یک متخصص دندانپزشکی کودکان گفت: در صورت رعایت‌نشدن بهداشت دهان و دندان در دوره کودکی، دندان‌های شیری نیز مانند دندان‌های بزرگسالان دچار عفونت می‌شود.
کد خبر: ۵۳۹۸۸۲

دکتر لیلا بصیر در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: دندان شیری مدت زمان کمتری در دهان می‌ماند و همین موضوع موجب شده مردم نیز کمتر به آن اهمیت ‌دهند.

وی تاکید کرد: هر چند به دلیل این که کودکان پاکیزه‌تر هستند و از موادی مانند سیگار استفاده نمی‌کنند، عفونت دندان در کودکان کمتر مشاهده می‌شود، ولی رسیدگی به دندان‌های شیری نیز ضرورت دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: عفونت در دهان به دو شکل دیده می‌شود؛ گاه عفونت مربوط به لثه است و با پیشرفت آن، استخوان تحلیل رفته و دندان لق می‌شود. در نوع دوم نیز دندان به دلیل پوسیدگی شدید و رسیدن این پوسیدگی به عصب، دچار عفونت‌شده و ریشه دندان هم درگیرشده و دندان لق می‌شود.

بصیر افزود: برخی خانواده‌ها تصور می‌کنند لق شدن دندان‌های شیری، طبیعی است و این نوع دندان به هر حال می‌افتد. در حالی که لق‌شدن دندان‌ها تا سن شش‌سالگی، غیرطبیعی است و باید به آن رسیدگی شود. دندان آسیاب شیری نیز معمولا در سنین ده تا 12 سال می‌افتد.

بیماران کلیوی، میوه و سبزی بخورند

نتایج یک مطالعه جدید نشان داده است مصرف میوه و سبزی برای حفاظت از کلیه‌های افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیوی مفید و موثر است.

به گزارش ایسنا، پزشکان در این مطالعه دریافته‌اند افزودن میوه و سبزی به رژیم غذایی این بیماران مانع از تشکیل اسید بیش از حد در کلیه‌های آنها می‌شود. از آنجا که کلیه‌ها وظیفه خارج‌کردن اسید از راه ادرار را به عهده دارد، افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیوی بیشتر با مشکل تجمع اسید زیادی در بدن مواجه می‌شوند. موارد شدید تولید اسید زیادی در بدن این بیماران نیز می‌تواند منجر به شوک و حتی مرگ شود.

برای درمان حالت‌های شدید این عارضه در بیماران مزمن کلیوی معمولا درمان‌های مکمل قلیایی تجویز می‌شود، اما پزشکان در این مطالعه تاکید کردند مصرف مقادیر بیشتری میوه و سبزی که حاوی ترکیبات قلیایی است، می‌تواند برای این بیماران مفید باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها