وزیر امور خارجه در گفت و گوی تلویزیونی:

پرونده هسته ای ایران حل خواهد شد

وزیر امور خارجه کشورمان در گفت و گوی تلویزیونی که با عنوان «شناسنامه» از سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شد با تاکید بر اینکه پرونده هسته ای جمهوری اسلامی ایران حل خواهد شد، درباره مذاکرات تهران با گروه 1+5 گفت: طرفین مذاکره کننده احساس می کنند که آمادگی برای برون رفت از این موضوع ایجاد شده است و در این اواخر نیز آمریکایی ها برای گفت و گو اعلام آمادگی کردند که شدت وگستردگی آن با گذشته فرق دارد.
کد خبر: ۵۴۵۵۳۸
پرونده هسته ای ایران حل خواهد شد

علی اکبر صالحی روز جمعه دراین گفت و گویی در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از مذاکرات ایران و گروه 1+5 چیست و و آیا مذاکرات به جایی می رسد؟ افزود: سوال سختی است ولی در اولین مصاحبه خود در 10 سال پیش نیز گفتم که به حل موضوع امیدوارم و این مساله حل خواهد شد.

وی تصریح کرد: قطعا پرونده ایران همانند پرونده کره شمالی یا لیبی نخواهد بود والان هم می گویم مساله حل خواهد شد چراکه ما به کاری که انجام می دهیم، و به صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای خود اطمینان داریم و لذا تزلزلی طی این سالها در مواضع و گفته های مسوولان ما وجود نداشته است.

رییس دستگاه دیپلماسی فشارهای غرب علیه جمهوری اسلامی ایران را یادآور شد و افزود: به عنوان مثال اگر 100 دلار هم هزینه کرده باشد، ما قبل از این تحریم ها مبادلات اقتصادی 50 میلیارد یورویی با اروپا داشتیم که اگر ادامه می یافت شاید امروز به 80 میلیارد یورو می رسید ولی الان به 17 میلیارد یورو کاهش یافته است.

صالحی اظهار داشت: این سوال برای غرب متصور است که آیا برابر هزینه ای که در طول این مدت انجام داده، برداشت داشته است؟ که باید گفت شاید به میزان 10 دلار برداشت کرده باشد.

وی تاکید کرد: اگر چه برای ما مزاحمت و مشکلاتی ایجاد کردند ولی مردم بیدار وآگاه هستند.

وزیر امور خارجه خاطر نشان کرد: در راهپیمایی 22 بهمن امسال، وقتی خبرنگاری از من پرسید که آیا انتظار چنین حضوری را داشتید، چون صادق هستم و نمی خواهم شعار بدهم، گفتم واقعا نه، چون فکر می کردم مردم به دلیل موضوعات اقتصادی وبحث های ارزی و بازار قدری رنجیده شده باشند و حضور گسترده و پرشور مردم باور کردنی نبود.

صالحی گفت: مردم واقعا می فهمند و امروز پس از 34 سال از پیروزی انقلاب می بینیم که چنین حضوری را خلق می کنند وخارجی ها هم این را می فهمند که با فشار به جایی نخواهند رسید .

وی اظهار داشت: طرفین مذاکره کننده احساس می کنند که آمادگی برای برون رفت از این موضوع ایجاد شده است و در این اواخر نیز آمریکایی ها برای گفت و گو اعلام آمادگی کردند که شدت وگستردگی آن با گذشته فرق دارد .

وزیر امور خارجه گفت: البته همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند هر زمان این نیت آنان احراز شود و صادقانه باشند و قصد تکرار رفتارهای پیشین را نداشته باشند، موضوع را بررسی خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر احتمال پیش بینی تحولی خاص در روابط ایران و آمریکا گفت: ما قطعا با یک مجموعه به نام رژیم صهیونیستی هیچ کاری نداریم.

صالحی با بیان اینکه با کشورهای دیگر مشکلی نداریم، ادامه داد: شرایطی بین ایران و آمریکا، به دلایل تاریخی ایجاد شده است که مردم ایران، گلایه های خود را دارند و آنها از زمان کودتای 28 مرداد همیشه برای ما مشکل آفریده اند.

وی با یادآوری رویدادهای زمان ملی شدن صنعت نفت ایران اظهار داشت: اگر روزنامه های آن زمان را بخوانید مانند امروز که انرژی هسته ای ما را زیر سوال می برند، با ملی شدن نفت کشور ما مخالفت می کردند.

صالحی افزود: الان طرف مقابل به این نتیجه رسیده است که ملت ما را نمی توان با فشار به تسلیم وادار کرد و با توجه به تاریخ چندین هزار ساله و تاریخ مکتوب سه هزار ساله ایران، یک مقطع زمانی 10، 20 یا 50 ساله، یک پاراگراف از این تاریخ به حساب می آید و زمان قابل توجهی نیست.

رییس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: اگر ما در این موقعیت، پایداری کنیم که البته به سلامت هم عبور خواهیم کرد، این پایداری، تضمین کننده حیات طیبه و عزتمند ملت ما خواهد بود و از طرفی، دیگران حساب کار را خواهند داشت و می دانند با ما چگونه رفتار کنند.

وزیرامور خارجه درمورد تحریم های اقتصادی نیز گفت: الان، پیشانی اصلی نظام که در مورد تحریم ها فعالیت می کند، وزارت امورخارجه است و سعی داریم آثار سلبی این تحریم ها را از طریق برقراری ارتباط با کشورهای مختلف، تا آنجا که ممکن است کاهش دهیم.

وی خاطرنشان کرد: در بحث روابط نیز می خواهیم عزت ملت و اقتدار، منافع و مصالح کشور را در چارچوب های مورد نظر رهبر معظم انقلاب حفظ کنیم.

صالحی به سخنی از سخنان ارزشمند رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه «وزارت امور خارجه، نیمی از دولت است»، اشاره کرد و گفت: ما هیچ وقت کاری نمی کنیم که خارج از منظومه و خواسته نظام باشد و کارها باید حساب شده و در چارچوب معین صورت گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که در مذاکرات کدام طرف دست بالا را در فنون مذاکرات داشته است؟ گفت: نمی شود اینطور بیان کرد چراکه بحث برد و باخت یا بالاتر وپایین تر مطرح نیست ولی به قاطعانه می گویم جمهوری اسلامی ایران همواره در عرصه مذاکرات با اقتدار، قوت و اشراف کامل وارد شده است .(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها