنین از کشورهایی است که بسرعت درحال پیشرفت است و ایران سعی دارد روابط تجاری خود را با این کشور ادامه دهد.

روایت یک دیپلمات ایرانی از جزئیات پیشنهاد 1+5

یک دیپلمات ایرانی آگاه به مذاکرات ایران و 1+5 گفت: غربی ها این بار از مواضع قبلی خود کوتاه آمده و اعلام کردند که تاسیسات هسته‌ای فردو را تعطیل نکنید و آبشارهایی که اکنون اورانیوم 20 درصد تولید می‌کند به فعالیت‌های خود ادامه دهد.

وی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: آنها موافقت کردند ظرفیت فعلی در غنی‌سازی 20 درصدی حفظ شده و تغییری در آن ایجاد نشود.

این دیپلمات ادامه داد: آنها در این پیشنهاد جدید اعلام کردند که اگر اورانیوم 20 درصد تولید شده نیاز رآکتور تهران را تامین می‌کند، دیگر بیش از نیاز تولید نشود و آژانس نیز تائیدکند که ایران این مواد را به میله سوخت تبدیل کرده و در فرآیند مصرف قرار داده است. اگر اورانیوم 20درصدی نیز اضافه بر نیاز موجود باشد تحت نظارت آژانس برای یک دوره موقت شش‌ماهه به کشور ثالث فرستاده شود تا اگر بعد از شش ماه مسائل دیگر حل شد، توافقی نهایی شکل بگیرد و اجرا شود.

این دیپلمات ایرانی آگاه به مذاکرات ایران و 1+5 در آلماتی اضافه کرد که آنها در پیشنهادشان نسبت به انتقال نیافتن اورانیوم 20درصد تولید شده در ایران سختگیری نکرده و اعلام کردند که اگر ایران بخواهد می‌تواند اورانیوم تا غنای 20درصد را در داخل نگه دارد، اما به میله سوخت تبدیل کند.

وی درباره اقدامات متقابل 1+5 گفت: آنها اعلام کردند اگر اقدامات مذکور از سوی ایران به صورت داوطلبانه طی شش ماه انجام پذیرد، آنها هم اقداماتی درباره لغو تحریم‌ها انجام می‌دهند. در درجه اول تحریم طلا و فلزات گرانبها برداشته می‌شود و سپس تحریم‌های پتروشیمی و در مرحله بعد بخشی از تحریم‌های بانکی لغو می‌شود. تعمیر هواپیما و قطعات یدکی نیز در مراحل بعدی خواهد بود.

این دیپلمات کشورمان با بیان این‌که چنین اقداماتی در برابر گام‌های ایران متوازن نیست، افزود: متوازن‌سازی پیشنهاد‌های 1+5 در چارچوب اقدامات متقابل و رفع اشکالات موجود در آن در جلسه کارشناسی بیست و هشتم اسفند در استانبول انجام می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها