برای فاز دوم هدفمندی یارانه ها

بسته پیشنهادی قیمت‌ها

چهار راهکار رئیس جمهور برای حل مشکلات اقتصادی

اجرای کامل هدفمندی فقر را ریشه کن می‌کند

رئیس جمهور گفت: طرح هدفمندی یارانه ، طرح بسیار موفقی است ، دنیا ملت ایران را تحسین کرد و این افتخار مجلس ، دولت و جمهوری اسلامی شد.اما همزمان دشمنان نگران شدند، دیدند بزرگترین طرح تحولی که همه آنان می گفتند موجب بحران و آشوب های اجتماعی می شود و هیچ دولت و نظامی در ایران نمی تواند آن را اجرا کند با موفقیت کامل اجرا شد.وی تاکید کرد که اجرای کامل هدفمندی فقر را در کشور ریشه کن می‌کند.
کد خبر: ۵۳۵۹۶۱
اجرای کامل هدفمندی فقر را ریشه کن می‌کند

احمدی نژاد که صبح امروز چهارشنبه در صحن علنی مجلس حضور یافته بود با ارائه چهار راهکار برای حل مشکلات اقتصادی کشور ضمن دفاع از اجرای گام دوم هدفمندی یارانه‌ها افزود:هر طرح و برنامه ای که ما اعلام می کنیم اگر پشتیبانی و حمایت شود و در تصمیم گیری و اجرا تمرکز شود به فضل الهی و یاری ملت، دولت موفقیت آن را تضمین می کند و خودمان را ضمانت می گذاریم.

رئیس جمهور گفت: دشمنان همه توان خود را برای فشار به ملت ایران به کار گرفته اند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، احمدی نژاد در جلسه علنی امروز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی درباره تحریم های دشمنان افزود: تحریمها به طور طبیعی باعث برخی مشکلات و اول باعث کاهش سرعت رشد کشور می شود.

وی گفت: وقتی مبادلات مشکل پیدا می کند ترازها به هم می خورد و منابع مختل می شود و سرعت رشد کشور کاهش می یابد.

رئیس جمهور افزود: تحریم در درجه دوم به بخش های وسیعی از مردم فشار می آورد که این جزو اهداف اصلی دشمنان است.

احمدی نژاد افزود: بالاخره نوسانات قیمت و برخی افزایش های خارج از قاعده به بخش های وسیعی از مردم که درآمد ثابت دارند فشار می آورد، همچنین در تجارت خارجی اخلال ایجاد می کند.

وی گفت: تحریم ها باعث می شود تقاضای کاذب در اقتصاد رشد کند و تولید وابسته به درآمد ارزی دچار مشکل شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه سوال من این است که  چه باید کرد، افزود: شاید الان ما نتوانیم در اراده دشمن برای دشمنی با خودمان تغییری ایجاد  کنیم اما چه کار باید بکنیم؟

احمدی نژاد گفت: در برخورد با تحریم سه جهت گیری کلی وجود دارد جهت گیری اول ادامه وضع موجود است یعنی اینکه آنها حمله کردند و دولت بسیج شده است که حملات آنها را دفع  و فشار آنان را خنثی می کند.

وی ادامه داد: جهت گیری دوم، تسلیم در برابر دشمن است که همه می دانیم این از ساحت ملت بزرگ و مجلس و دولت و نظام بر آمده از این ملت و همه کسانی که در این جلسه حضور دارند به دور است.

رئیس جمهور گفت: جهت گیری سوم، ایجاد تحول ساختاری ، استفاده از ظرفیت های ملی، عبور از تحریم و مأیوس کردن دشمن است.

وی افزود: خیلی روشن است که جهت گیری اول هم در میان مدت و هم در درازمدت به ضرر ماست، بالاخره کسی که حمله می کند همیشه برنده است و آن کسی که در موضع انفعال است دائم باید چیزی را از دست بدهد.

رئیس جمهور گفت: از دید ما جهت گیری اول هم نمی تواند شرایط را به نفع ملت ایران تغییر دهد، البته دولت ایستاده است و شبانه روزی کار می کند و شما هم کمک می کنید اما به نظرم نمی شود که با این روش بتوانیم کار را جلو ببریم.

وی با بیان اینکه باید کاری دیگر کرد، افزود: البته شما می دانید اگر اقدامات سریع دولت نبود آنها به همه اهداف خودشان می رسیدند که به لطف خدا و هوشمندی ملت نرسیدند.

رئیس جمهور درباره جهت گیری سوم و کارهایی که باید انجام شود گفت: ما فکر می کنیم می شود با همدلی و همکاری هر طراحی و تهدید و تحریمی را که دشمنان علیه ما دارند به فرصت تبدیل کنیم.

احمدی نژاد افزود: برای اینکه این کار را بکنیم باید اول نقاط ضعف خودمان را بشناسیم که دشمن روی نقاط ضعف ما  حساب کرده است و فشار می آورد.

پیگیری نمایندگان ، کمکی ارزشمند به دولت

رئیس جمهور گفت: با پیگیری نمایندگان و با تلاش دولت کارهای بسیار خوبی انجام شده و یا در دست اجراست.

احمدی نژاد افزود: دولت و مجلس در دو سطح ، مسئولیت و کار مشترک دارند که سطح نخست کار مشترک و مسائل منطقه‌ای است و نمایندگان منطقه ، مسائل منطقه و حوزه انتخابیه ، مشکلات مردم و نیازها را پیگیری و منعکس می کنند که این دغدغه و مسئولیت مشترک هر دو ماست.

احمدی نژاد افزود: از نگاه دولت پیگیری نمایندگان محترم ، برکت و کمک بسیار ارزشمند به کشور ، دولت و مجموعه نظام و مردم است ، این را با هم ادامه می دهیم ؛ دائم مکاتبه ، جلسات و پیگیری ها برای کارهای منطقه ای مانند آب، برق ، شهرسازی ، کشاورزی، مشکلات دامداران  و صنعت وجود دارد.

رئیس جمهور گفت: یک بخش مسئولیت و کار مشترک دیگری هم داریم که آن بسیار مهم است و به موضوعات کلان و اساسی کشور بر می گردد که باید حداقل معادل کارهای منطقه ای و حوزه ای مورد اهتمام مشترک مجلس و دولت باشد.

احمدی نژاد با بیان اینکه می خواهم درباره این بخش مطالبی را خدمت نمایندگان ارائه کنم افزود: امروز دو موضوع اساسی و مهم در برابر ما قرار دارد که باید به آن بپردازیم.

رئیس جمهور گفت: موضوع نخست و مستمر ، روند رشد کشور است ؛ ما یک انقلاب و ملت بزرگیم که باید پیشرفت و حرکت کنیم و موضوع دوم تحریم دشمنان است.

احمدی نژاد افزود: همه بر این اندیشه مشترک هستیم که از اهداف اصلی انقلاب اسلامی ذیل استقلال ، آزادی ، جمهوری اسلامی ، پیشرفت ، تعالی کشور و رسیدن به جایگاه شایسته ملت ایران در جهان است.

رئیس جمهور گفت: در دوره انقلاب به لطف خدا کارهای فراوان و افتخارآمیزی اجرا شده است که همه آنها را نمی خواهم بیان کنم، به محض اشاره در ذهن تداعی خواهد شد به خصوص در سالهای اخیر با همراهی و همدلی مجلس و دولت کارهای بسیار ارزشمند و ماندگاری انجام شده است که به بعضی از آنها اشاره می کنم.

وی افزود: یادمان هست که در سالهای 85 و 86 در همین کشور در تابستان قطعی برق داشتیم اما در همین پنج و شش سال تقریبا معادل کل قبل ظرفیت تولید برق در کشور ایجاد شد.

رئیس جمهور گفت: با وجود اینکه خانه ها، صنعت، کارهای اقتصادی و مصرف سرانه زیاد شد ، از شما نمایندگان و همه ملت می پرسم شش و هفت سال پیش در خانه شماها چند وسیله برقی بود و امروز چند وسیله برقی وجود دارد با وجود همه اینها ، امروز به لطف خدا به صادرکننده اصلی برق در منطقه تبدیل شدیم.

احمدی نژاد افزود: وزارت نیرو از محل صادرات برق سالانه یک میلیارد دلار درآمد دارد و تقاضاهای زیادی هم برای دریافت برق از ایران وجود دارد.

همه ما در یک سنگر هستیم

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود در مجلس به رابطه دولت و مجلس پرداخت و گفت: همه ما یکی هستیم و در یک سنگر قرار داریم.

احمدی نژاد افزود: دولت و مجلس با تعهدی مشترک در عرصه مدیریت کشور وارد شده است و تعهد مشترک ما خدمت به ملت و صیانت ارزش های الهی مانند پاکی، عدالت ، محبت ، کرامت مردم، خدمتگذاری، تعالی کشور ، آبادانی و رفع محرومیت ها، فراهم آوردن زمینه های نشاط و آرامش در بین مردم و کاهش فاصله هاست.

رئیس جمهور گفت: ما هیچکدام برای خودمان نیامدیم و مسئولیتی مشترک داریم و فقط تقسیم کار شده است.

وی افزود: بنده این افتخار را دارم با ا کثریت قاطع نمایندگان مجلس از گذشته، دوستی و رفاقت داشته و در عرصه های گوناگون با هم بوده  و همکاری داشته ایم و برای این انقلاب و ملت تلاش کرده ایم.

احمدی نژاد گفت: امروز نیز هر دوی ما هم دولت و هم مجلس می خواهیم خدمت و اصلاح کنیم و مبنای کار ما دوستی و آگاهی  برای خدمت به مردم، ‌رفع مشکلات و تعالی کشور است.

وی افزود: این دولت بیشترین احترام را برای نمایندگان قائل بوده است و نخستین بار در سفرهای استانی از نمایندگان محترم برای همفکری و تشریک مساعی به جلسات هیئت دولت دعوت و تعالی خوبی پایه گذاری شد.

رئیس جمهور‌گفت: برای همه شما احترام قائل هستم و هیچ کس نمی تواند بگوید که رئیس جمهور خواسته نماینده را در پیگیری مسائل منطقه‌ای به دلیل مواضع او پیگیری نکرده است.

وی ادامه داد: متأسفانه عده ای بطور مستمر اخبار خلاف منتشر می کنند و با ایراد اتهامات بی‌اساس می خواهند فضای برادری میان دولت و مجلس را مخدوش کنند.

احمدی نژاد گفت: امروز واضح است که عده‌ای از تخریب رابطه مجلس و دولت سود سیاسی و احتمالاً اقتصادی می برند.

وی افزود: خواسته و مسائل ما مشترک است و اگر اکنون در این جلسه همه ما کاغذ و قلم برداریم و خواسته های خود را بنویسیم و بعد آنها را تطبیق دهیم، اطمینان دارم بالای 95 درصد خواسته های دولت ، مجلس و تک تک ما یکی است و آن پنج درصد باقیمانده نیز با تفاهم قابل حل است.همه برای خدمت آمده ایم و فاصله ای جز تقسیم کار نیست.

هدفم شکل گیری بیش از پیش اراده مشترک است

رئیس جمهور هدف از حضور در مجلس را تلاش برای شکل گیری بیش از پیش اراده مشترک میان مجلس و دولت اعلام کرد.

احمدی نژاد با تبریک فرا رسیدن ماه ربیع الاول آن را طلیعه تحقق همه آرزوهای بشریت تحت حاکمیت حضرت امام عصر(عج) خواند و افزود: خدای بزرگ را سپاسگزارم که بار دیگر توفیق حضور در مجلس شورای اسلامی و دیدار با نمایندگان را عنایت فرمود.

رئیس جمهور گفت : از هیئت رئیسه و رئیس محترم مجلس شورای اسلامی بابت تنظیم این برنامه صمیمانه قدردانی می کنم.

احمدی نژاد افزود: امروز خدمت شما رسیده ام تا مهمترین مطالب و طرح ها را با شما در میان بگذارم و تلاش کنم اراده مشترکی بیش از گذشته شکل بگیرد.

باید برای تحریمها تدبیر کنیم

رئیس جمهور افزود: در صادرات غیرنفتی از 7 میلیارد دلار به  43 میلیارد دلار رسیدیم ، در صنعت ، تولید ، کشاورزی علم و فناوری ، علوم و فنون فضایی ، هسته ای ، پزشکی ، دارو، بیوتکنولوژی، عمران و آبادی شهر و روستا ، بیمارستان و دانشگاه ، ورزشگاه و مسجد  کارهای بزرگی انجام شده است.

احمدی نژاد گفت:در هر بخش چندین برابر کار شده است و می شود،طرحهای عظیم مسکن مهر ، مسکن روستایی ، سهام عدالت ، اجرای اصل 44 ،  مردمی کردن اقتصاد ، طرح هدفمندی یارانه ها و صدها کار دیگر در کارنامه مشترک ما ثبت و جزو افتخارات ماست.

وی افزود : همه اینها کارهای خوب و افتخارآمیزی است،ولی همه می دانیم که ظرفیت کشور بسیار بیشتر از این است و باید به سطح چند کشور اول دنیا برسیم  و به الگو تبدیل شویم و این توقع زیادی نیست، این توانمندی ملت ایران است و همه میدانیم موانع ساختاری در اقتصاد ایران وجود دارد که مشکل آفرین است.

رئیس جمهور گفت: موضوع دومی  که با آن مواجه هستیم تحریم دشمن است ، ملتی که می خواهد مستقل ، سرافراز و الهام بخش  زندگی کند دشمن دارد و دشمنان نمی خواهند ما پیشرفته باشیم و این  امروز باور همگان است و دشمنان با همه اقدامات شما ، ملت و دولت  مخالفند.

وی در ادامه تصریح کرد:البته بهانه های دیگری می آورند ولی با پیشرفت و اقتدار ایران مخالفند ، امروز سیاستمداران جهانی  هم به این باور رسیده اند.

رئیس جمهور افزود: برنامه آنان برای دشمنی با ما موضوع هسته ای و حقوق بشر است موضوع هسته ای را بارها توضیح دادیم فکر نمی کنم برای دنیا هیچ ابهامی باقی مانده باشد، در موضوع حقوق بشر وقتی ما از کشور دفاع می کنیم به این معنا نیست که ما در حقوق انسانها مشکلی نداریم و حقی ضایع نمی شود، چرا می شود ، کم و زیاد آن هم مورد بحث ما نیست ،  چرا که برای ما که حامل انقلاب اسلامی و پیام انقلاب  هستیم یک مورد ظلم هم اضافی است.

احمدی نژاد گفت: ولی مگر وضع آنان در حقوق بشر چطور است؟اصولا وضع دنیا چطور است؟  چه کسی می تواند در دنیا ادعا کند که حقوق ملت خود را به طور کامل ادا کرده است؟ ایا مشکل اصلی انان حقوق بشر است یا پیشرفت و اقتدار ماست ؟.

وی افزود : البته ما هم نباید بهانه به دست دشمن بدهیم ، ملت بزرگ ایران با دست قدرت خود که دست قدرت خداست تمام نابسامانی ها و برخی بدرفتاری ها و مظالم را خود اصلاح خواهد کرد.

رئیس جمهور در ادامه گفت : دشمنان باید بدانند که این ملت، دست آنان را  خوانده است آنان به این بهانه می خواهند به ما فشار بیاورند و مدعی هستند که سنگین ترین تحریم ها را اعمال کرده اند ،  ممنوعیت فروش نفت ، تحریم بانک مرکزی و مبادلات پولی،  حتما تحریم  برای ما مشکلاتی ایجاد می کند که باید چاره اندیشی کنیم.احمدی نژاد افزود: آنان می خواهند از یک طرف به مردم فشار اورند و از مردم انتقام بگیرند و از طرف دیگر می خواهند بودجه  دولت را تحت فشار بگذارند تا روند پیشرفت کشور مختل شود.

وابستگی به نفت از عوامل اصلی تورم مستمر و نهادینه

رئیس جمهور در ادامه سخنانش در صحن علنی مجلس با بیان اینکه به نظر من در اقتصاد کشور چهار نقطه ضعف اصلی داریم، گفت: دشمنان نیز روی همین ها حساب کرده‌اند و طراحی و تحریک می کنند و ضربه می زنند.

احمدی نژاد با اشاره به اینکه ضعف اول در اقتصاد ما، مسیر جریان ثروت و سرمایه است،افزود: بیش از 50 سال است جریان ثروت و سرمایه اعم از نیروی انسانی کارامد در جهات خاصی شکل گرفته است.

رئیس جمهور گفت: به لحاظ طبقات و دهک های درآمدی جریان سرمایه و ثروت از جیب دهک های با درآمد کمتر به جیب با دهک های با درآمد بیشتر این جریان شکل گرفته است.

احمدی نژاد افزود: به لحاظ نوع فعالیت اقتصادی از فعالیت های تولیدی، مثبت و ماندگار به سمت سفته بازی و فعالیت های کاذب سوق داده شده که این نوع حرکت، ثروت و سرمایه در یک نظام سرمایه داری توجیه پذیر است اما در کشور ما که به دنبال عدالتیم و همه ملت از نگاه مکتب و حاکمان حقوق مساوی دارند و باید فرصت رشد و تعالی داشته باشند، قابل قبول نیست.

احمدی نژاد افزود: ضعف دوم، منحصر شدن عرصه اصلی اقتصاد و افراد خاص و معدود و خارج شدن توده های مردم از فعالیت های ماندگار اقتصادی است و به همین سبب رشد تولید وابسته به ارز نفتی است.

رئیس جمهور ادامه داد:کسانی که دستشان می رسد حمایت سیاسی می شوند،بالاتر می روند و توده های مردم به مرور کنار گذاشته می شوند.

احمدی نژاد گفت: نمی شود اصل اقتصاد کشور را به دست سه تا چهار هزار نفر بدهیم و بقیه مردم تابع و دنباله روی آنها باشند و یا عنصر فردی به حساب بیایند.

رئیس جمهور افزود: عامل اصلی در تحقق این دو نقطه ضعف نظام بانکی کشور است البته هنگامی که می گوییم نظام بانکی معنایش مدیران و کارکنان نیست زیرا آنها مانند بقیه ملت و کارکنان، عناصر شریف و دلسوزی هستند اما نظام بانکی به گونه ای است که دائما ثروت را از نقاط دور و محروم به نقاط برخوردار و مرکزی منتقل می کند، از طبقات محروم به طبقات برخوردار.

احمدی نژاد گفت: در نقطه مقابل این دو ضعف کارهایی انجام شده و فعالیت هایی در مناطق محروم صورت گرفته است؛ اقداماتی از جمله سهام عدالت، هدفمندی یارانه ها، توزیع وام های کوچک در مناطق محروم، مسکن مهر، مسکن روستایی، بهسازی روستاها، کارهای عمرانی در مناطق محروم، در نقطه مقابل این دو ضعف است یعنی بازتوزیع ثروت از لایه های پایین و نقاط دور.

رئیس جمهور افزود: ضعف سوم اقتصاد ما ،اتکای بودجه هزینه ای دولت به ارز نفتی است که از حدود سال 48 آغاز شده و هرچه گذشته بیشتر نیز شده است.

احمدی نژاد گفت: البته در برخی دوره ها ،دولت ها نشسته و فشار آورده اند به خودشان مقداری این اتکا را کاهش داده‌اند مانند همین کاری که میان مجلس و دولت انجام و صندوق توسعه ملی تأسیس شد که بخشی از ارز نفتی را از سبد هزینه دولت خارج کردیم و صندوقی برای سرمایه گذاری شکل گرفت.

رئیس جمهور افزود: اما به طور متوسط همواره وابستگی بودجه های هزینه ای دولت به درآمد نفتی اضافه شده که البته خود یکی از عوامل اصلی تورم مستمر و نهادینه است.

احمدی نژاد ادامه داد: ضعف چهارم ، نبود اتکای برنامه ریزی های اقتصادی به منابع بومی و سرزمینی است ،اتکا به مدل های اقتصادی اقتباسی.

رئیس جمهور گفت: عمده نظریه ها و مدل هایی که ارائه می شود هم در زمینه تحلیل اقتصاد کشور و هم برای برنامه رشد اقتصادی، سرمایه داری و یا سوسیالیستی است و بخش وسیعی از صنعت کشور متکی به منابع بومی نیست یا در حد ظرفیت از منابع بومی استفاده نمی کند به همین علت وابسته به ارز نفتی و یا ارز است.

احمدی نژاد افزود: شما ممکن است از ضعف های دیگری به این چهار ضعف اضافه کنید.

مردمی کردن؛ از راه های اصلی حل مشکلات اقتصادی

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود در مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد چهار راه حل اصلی برای حل مشکلات اقتصادی گفت : نخستین راه حل این است که مسیر جریان ثروت و سرمایه را تغییر دهیم چرا که تا این مسیر تغییر نکند مشکلات سر جای خودش است.

احمدی نژاد با تأکید بر اینکه ثروت و سرمایه باید در کل کشور بچرخد افزود : تمرکز آن در یک شهر مانند تهران و اینکه 25 درصد تولید ناخالص ملی در این شهر می چرخد صحیح نیست.

رئیس جمهور افزود: با ادامه این روند، کی می توانیم آباد کنیم و فرصت بوجود آوریم تا مناطق محروم از سرمایه گذاری لازم برخوردار شوند؟.

احمدی نژاد با تاکید بر اینکه باید سفته بازی و گرایش به سمت فعالیت های کاذب را محدود و از اقتصاد خود خارج کنیم گفت:باید از فعالیت های پایدار حمایت کنیم و تقاضا برای کالاهایی مانند ارز و طلا که ارزشی برای اقتصاد ما ایجاد نمی کند و تقاضاهای کاذب را به صفر نزدیک کنیم.

رئیس جمهور، مردمی و عمومی کردن را دومین راهکار اصلی برای حل مشکلات اقتصادی بیان و اضافه کرد : باید به گونه ای برنامه ریزی و طرح هایی را اجرا کنیم که همه مردم در همه سرزمین فرصت فعالیت سازنده اقتصادی پیدا کنند و فعال شوند.

احمدی نژاد ، راه سوم حل مشکلات اقتصادی را هم استفاده حداکثری از منابع بومی و سرزمینی دانست و با اشاره به اینکه ایران کشور ثروتمندی است گفت:اگر متکی به منابع بومی و سرزمینی خود باشیم هم رشد ما پایدار است و هم آسیب پذیری ما به حداقل می رسد.

رئیس جمهور با بیان اینکه راهکار اصلی چهارم برای حل مشکلات اقتصادی، قطع رابطه بودجه هزینه ای دولت با ارز نفتی است، افزود : بالاخره باید تصمیم مشترکی بگیریم و یکبار آن را تمام کنیم.

احمدی نژاد گفت:اقتصادی را که صد سال متکی به ارز نفتی بود و از درآمد نفتی تغذیه کرده است مشکل می توان از نفت جدا کرد ؛ به ویژه که  نفت مفت است و همه اندیشه ها به این سمت می رود که آن را خرج کنیم که باید این را قطع کرد.

چهار پیشنهاد رئیس جمهور به مجلس

رئیس جمهور در ادامه سخنان خود در صحن علنی مجلس شورای اسلامی گفت: چهار پیشنهاد مشخص داریم که چارچوب آن آماده است و ممکن است شما هم اقدامات دیگری را اضافه کنید.

احمدی نژاد با بیان اینکه پیشنهاد اول استفاده از زمین است که بالاترین ثروت خدادادی ملت ایران است افزود: وسعت ایران به لطف خدا 3/ 187 میلیون هکتار است که از این مقدار زمین 25 میلیون هکتار دشت و کویر مرکزی است که نوعاً معدن است.

احمدی نژاد گفت: 103 میلیون هکتار جنگل و مرتع است که از این مقدار 14 میلیون هکتار جنگل است که 2 میلیون آن در شمال کشور و 12 میلیون نیز در دامنه زاگرس است و دو و نیم میلیون هکتار تحت اشغال مراکز سکونتی ، صنعتی و کاربری های دامی و طیور است.

وی با بیان اینکه این مجموعه سرزمین است گفت: آیا ما از این زمین به درستی استفاده می کنیم؟

رییس جمهور گفت: حدود 45 میلیون هکتار زمین قابل کشت داریم ، 14 میلیون کشت می شود ، 4 میلیون نیز آیش است، یعنی حداقل 27 میلیون هکتار زمین قابل کشت در کشور موجود است.

وی افزود: ممکن است بگویند آب نیست در حالی که آب هم داریم کم است ولی هست، مگر می شود خداوند زمین حاصلخیز خلق کند اما آب مورد نیاز را خلق نکند و این نشدنی است.

احمدی نژاد در ادامه گفت: ممکن است بعضی بگویند که برای تأمین آب ، به منابع عظیم و سد نیاز داشته باشیم،‌ من می گویم حرف درستی است اما باید به راهکار مردمی کردن اقتصاد برگردیم.

وی افزود: ثروتهایی که امروز در بازار سکه و ارز می چرخد و آسیب می زند چرا نباید در بازار تأمین منابع آب استفاده شود که ممکن است بعضی ها بگویند نمی شود و من قاطعانه می گویم می شود باید تصمیماتی بگیریم و سرمایه ها به آن سمت حرکت کند.

رییس جمهور گفت: 14 میلیون هکتار جنگل داریم ، زمانی طرحی مطرح شد که دام از جنگل خارج شود و توجیه اصلی این طرح نیز این بود که دام وقتی به جنگل می رود جنگل را تخریب می کند در حالی که تاریخ نشان داده است بهترین جنگلبانان ما ساکنان جنگل و دامداران هستند.

وی افزود: ما باید این 14 میلیون هکتار را به دامداران برگردانیم که در آن صورت چقدر اشتغال ایجاد می کنیم، بیش از 400 هزار اشتغال ایجاد می شود.

احمدی نژاد گفت: ما اکنون شش میلیون جنگل بلوط داریم که رها شده است و از آن طرف دولت برای حفاظت از جنگلها نیرو استخدام می کند.

وی افزود: من از وزارت جهاد کشاورزی اطلاعات مورد نیاز را گرفتم حداقل شش میلیون تن بلوط در سال تولید می شود که اکثر آن زیر پای درختها می ریزد و از بین می رود و هیچ استفاده ای از آن نمی شود.

رئیس جمهور ادامه داد: کل علوفه وارداتی کشور 7 میلیون تن است که پارسال دچار مشکل شدیم و گندم به جای آن مصرف شد و بعد در تأمین گندم دچار مشکل شدیم در حالیکه شش میلیون تن بلوط از بین می رود چرا؟ چون گفتیم که دامداران از جنگل استفاده نکنند و ما می خواهیم از جنگل محافظت کنیم.

رییس جمهور با بیان اینکه باید این تصمیمات را عوض کنیم گفت: تحقیقات نشان می دهد در همین جنگلهای دامنه زاگرس می توان گیاهان دارویی پرورش داد و یا علوفه کاشت در حالیکه ما کل 14 میلیون هکتار را محدود کرده ایم و از دامنه بهره برداری کامل خارج کردیم که باید این را برگردانیم در آن صورت به یک ثروت تبدیل می شود.

وی افزود: در آن صورت خیلی ها به جای اینکه پول خود را به سکه و ارز تبدیل و در خانه پنهان کنند در اینجا سرمایه گذاری می کنند.

هدفمندی یارانه ها الگویی از مدیریت اقتصادی کاملا ایرانی

رئیس جمهورگفت:‌ راهکار دوم ،استفاده از معادن است و با بررسی که انجام داده ایم معادن کشور قابل تقسیم به 250 هزار بلوک معدنی است در حالی که هم اکنون از کمتر از 15 هزار بلوک استفاده می کنیم.

احمدی نژاد افزود: آیا نمی شود قانون را اصلاح کنیم ، ما هم آیین نامه ها را اصلاح کنیم و یکباره اعلام کنیم اینها بلوک های معدنی است و هر کسی اکتشاف کرد با شرایطی 50 سال می تواند خود برداشت کند.

رئیس جمهور گفت: در این صورت سرمایه ها به جای اینکه به بازارهای کاذب برود به این سمت می رود ، 27 میلیون هکتار زمین کشاورزی وجود دارد، ما اعلام کنیم به شرط اینکه خودتان آن را احیا کنید واگذار می کنیم ، مردم هم می آیند احیا می کنند و جهت سرمایه ها عوض می شود.

احمدی نژاد افزود: راهکار سوم ،هدفمندی یارانه هاست زیرا هدفمندی یارانه ها ، استفاده از منابع ملی است.

رئیس جمهور گفت: نیازی نیست بحث هایی را که در زمان اجرای مرحله اول هدفمندی یارانه ها با هم داشتیم یادآوری کنم.

احمدی نژاد با بیان اینکه منبع عظیمی در کشور وجود دارد گفت:‌ روزانه یک میلیون و 883 هزار بشکه نفت و میعانات تحویل پالایشگاه ها  و سالانه 150 میلیارد متر مکعب گاز وارد شبکه می شود این ثروت عظیمی است که باید آزاد و بازتوزیع شود.

رئیس جمهور افزود: با کمک هم ، یاری خدا ، عنایات امام زمان (عج) ، هوشمندی مردم و حضور بی نظیر مردم ،گام اول را با هم برداشتیم و آثار خیلی خوبی داشت که به بعضی از آنها اشاره می کنم.

احمدی نژاد گفت: قرار بود در درآمد خانواده ها به نفع طبقات کم برخوردار ،در بنگاه ها از بنگاه های ناکارآمد به نفع بنگاه های کارآمد  و در بودجه دولت تعادل و تعدیل ایجاد کنیم که خوشبختانه با همکاری ای که انجام شد هر سه اینها در بودجه آمد و در گام اول هدفمندی بخش مهمی از آن محقق شد.

رئیس جمهور افزود: امروز مدل هدفمندی یارانه ها در ایران در مجامع جهانی به عنوان یک الگو و مدل مدیریت کلان اقتصاد کاملا ایرانی ثبت و به رسمیت شناخته شده است و این جزء معدود طرح هایی است که الگوهای مدیریت اقتصادی ما را از شیوه های رایج سرمایه داری و سوسیالیستی خارج کرده و این افتخار شما و دولت است.

احمدی نژاد گفت: گام نخست اجرای هدفمندی یارانه ها به تحقق عدالت کمک کرد که آمارهای سال گذشته گویای آن است.

رئیس جمهور افزود: براساس آمارهای پایان سال 90 ، ضریب جینی از 40 صدم  به 37 صدم  کاهش یافت ، نسبت درآمد ده درصد ثروتمند به ده درصد فقیر در خانوارهای شهری از 12 و 45 صدم برابر در سال 89 به 10 و 17 صدم برابر و در خانوارهای روستایی از 12 و 63 صدم برابر به 9 و 38 صدم برابر در سال 90 رسید و این در حالیست که هیچ یک از طرح های اقتصادی کشور در 50 تا 60 سال اخیر نتوانسته بود شاخص های اصلی را در یک طرح این قدر تغییر دهد.

احمدی نژاد با بیان اینکه طرح هدفمندی یارانه ها موجب صرفه جویی ارزی شد گفت: قبل از اجرای هدفمندی یارانه ها رشد مصرف بنزین ، گازوئیل و رشد واردات گازوئیل یادمان هست اما اتفاقی که پس از اجرای هدفمندی یارانه ها افتاد این است که 17  و نیم میلیارد دلار فقط در سال 90 نیاز ما به واردات فرآورده کم و حدود 11 میلیارد دلار به صادرات غیرنفتی اضافه شد و سه میلیارد دلار نیز واردات ما کاهش یافت که همه اینها به منابع ارزی ما کمک کرد.

رئیس جمهور افزود: بعضی ها می گویند هدفمندی یارانه ها موجب افزایش قیمت ارز شد اما مگر هدفمندی ، مصرف ارز را افزایش داد که قیمت آن افزایش یابد؟ این در حالی است که با اجرای هدفمندی یارانه ها مصرف ارز کاهش یافته بود.

احمدی نژاد گفت: هدفمند سازی یارانه ها تورمی را کنترل کرد که خیلی ها باور نمی کردند، هدفمندی در زمانی آغاز شد که تورم سالیانه 10 و یک دهم و تورم نقطه‌ای 12 و هشت دهم درصد بود که از دی ماه تورم سالانه و نقطه ای به هم رسیدند و 20،9 دهم درصد شدند.

رئیس جمهور افزود: البته تورم نقطه ای ما در مرداد ماه به اوج خودش رسیده بود و 22 و سه دهم درصد شد اما در دی به هم رسیدند ، شما با اقتصاد آشنایید ،وقتی اتفاقی در اقتصاد می افتد تورم نقطه ای افزایش می یابد و این انرژی برای تورم زایی زمانی تخلیه می شود که تورم نقطه ای و تورم سالانه بر هم منطبق می شوند.

احمدی نژاد گفت: در همین دوره چهار تا پنج درصد تورم جهانی داشتیم و می شود حساب کرد هدفمندی یارانه ها چقدر تورم ایجاد کرده است.

هدفمندی یارانه ها؛ افتخاری برای جمهوری اسلامی ایران

رئیس جمهور گفت : نقدینگی سال 89 نزدیک به 25 درصد و پارسال 19 و 4 دهم درصد بود و طرح هدفمندی یارانه ها نقدینگی را هم کاهش داد.

احمدی نژاد افزود : این طرح برخی مصارف راهبردی را کنترل کرد ، دشمنان با تصور اینکه مصرف بنزین در کشور لجام گسیخته است آمدند بنزین را تحریم کردند ، اما این طرح موجب شد نیاز ما به واردات بنزین به صفر برسد و طرح آنان خنثی شود.

وی افزود : صندوق هدفمندی یارانه ها هم در مجموع ترازش مثبت و صندوقی است که هم بدهکار و هم طلبکار  است ؛ یک شرکت دولتی همین است همیشه طلبکار و بدهکار است ، راهکاری هم که انتخاب شد راهکار درستی بود.

رئیس جمهور گفت: ما نباید خودمان را به جای مردم برای تصمیم گیری بگذاریم ،‌ باید خود مردم مدیریت کنند،شیوه اجرایی هدفمندی، مشارکت مردم در مدیریت اقتصاد است.

احمدی نژاد افزود:‌ مردمی ترین دولت های جهان هم نمی توانند بگویند مردم واقعا چه می خواهند ، مردم بهتر می دانند چه می خواهند  برخی دوستان ایراد می گیرند  که اگر ما یارانه نقدی دهیم موجب بیکاری و تنبلی می شود، آیا در تمام دنیا مگر بیمه بیکاری وجود ندارد ؟ آیا اگر کسی پول گرفت میلش به کار از بین می رود؟

وی افزود : چه کسی از پول بیشتر بدش می آید ، دلبستگی فقرا به پول بیشتر است یا اغنیا ، معلوم است که کسی که پولدار تر است پول بیشتری می خواهد،  انسان برای تعالی است به هیچ حدی قانع نیست اما ما باید حداقل‌هایی برای مردم تأمین کنیم .

رئیس جمهور گفت: طرح هدفمندی یارانه ، طرح بسیار موفقی است ،  دنیا ملت ایران را تحسین کرد و این افتخار مجلس ، دولت و جمهوری اسلامی  شد.

وی افزود: اما همزمان دشمنان نگران شدند، دیدند بزرگترین طرح تحولی که همه آنان می گفتند موجب بحران و آشوب های اجتماعی می شود و هیچ دولت و نظامی در ایران نمی تواند آن را اجرا کند با موفقیت کامل اجرا شد.

احمدی نژاد گفت: آنان ظرفیت عظیم ملت ایران و هنرمندی ملت را مشاهده کردند و دیدند اگر طرح های بزرگ پی در پی اجرا شود دامن بلند ملت ایران  از دسترس آنان خارج  می شود و دشمنان دیدند که می شود کشور را بدون نفت هم اداره کرد.

وی افزود: مردم با انگیزه شدند و ‌همه به دنبال صیانت از ثروت ملی بسیج شدند و وحدت ملی تقویت شده است.

احمدی نژاد گفت: دشمنان دیدند اقتصاد ملت ایران رقابتی  می شود ،‌ نمی شود عده ای یارانه به نام تولید و خدمات بفروشند دیدند اقتصاد دارد واقعی می شود و ظرفیت های اقتصادی دارد فعال و رشد پایدار دارد شکل می گیرد،  امدند تحریم ها را جلو انداختند و شدت ان را بالا بردند ،‌عجله کردند در حالی که گفتگوها داشت انجام می شدبه علت اینکه ترسیدند اگر این دو سه طرح های عظیم در ایران اجرا شود دیگر اقتصاد ایران قابل مهار کردن نباشد و علیه ملت ایران نمی شود فشار آورد.

وی افزود : یکی از بهترین اقدامات تحولی برای تضمین رشد پایدار،  خنثی کردن تحریم ها و  فشارهای دشمن ، همین طرح است.

رئیس جمهور در ادامه توزیع عادلانه ثروت ، منطقی شدن مصرف ،‌کاهش وابستگی دولت به ارز نفتی  ،‌ریشه کنی فقر ، بالا رفتن بهره وری در تولید را از فواید اجرای کامل این طرح دانست.

احمدی نژاد افزود: در مصاحبه گفتم می شود مرحله دوم آن را اجرا کرد و البته دولت اطلاعاتش کامل و آماده است.

وی گفت: یارانه‌ای که از طریق انرژی در کشور توزیع می کنیم با ارز دو هزار و 500 تومانی بیش از 310 هزار میلیارد تومان است و می شود این باز توزیع شود ،‌راهکارش هست و شدنی است و دیدیم که با هم انجام دادیم و عددهای که اعلام کردم واقعی بود.

رئیس جمهور افزود: اگر کسی از دوستان  بحث دارد بنشینیم بحث و  ضرب و تقسیم کنیم و معلوم است ، تبعات و آثار آن را پیش بینی کردیم،وقتی طرحی را بیان کنیم این ایجاد توقع نیست بیان راهکار است ، باید راهکار گفته شود اگر چنین ظرفیتی در اقتصاد کشور است همه ما، شما  و ملت باید بدانیم و برای ان برنامه ریزی کنیم ، برای تشریح یک طرح باید عدد و ارقام داده شود ما باور داریم که می توانیم حداقل معیشت را برای مردم فراهم کنیم و فقر را از این کشور ریشه کن کنیم.

احمدی نژاد گفت: همین دور نخست اجرای طرح هدفمندی  مخالفان زیادی داشت و سخنرانی می‌کردند و مقاله می نوشتند، برخی می گفتند که نزدیک انتخابات است و اگر آن را اجرا کنید بار منفی دارد آن را اجرا نکنید.

وی افزود: حالا برخی که با قبلی ها مشترک هستند می گویند اگر اجرا کنید بار مثبت در انتخابات دارد ما نه این دفعه و نه آن دفعه هدف انتخاباتی نداشته و نداریم زیرا شأن ملت ایران ،  مجلس و دولت اجل از این است که مسائل کلان کشور را با مسائل مقطعی و لحظه ای گره بزند.

احمدی نژاد گفت:برخی دوستان همزمان می گویند طرح شکست خورده است و همان ها موقع می‌گویند برد انتخاباتی دارد ، این دو نمی تواند با هم جمع شود.

اقتصاد نیازمند تمرکز مدیریتی است

رئیس جمهور گفت: شرایط کشور اقتضا می کند که برگردیم و منابع خودمان را احیا کنیم تا بتوانیم از دایره تاثیر دشمنی ها دور شویم.

احمدی نژاد افزود: دولت حاضر است خطرها را بپذیرد تا دولت های بعدی بتوانند کارهای بالاتر و مهمتری انجام دهند.

وی گفت: اختلاف نظرهایی در این زمینه داریم که فکر می کنیم قابل تفاهم است برای اینکه نیت ها یکی است و واقعا دعوا و اختلافی وجود ندارد.

رئیس جمهور افزود: خدمت مقام معظم رهبری بودیم و ایشان رهنمودهایی ارائه فرمودند که من فکر می کنم با توجه به آنها نظرات خیلی به هم نزدیک می شود.

وی گفت: ما و شما دغدغه هایی داریم می نشینیم کنار هم و می شود حد وسطی را گرفت و توافق و اجرا کرد.

احمدی نژاد با تاکید بر اینکه اجرای طرح های بزرگ در کشور فقط و فقط از طریق تفاهم مجلس و دولت امکان پذیر است، افزود: ما هم همیشه دنبال این بوده ایم  مگر می شود یک طرح عظیم  اقتصادی در کشور بدون تفاهم پیش برود و اگر کسی بگوید من خودم می خواهم اجرا کنم چنین چیزی از منطق اداری و مدیریتی به دور است.

رئیس جمهور با بیان اینکه راهکار چهارم، اصلاح نظام بانکی است، گفت: نمی خواهم تشریح کنم اما مطالعات مفصلی کرده ایم و فقط یک اشاره برای شما کافی است.

احمدی نژاد افزود: امیدوارم در آینده نزدیک به مجلس بیایم و طرح بانکی را تشریح کنم.

وی با بیان اینکه البته ما طرح های تحول اقتصادی را دنبال می کنیم، گفت: طرح گمرکی را شما تصویب کردید و زود به ما ارائه دادید و دولت شروع کرده است.

رئیس جمهور افزود: ما طرح مالیاتی را تقدیم شما کردیم و در این طرح نکات اساسی وجود دارد و طبقه برخورداری که کل اصول اقتصاد را در دستش گرفته است با ان مخالفت جدی دارد خواهش می‌کنم مجلس محترم زودتر این را بررسی کند و اگر می شود میانبر بزنید و این را در اختیار دولت قرار دهید.

وی گفت: طرح مالیاتی اگر نباشد و مالیات ها درست اخذ نشود، هر طور ما به طبقات محروم کمک کنیم طوری دیگر بر می گردد به جیب برخوردارترها.

رئیس جمهور افزود: اصلاح نظام توزیع را آغاز کردیم و اصلاح پول ملی اماده شده است که منتظر شرایط مناسب هستیم که ان را شروع کنیم.

وی با بیان اینکه این حرف هایی که من گفتم راهکارهای خود شماست و حرف مشترک من و شما این است، گفت: ملتی که روی دریای ثروت نشسته است نباید درآن فقیر باشد و این حرف من و شماست.

رئیس جمهور افزود: بیشترین ملاقات نمایندگان در دولت نهم و دهم اتفاق افتاده است و ما از این جهت خوشحال هستیم و افتخار می کنیم.

وی تصریح کرد: 90 درصد صحبت های شما مشکلات مردم است و باید باور کنیم که می شود کارهای بزرگ کرد و همه باید دست به دست هم بدهیم.

رئیس جمهور گفت: اقتصاد نیازمند تمرکز مدیریتی است و از چند نقطه موازی، حتی یک اتاق را هم نمی شود اداره کرد و باید تمرکزی در اقتصاد شکل بگیرد.

وی گفت: تجربه نشان داده است که این دولت هر حرفی که می زند پای آن ایستادگی  و خودش را فدا می کند تا قولش روی زمین نماند.

احمدی نژاد افزود: هر طرح و برنامه ای  که ما اعلام می کنیم اگر پشتیبانی و حمایت شود و در تصمیم گیری و اجرا تمرکز شود به فضل الهی و یاری ملت، دولت موفقیت آن را تضمین می کند و خودمان را ضمانت می گذاریم.

وی تصریح کرد: ما می توانیم با هم چند کار بزرگ را سازماندهی کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها