خشک شدن یک پنجم انجیرستان‌ها

بررسی آخرین وضعیت انجیرستانهای شهرستان استهبان در فارس به عنوان یکی از بزرگترین انجیرستانهای جهان نشان می‌دهد که یک پنجم این انجیرستانها خشک شده اند و اعتبارات تخصیصی نیز کفاف مشکلات ناشی از خشکسالی این منطقه را نمی‌دهد.
کد خبر: ۵۴۱۶۵۲
خشک شدن یک پنجم انجیرستان‌ها

 شهرستان استهبان را با واسطه برخورداری از سطح وسیعی از انجیرستانها به عنوان بزرگترین انجیرستانهای جهان می‌شناسند.

این انجیرستانها نه تنها به واسطه وسعت آن، بلکه به خاطر قدمت تاریخی نیز از ارزشهای زیادی برخوردارند و قدمت برخی از انجیرستانها به 200 سال نیز می‌رسد.

در این سالها البته خشکسالی خسارات فراوانی را به این انجیرستانها وارد کرده که نماینده مردم شهرستان اعتقاد دارد اعتبارات تخصیصی همچنان خسارات این سالها را جبران نکرده است.

نماینده مردم شهرستانهای استهبان و نی‌ریز در مجلس شورای اسلامی در خصوص آخرین وضعیت انجیرستانهای استهبان در گفت‌وگو با مهر گفت: وزیر جهاد کشاورزی دستور داد که حدود پنج میلیارد تومان برای نجات قطب تولید انجیر به این شهرستان اختصاص یابد اما با وجود پیگیریهای صورت گرفته فقط بخش محدودی از این اعتبار در حوزه تسهیلات اختصاص یافت.

سقایی ادامه داد: این اعتبار در صورتی اختصاص یافت که میزان زیادی از این اعتبار قرار بود در بخش آبیاری به این حوزه تخصیص یابد اما اعتبار بخش آبیاری تخصیص نیافت و انجیرستانهای استهبان همچنان با بحران و خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کنند.

وی ادامه داد: هفته گذشته با پیگیری‌های انجام شده مقرر شد که وزیر جهاد کشاورزی هرچه سریعتر نسبت به تخصیص اعتبار مذکور برای انجیرستانها اقام کند زیرا در اعتبارات جهاد سازندگی برای حفظ و نگهداری انجیرستانها ردیف داده شده و دارای کد مستقل است.

نماینده مردم استهبان و نی ریز در مجلس شورای اسلامی از پیگیری جدی برای تخصیص اعتبارات مربوط به انجیرستانها خبر داد و اظهار کرد: با توجه به خشکسالیهایی که شرق استان به ویژه منطقه نی ریز، داراب، استهبان و... دارد باید هرچه سریعتر اعتبار انجیرستانهای استهبان پرداخت شود زیرا درختان انجیری با قدمت 200 سال به بالا در این شهرستان خشک شده‌اند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره وضعیت انجیرستانهای استهبان در سال جاری گفت: در سال جاری با توجه به بارندگیهای مناسب سال گذشه وضعیت تا حدودی بهتر بود اما این بدان معنا نیست که دیگر انجیرستانها با خشکسالی دست و پنجه نرم نمی‌کنند.

سقایی ادامه داد: بر اساس اعلام هواشناسی با توجه به پیش بینهایی که برای اسفندماه شده انتظار می‌رود که این بارندگی‌ها در برون رفت انجیرستانها از بحران موثر باشد.

خشک شدن یک پنجم انجیرستانها

وی همچنین در رابطه با میزان انجیرستانهای خشک شده بیان کرد: حدود 30 هزار هکتار میزان انجیرستانهای شهرستان استهبان است که طی چند سال گذشته به دلیل عدم بارندگی و خشکسالی حدود پنج هزار هکتار یا به گونه‌ای یک پنجم ان خشک شد.

وی با تاکید بر این‌که اعتبارات انجیرستانهای استهبان باید مانند اعتبارات جاری دیده شود، اظهار کرد: این انجیرستانها حاصل سالهای متمادی فعالیت است از این رو دستگاه‌های اجرایی استان باید همانگونه که برای دیگر کارها اعتبار در نظر می‌گیرند برای انجیرستانها نیز اعتباراتی در نظر بگیرند.

سقایی با تاکید بر این‌که بیش از 60درصد درختان انجیر این شهرستان بالای 100 سال سن دارند، ادامه داد: اگر درختان انجیر خشک شوند بیش از 15 الی 20 سال طول می‌کشد که دوباره بارور شوند از این رو باید به این محصول توجه ویژه شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها