در روزی که رییس ‌جمهور برای افتتاح چند طرح عمرانی به کرمانشاه سفر کرده بود، وزیر نفت از در دست احداث بودن 70 طرح پتروشیمی در کشور خبر داد.
کد خبر: ۵۳۵۴۹۵
70 واحد جدید پتروشیمی در راه است

به گزارش جام‌جم، تحریم نفتی غرب علیه ایران اگرچه در کوتاه مدت مشکلاتی را برای کشور به وجود آورده است؛ اما به مرور زمان و در بلندمدت، می‌تواند منافع زیادی را عاید مردم کند.

شاید مهم‌ترین منفعت این تحریم، کاهش وابستگی دولت به درآمدهای نفتی از محل کاهش صادرات نفت ایران باشد؛ اما از سوی دیگر کاهش صادرات می‌تواند زمینه را برای فرآوری بیشتر نفت و گاز در داخل کشور فراهم آورده و صنایع پالایشگاهی و پتروشیمی کشور را رونق دهد. صنایعی که ارزش افزوده تولیدات آنها چند برابر درآمد ناشی از صادرات نفت خام است.

صنعت پتروشیمی ایران در سال‌های اخیر به واسطه سرمایه‌گذاری‌هایی که در دولت‌های گذشته و کنونی انجام گرفت، رشد بسیار خوبی را تجربه کرده است.

محصولات پتروشیمی اکنون می‌رود تا جای خود را به عنوان مهم‌ترین کالای صادراتی ایران تثبیت کند. صادرات این محصولات در سال گذشته به 14 میلیارد دلار رسید که رکورد جدیدی در صادرات محصولات غیرنفتی به شمار می‌رود.

این در حالی است که پتروشیمی در داخل کشور نیز طرفداران زیادی دارد که هم‌اکنون هزاران شرکت کوچک و بزرگ در کشور از طریق دریافت محصولات پتروشیمی محصولات خود را روانه بازار می‌کنند.

در همین رابطه وزیر نفت گفت: هم‌اکنون 70‌واحد پتروشیمی با پیشرفت پنج درصد تا 95 درصد در سطح کشور در حال انجام است.

رستم قاسمی در مراسم افتتاح طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی و صنعتی استان کرمانشاه که با حضور رییس‌جمهور برگزار شد، اظهار کرد: دولت با احداث خط اتیلن غرب کشور که بزرگ‌ترین خط انتقال در جهان است، بستر لازم را برای اجرای پروژه‌های پتروشیمی در 12 استان کشور فراهم کرده است.

وی افزود: با احداث این خط انتقال که ابتکار هوشمندانه دولت است 12 استان کشور از مزایای گاز جنوب کشور برخوردار خواهند شد.

قاسمی گفت: احداث این خط انتقال، انقلابی عظیم در 12 استان کشور ایجاد می‌کند که اکنون شاهد افتتاح اولین واحد استفاده‌کننده از این خط در استان کرمانشاه هستیم.

وی با بیان این‌که پتروشیمی یک مزیت بزرگ برای کشور است، گفت: با احداث این خط انتقال دولت بستر لازم را برای احداث صدها کارخانه میان دستی و پایین دستی در استان‌ها فراهم کرده و اکنون وقت آن است که کارآفرینان و فعالان اقتصادی این واحدها را اجرا کنند که در این صورت تحولی بزرگ در استان‌های کشور ایجاد می‌شود.

وزیر نفت در ادامه با بیان این‌که امروز در صنعت نفت کشور با حمایت دولت کارهای بسیار بزرگی در حال انجام است، گفت: در صنعت نفت 57 طرح مهر ماندگار با 57 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در حال اجراست که تا پایان عمر دولت دهم افتتاح می‌شوند.

وی افزود: علاوه بر این‌ها ده‌ها طرح دیگر در صنعت نفت کشور در حال انجام است.

معاون وزیر نفت و مدیرعامل صنایع پتروشیمی هم در این مراسم گفت:با افتتاح طرح پلیمر پتروشیمی کرمانشاه ظرفیت پتروشیمی کشور به 57 میلیون تن رسید.

عبدالحسین بیات عصر سه‌شنبه در مراسم افتتاح پروژه پتروشیمی پلیمر کرمانشاه که در سالن مراسمات این مجتمع برگزار شد، گفت: پتروشیمی پلیمر کرمانشاه هشتمین طرح پتروشیمی و از جمله طرح‌های مهر ماندگار است که ‌اکنون به نتیجه رسید و آماده بهره‌برداری است.

وی افزود: این طرح بزرگ‌ترین طرح و اولین طرح پلیمر در غرب کشور است.

بیات با اشاره به این‌که هم‌اکنون ظرفیت پتروشیمی در کشور ما 57 میلیون تن است گفت: این واحد 6.3 میلیون تن از ظرفیت پتروشیمی کشور را تامین می‌کند.

وی افزود: سهم ایران در تولید محصولات پتروشیمی رقمی حدود 3.8 درصد و در خاورمیانه رقمی معادل 22 درصد است.

بیات گفت: با توجه به این‌که ایران نقش بسزایی در تولید محصولات پتروشیمی دارد می‌توان با ایجاد صنایع پایین دستی از این محصولات استفاده کرده و به تولید کالا پرداخت.

وی افزود: ایجاد این صنایع خود باعث اشتغالزایی در کشور شده و علاوه بر آن زمینه ارزی‌آوری را به دنبال دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها