انتقاد دستیار قلعه‌نویی از رسانه‌های "بدبین"؛

صالح: به لیگ قهرمانان آسیا جدی تر نگاه کنیم

دستیار امیر قلعه‌نویی می‌گوید اگر همه دست به دست هم بدهند، استقلال قهرمانی را برای ایران در لیگ قهرمانان آسیا به ارمغان خواهد آورد.
کد خبر: ۵۴۲۸۱۷


مجید صالح، که به جای امیر قلعه‌نویی سرمربی استقلال تهران در نشست خبری پیش از بازی با نفت آبادان حاضر شده بود با بیان این که می‌خواهد ابتدا دو موضوع متفاوت و غیر مربوط را مطرح کند، اظهار کرد: شاید صحبت‌های من دو مقوله جدا و غیر مرتبط باشد، اما خودم به هم ربط‌شان می‌دهم و شما منظورم را خواهید فهمید. ما در مسایل اخلاقی به دیدگاه‌های مثبت ارزش می‌گذاریم ، ولی توجهی نمی‌کنیم. مثلا میدان شیخ بهایی یکی از بزرگ‌ترین میادین شهر است، اما اگر در همین میدان دو دوست قدیمی پس از 20 سال همدیگر را ببیند و از سر تا پای همدیگر را ببوسند و اشک شوق بریزند، هیچ کس توجهی نمی‌کند، اما اگر یکی در این میدان دعوا کند، حتی کسبه محل هم می‌آیند ببینند که چه خبر است.

وی ادامه داد: اگر همین نزاع بین دو خانم باشد، دیگر میدان شیخ بهایی بسته می‌شود و ماشین‌ها نمی‌توانند تردد کنند. می‌خواهم بگویم که جاذبه مسایل منفی بیشتر است. ما به همین شکل در رسانه‌ها به مسایل مثبت ارزش می‌گذاریم، اما توجه نمی‌کنیم. سال گذشته که خودم سرمربی سایپا بودم، باشگاه سایپا شش مقام از 9 مقام برتر اخلاق را کسب کرد، اما فقط یکی، دو روزنامه آن هم در بخش‌های کمی به آن پرداختند، اما مسایل حاشیه‌ای در تیم‌هایی به خصوص بزرگ برای همه قابل توجه است. من مخالف این نیستم که رسانه‌ها باید این طور کار کنند، اما ما در جامعه اسلامی زندگی می‌کنیم و مسایل اخلاقی را هم باید بیشتر در نظر بگیریم. ما به عنوان مثال مراسمی مثل گلریزان را داریم که باعث می‌شود اشک شوق از چشمان مردم جاری شود، در کنارش برنامه‌ای مثل «شوک» هم باید وجود داشته باشد و الزامی است،‌ اما جذبه برنامه شوک بیشتر است و بیشتر به آن توجه می‌کنند.

صالح در بخش دوم صحبت‌هایش افزود: خداوند در سوره‌ای به نام «قلم» در قرآن کریم به قلم قسم خورده و به آن تاکید کرده است. این همان چیزی است که شما در دستانتان گرفته‌اید، شروع این سوره با حرف مرموز «ن» است و می‌گوید «قسم به قلم و چیزی که می‌نویسد». در قرن بیست و یکم و ابزارهایی مثل تلویزیون و اینترنت وجود دارد که قلم روی مغزها می‌نویسد. خداوند در 1400 سال پیش «و مایسطرون» گفته و آینده را دیده است.

مربی استقلال همچنین با ربط دادن بخش اول و دوم صحبت‌هایش به هم توضیح داد: من از دوست خوبم که در برنامه 90 گفت ما از رسانه‌ها حق انتقاد داریم تشکر می‌کنم و حرفش را قبول دارم اما ما هم انتقاداتی را مطرح می‌کنیم. در همین برنامه آخر 90 دیدم که عادل فردوسی‌پور به نیلسون گفت تو هم مثل ایرانی‌ها شده‌ای. عادل که محبوب هم هست و مزدک میرزایی هم یکی از بهترین گزارشگران تلویزیون است اما معتقدم رسیدن به اعتدال سخت است اما ماندن در اعتدال سخت‌تر. این خودزنی است که به یک خارجی بگوییم تو هم مثل ایرانی‌ها شده‌ای. می‌دانم که ما ایرانی‌ها یک سری خصیصه‌های بدی داریم اما گفتنش در این برنامه درست نبود. یادم می‌آید جهانگیر کوثری زمانی که بچه بودم در گزارش بازی گفت بازیکن با کات بیرون پا پاس داد. این جمله را ده‌کوره‌ها هم می‌گفتند و کودک 10 ساله آن را به زبان می‌آورد. این همان "و ما یسطرون" است. من در برنامه از او انتقادی کردم و گفتم که انصاری فرد ستون پنجم تیم ملی است. ستون پنجم لفظ بدی نیست اما بخش انتقادی صحبت‌هایم را بپذیرند. در همین چند هفته اخیر به موضوع پسر قلعه‌نویی پرداختند. همچنین به عکاسی که در تمرین اتفاقی برایش افتاد و حاشیه‌ای به وجود آمد پرداختند اما همین عکاس دیروز با دسته گل و شیرینی به تمرین آمد و من بسیار خوشحال شدم که کدورت‌ها کنار رفت اما ما حرکت مثبت را کمتر مورد توجه قرار می‌دهیم. خواهشم از اصحاب رسانه این است که به مسائل مثبت هم توجه کنند. درست است که این بحث‌ها برای خواننده‌ها جذاب است اما ما نباید فقط از طریق اضطراب و هیجان جاذبه ایجاد کنیم. به اعتقادم این مسائل اصلا ارزشی ندارد که بخواهیم به آن بپردازیم.

صالح در بخش دیگری از صحبت‌هایش در این نشست خبری به اهمیت لیگ قهرمانان آسیا اشاره کرد و با بیان اینکه استقلال در آستانه ورود به این مسابقه‌ها است، افزود: ما باید به این مسابقه‌ها با دید ملی‌تری نگاه کنیم. من با ذوب‌آهن به فینال جام قهرمانان رسیدم و از کنارش رد شدم اما نتوانستم لمسش کنم. تیم‌های ایرانی نیز سال‌های سال‌ها به این درجه نرسیده‌اند که به این مقام دست پیدا کنند و به جام باشگاه‌های جهان بروند و آنجا عرض اندام کنند. تا به اینجا هر چه در لیگ اتفاق افتاده گذشت. ما از الان وارد عرصه سخت و حساسی شده‌ایم. استقلال دو ستاره روی سینه‌اش دارد و با تمام احترامی که برای همه تیم‌های آسیایی قائلم اما معتقدم استقلال به ستاره سوم نزدیک‌تر است، به شرط اینکه همه کمک کنند. اگر مجتبی جباری 60 دقیقه در تمرین با مربی‌اش صحبت می‌کند شما نگویید که جباری درباره مسائل مالی اعتراض دارد و نمی‌خواهد تمرین کند. این خودزنی است نه ایجاد جاذبه. شک نکنید استقلالی که با عنوان قهرمان جام حذفی به لیگ قهرمانان آسیا می‌رود، سخت‌ترین گروه در این مسابقه‌ها را در پیش‌رو دارد.

وی افزود: همین اتفاق برای ذوب آهن هم افتاد و ما که قهرمان جام حذفی شده بودیم با بهترین تیم‌ها هم‌گروه شدیم. اما معتقدم استقلال در حال حاضر پتانسیل بیشتری از ذوب آهن چند سال قبل دارد. اگر دل همه تنگ شده و می‌خواهند این جام به ایران بیاید، باید دست به دست هم بدهیم. اما حاشیه‌ها به هیچ وجه کمکی به ما نمی‌کند. من که دستیار اول قلعه‌نویی هستم و 10 بار در تمرین از کنار او که داشت با جباری صحبت می‌کرد رد شدم تشخیص ندادم درباره چه چیزی صحبت می‌کند اما دوستان خبرنگار که در فاصله دورتری حضور داشتند در خبرشان می‌نویسند که جباری به مباحث مالی اعتراض داشت. آیا می‌خواهید مقابل الریان بازنده باشیم؟ اگر ما در این بازی ببازیم می‌گویید "آخ جان استقلال باخت". ما از یکشنبه وارد قطر می‌شویم و مطمئنا حاشیه‌های زیادی را دراین کشور خواهیم داشت و نمی‌خواهیم سایر حاشیه‌ها بار اضافه به دوشمان باشد. اگر موفقیتی در آسیا کسب کنیم برای فوتبال ایران است و برای ایرانی است که تنها موفقیتش در سال اخیر به فدراسیون فوتبال مربوط بود. با این حال به اعتقادم فوتبال لیگ و تیم ملی در ویترین قرار دارد و می‌خواهم که اجازه دهید ما ویترین خوبی داشته باشیم. این صحبت‌ها را لازم دانستم مطرح کنم و اگر هم کسی ناراحت شده باشد عذر می‌خواهم. اگر ما چیزی می‌نویسیم مطمئنا در ذهن مردم جای می‌گیرد و ما می‌توانیم بهترین‌ها را به ذهن مردم القا کنیم.

مجید صالح در ادامه نشست خبری در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به عرب بودن گروه داوری در رابطه با چینش داوران در بازی با الریان به AFC اعتراض خواهید کرد یا خیر، گفت: ما مطمئنا در بحث انتخاب داورها هیچ گونه اعمال نظری نمی‌توانیم روی AFC کنیم و با توجه به سابقه‌ای که در لیگ قهرمانان آسیا دارم می‌دانم که این کار غیر ممکن است اما راهکارمان این است که آنقدر از لحاظ فنی خوب بازی کنیم که تحت هر شرایطی برنده باشیم. وقتی ما خوب بازی کنیم داورها کمتر می‌توانند اعمال نظر کنند اما خواهش دارم در چند روز آینده آرامش تیم حفظ شود چون ما در این کشور آنقدر حاشیه داریم که نمی‌توانیم به حاشیه‌های داخل کشور هم بپردازیم. مطمئنا اگر 10 آدم پرزور از 10 طرف باری را بکشند تکانی نمی‌خورد اما اگر سه نفر همان بار را از یک طرف بکشند می‌توانند جابه‌جایش کنند.

دستیار قلعه‌نویی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره صحبت جباری و قلعه‌نویی در تمرین، دوباره درباره این موضوع صحبت کرد و افزود: ما چطور می‌توانیم به جباری کمک کنیم تا در جریان مباحث فنی تیم قرار گیرد؟ اگر کسی را بخشیده‌ایم هر روز باید به او بگوییم که تو فلان کار را کرده‌ای و ما از آن حق گذشتیم یا اینکه دیگر اجازه ندهیم آن اتفاق باز هم بیفتد. تمرین استقلال یک محیط دموکراتیک است و ما نمی‌توانیم در را ببندیم و اجازه ندهیم کسی وارد کمپ شود. روزی که صحبت جباری و قلعه‌نویی در کمپ انجام شد، جباری دو عمل سنگین روی زانویش انجام داده بود و شما در هفته‌های پایانی فصل شرایط زمین‌های ما را می‌بینید. دکتر ذوالفقار نسب که به نکات فیزیکی اعتقاد بیشتری نسبت به نکات فنی دارد، به مرحوم حسین عسگری که کاپیتان ما در سایپا بود سه روز استراحت می‌داد و نمی‌گذاشت که تمرین کند. برای اینکه هدفش را در مسابقه‌ها دنبال می‌کرد. بیشتر صحبت‌های جباری نیز درباره همین موضوع بود و خواهش کردیم زمین تمرین را عوض کنند. به هر حال بازیکنان هم مشکل‌شان را به یک بازیکن می‌گویند و آن روز جباری این مسئله را به قلعه‌نویی انتقال داد اما شما فکر می‌کنید جباری همیشه معترض است و قبل از اینکه به اصل موضوع پی ببرید، خبر خلاف واقع منتشر می‌کنید. اصل دینی ما هم می‌گوید که ابتدا مسائل مثبت را در نظر بگیریم اما در وضعیت اقتصادی و سیاسی فعلی همه جوانب منفی را می‌بینند.

صالح همچنین درباره بازی جمعه استقلال برابر نفت آبادان در هفته بیست و هفتم لیگ برتر فوتبال به خبرنگاران گفت: معتقدم بهترین خلبان دنیا وقتی سقوط می‌کند که از پرواز خودش مطمئن باشد. در فوتبال هم ما اگر خودمان را از پیش برنده بدانیم موفق نخواهیم شد. معتقدم که همه رقبا قوی هستند و تیم صنعت نفت هم ضعیف نیست. این تیم چیزی ندارد که از دست بدهد و ما فردا باید بهترین بازی‌مان را مقابلش انجام دهیم. اگر هواداران هم قهرمانی می‌خواهند، باید بیشترین حمایت را از استقلال کنند. ما بدون توجه به جایگاه نفت و با تمام قدرت بازی می‌کنیم و معتقدیم اولین خوان از همه سخت‌تر است و اولین پنالتی مهم‌ترین پنالتی در 5 پنالتی است.

وی همچنین درباره انتقاد یکی از خبرنگاران به جایگاه خبرنگاران در کمپ استقلال و همچنین به طرز فکر استقلالی‌ها که معتقدند رسانه‌ها با آن‌ها در تقابلند مطرح کرد: ما از انتقادها استفاده می‌کنیم. به عنوان مثال در نیم‌فصل اول مشکل گلزنی داشتیم و از انتقادهای شما خبرنگاران در این زمینه استفاده کردیم. الان هم می‌بینید که این مشکل برطرف شده است. تقابلی هم با رسانه‌ها نداشتیم و الان هم معتقدیم آنها باید با انتقادهایشان به ما کمک کنند اما درباره جباری باید بگویم که او یکی از بهترین سال‌هایش را تجربه می‌کند و آماده بودنش به تیم ملی هم کمک خواهد کرد اما هجمه‌ها هیچ بهره‌ای برایمان نخواهد داشت.

سررشته‌داری مدیر روابط عمومی باشگاه استقلال هم در پاسخ به صحبت‌های این خبرنگار درباره وضعیت جایگاه خبرنگاران در کمپ توضیح داد: من از شما خبرنگاران به خاطر کمبود امکانات عذرخواهی می‌کنم اما این کمپ تازه در حال ساخت است و شما تمام روند ساخته شدنش و خشت به خشتش را دیده‌اید و در جریان ساخته شدن نرده، چمن و جایگاه هم هستید. به همین دلیل می‌خواهم کمی فرصت دهید تا باشگاه کمپ را تکمیل کند و در جایگاه شیشه‌ای از اصحاب رسانه پذیرایی کنیم.

مجید صالح در پایان نشست خبری نیز با اشاره به وضعیت مالی باشگاه استقلال تصریح کرد: در کنار همه صحبت‌هایی که کردم باید بگویم که ما کمک مدیرعامل باشگاه را هم نیاز داریم تا از بحران مالی خارج شویم. بازیکنان استقلال بیش از حد ایثار کردند و من مطمئنم هیچ کدام در زمین ذره‌ای به مسائل مالی فکر نکردند. اگر وزارت ورزش و جوانان قرار است کمکی کند استقلال باید مشمول این کمک‌ها باشد. اگر می‌بینید که باشگاه‌های بارسلونا و منچستریونایتد بهترین باشگاه‌های دنیا هستند باید بدانید این باشگاه‌ها در بین پولدارترین باشگاه‌ها هم قرار دارند.
 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها