مادورو، رئیس‌جمهور موقت ونزوئلا اعلام کرد جسد چاوز قرار است مومیایی شده و در معرض دید عموم قرار گیرد

رهبران 33 کشوردرمراسم تشییع پیکر چاوز

مراسم تشییع پیکر هوگوچاوز، رئیس‌جمهور فقید ونزوئلا روز گذشته با حضور رهبران 33 کشور و نمایندگان بلندپایه و هیات‌های بین‌المللی از 54 کشور جهان برگزار شد.
کد خبر: ۵۴۷۹۴۶

به گزارش مهر، بیشتر شرکت‌کنندگان در این مراسم از پنجشنبه شب وارد ونزوئلا شدند و مراسم تشییع جنازه ساعت 19 به وقت ایران برگزار شد. دولت ونزوئلا اعلام کرد از روز چهارشنبه بیش از دو میلیون نفر برای وداع با رئیس‌جمهور خود به کاراکاس آمده‌اند.

هوگو چاوز (پنجاه و هشت ساله) که طی 14 سال اخیر رئیس‌جمهور ونزوئلا بود، چهارشنبه گذشته پس از 21 ماه نبرد با بیماری سرطان، درگذشت و پیکر وی از بیمارستان ارتش به آکادمی نظامی در جنوب کاراکاس منتقل شد. پیکر چاوز در تابوتی شیشه‌ای در سالن تشریفات آکادمی نظامی که پوشیده با پرچم ونزوئلا بود، قرار گرفت و درحالی که لباس نظامی برتن داشت مردم ونزوئلا با چشمانی اشکبار با او وداع کردند. روز گذشته نیکلاس مادورو، جانشین چاوز گفت در مراسم تشییع پیکر او سوگند ریاست جمهوری موقت خواهد خورد. چاوز پیش از این مادورو را به عنوان بهترین جانشین خود معرفی کرده بود. وی در سخنرانی‎ سه ماه پیش خود آخرین آرزوی خود را بیان کرده و گفته بود که بعد از وی، مادورو اداره امور را به دست بگیرد. چاوز از مردم ونزوئلا خواسته بود در دور بعدی ریاست جمهوری به وی رای دهند. قرار است تا یک ماه دیگر در ونزوئلا انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود.

چاوز مومیایی می‌شود

نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور موقت ونزوئلا اعلام کرد: جسد هوگو چاوز، رئیس‌جمهور این کشور قرار است مومیایی شده و در یک تابوت شیشه‌ای در یک موزه برای همیشه در معرض دید عموم گذاشته شود. به گزارش ایسنا، مادورو افزود: این اقدام باعث می‌شود تا یاد و خاطره رهبر انقلابی و سوسیالیست ونزوئلا برای همیشه زنده نگه داشته شود. این موزه که هنوز ساخته نشده، قرار است موزه انقلاب نامگذاری شود. مادورو گفته است جسد چاوز همچون ولادیمیر لنین، رهبر کمونیستی روسیه و بنیانگذار اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی مومیایی می‌شود. از چاوز به عنوان رهبر انقلاب بولیواری یاد می‌شود. چند رهبر دیگر نیز پس از مرگ مومیایی شدند که از آن میان می‌توان به هوشی مینه، رهبر کمونیست ویتنام و کیم‌جونگ ایل، رهبر کره شمالی و همچنین کیم ایل سونگ، بنیانگذار این کشور اشاره کرد.

در مراسم سوگواری رئیس‌جمهور ونزوئلا که دیروز در کاراکاس برگزار شد علاوه برمحمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور ایران به اتفاق یک هیات همراه، اوُ مورالس، رئیس‌جمهور بولیوی، کریستینا فرناندز، رئیس‌جمهور آرژانتین و شاهزاده فیلیپ، پسر خوان کارلوس، پادشاه اسپانیا نیز حضور داشتند.

میلیون‌ها کوبایی نیز روز پنجشنبه در میدان انقلاب هاوانا، پایتخت کوبا و دیگر شهرهای این کشور آمریکای لاتین گردهم آمدند تا یاد هوگو چاوز، رئیس‌جمهور ونزوئلا را همچون خوزه مارتی، رهبر آزادیبخش و ارنستو چه گوارا به عنوان قهرمان ملی گرامی بدارند. به گزارش ایرنا، آنان در حالی که تصاویر چاوز و شاخه‌های گل سفید در دست داشتند، در اندوه مرگ بزرگ‌ترین متحد و یاور کشورشان گریستند.

رویترز در گزارشی از کوبا، شمار شرکت‌کنندگان در مراسم بزرگداشت چاوز را در میدان انقلاب هاوانا بیش از یک میلیون نفر برشمرد و نوشت: چنین مراسمی در میدان انقلاب هاوانا پیش از این فقط برای رهبران انقلاب 1959 کوبا همچون ارنستو چه گوارای آرژانتینی که در کنار فیدل کاسترو، انقلاب کوبا را رهبری کرد و سال‌ها بعد به عنوان یک چهره برجسته انقلابیون چپگرا شهره عالم شد، برگزار شده بود. مردم کوبا به مناسبت مرگ رئیس‌جمهور ونزوئلا سه روز عزای عمومی اعلام کردند.

مادورو جانشین چاوز

درونزوئلا این احتمال کاملا قوت گرفته است که نیکلاس مادورو جانشین آینده چاوز خواهد بود. جالب توجه است که مادوروی پنجاه ساله پیش از این‌که وارد دنیای سیاست شود، راننده اتوبوس در کاراکاس بود. وی پس از آن به اتحادیه‌های صنفی پیوست و در سال 1990 هنگامی که چاوز بعد از تلاش برای انقلاب به زندان افتاده بود، تظاهراتی را که خواستار آزادی او شده بودند رهبری کرده بود. همسر مادورو نیز به عنوان وکیل در تیم دفاع از چاوز حضور داشت.بعد از آزادی چاوز از زندان رابطه صمیمی میان او و مادورو شکل گرفت و بعد از انتخاب چاوز به عنوان رئیس جمهور ونزوئلا، مادورو در سال 2006 وزیر امور خارجه شد.

کارشناسان معتقدند که وی در انتخابات ریاست جمهوری آینده که بر اساس قانون اساسی تا یک ماه دیگر برگزار می‌شود، نامزد شده و رقیب احتمالی خود، هنریکه کاپریلس را شکست خواهد داد.

حضور رئیس‌جمهور ایران

محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور در پیامی شفاهی یک بار دیگر نبود هوگوچاوز را به ملت ونزوئلا و همه ملت‌های آمریکای لاتین تسلیت گفت و با اعلام همبستگی با این ملت‌ها اظهار کرد: چاوز، هرگز نخواهد مرد و روح و اندیشه او در دل و جان ملت‌ها زنده است و در تاریخ همیشه زنده خواهد ماند.به گزارش ایرنا، محمود احمدی‌نژاد پس از ورود به فرودگاه کاراکاس به منظور شرکت در مراسم خاکسپاری هوگوچاوز در جمع خبرنگاران افزود: چاوز تجلی روح آزادیخواهی و عدالت‌طلبی ملت‌های آمریکای لاتین بود. او مرد بزرگی بود که از دل ملت‌های منطقه متولد شد و یک بار دیگر شخصیت واقعی ملت‌های آمریکای لاتین را به عرصه ظهور و بروز رساند. رئیس‌جمهور ایران خاطرنشان کرد: از دست دادن این مرد بزرگ که دوست صمیمی همه ملت‌ها بود، برای من غم سنگینی است و مانند از دست دادن برادری مهربان، شجاع و حکیم است.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که هوگوچاوز برای من یک شخصیت بسیار عزیز و برادر بسیار ارزشمند بود، تصریح کرد: چاوز، پرچمدار عزت ملت‌ها بود که هرگز با گذر زمان به زمین نخواهد افتاد.رئیس قوه مجریه تاکید کرد: روح، اندیشه و آرمان هوگو چاوز حلقه وصل همه ملت‌های آزادیخواه جهان است. او مردی بزرگ با آرزوهای بزرگ و انسانی بود.رئیس‌جمهور با اعلام همدردی و همبستگی با ملت ونزوئلا و تمامی ملت‌های آمریکای لاتین اظهار کرد: با هم عهد می‌بندیم، تلاش کنیم که همه آرزوهای آن مرد بزرگ محقق شود.وی سخنان خود را با شعار زنده باد عدالت، آزادی و اتحاد همه ملت‌ها به پایان برد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها