با افزایش قیمت خودرو و کاهش عرضه در بازار، رویکردهای جدیدی در این بازار در حال رواج است؛ رویکردهایی از جنس رواج معاملات حواله خودرو و رونق داد و ستد خودروهای کارکرده.بازار خودرو این روزها، حال و هوای متفاوتی پیدا کرده است. اگر تا چند ماه قبل کسی سراغی از خودروهای دست‌دوم نمی‌گرفت، امروز به ازای فروش هر خودروی کارکرده چند مشتری بر سر فروشنده می‌ریزند.
کد خبر: ۵۳۲۳۸۲

به گزارش جام‌جم، آنهایی هم که خودروی صفرکیلومتر در اختیار دارند به دلیل اطمینان نداشتن از شرایط آینده بازار تمایلی به فروش ندارند.

از سوی دیگر، شرکت‌های بزرگ خودروساز کشور همچنان مدعی هستند که تولیدات آنها با زیان به بازار عرضه می‌شود و قیمت‌هایی که از سوی سازمان حمایت برای محصولات پرطرفدار آنها تعیین شده، کفاف هزینه‌هایشان را نمی‌دهد، شاید به همین دلیل است که عرضه خودرو از سوی آنها شدیدا کاهش پیدا کرده است.

آنها امیدوارند با تصمیمی که اخیرا در خصوص محاسبه هزینه تمام شده خودرو با ارز مبادلاتی اتخاذ شده است، بتوانند قیمت‌های مصوب را افزایش دهند.در چنین شرایطی رویکرد معاملاتی دیگری در حال رواج یافتن است و آن معاملات حواله خودرو است.

به گزارش ایسنا، در چند هفته اخیر به دنبال صعودی شدن قیمت‌ها، خرید و فروش حواله خودروهای پیش‌فروش شده رونق گرفته است به‌گونه‌ای که پیش خریداران حواله خودروی خود‌را به صورت نقدی و البته مقداری ارزان‌تر از نرخ بازار واگذار می‌کنند.

یکی از نمایندگی‌های فروش خودروسازان در این باره می‌گوید: برخی از پیش خریداران خودرو در شرایطی که قیمت‌ها به دلیل قطع عرضه از سوی برخی خودروسازان در حال تغییر است ترجیح می‌دهند تا حواله خودروی خود را فروخته و در آینده با آغاز عرضه از سوی خودروسازان و کاهش قیمت‌های بازار، خودروی مدنظر خود را مجددا خریداری کنند.

به گفته وی، در شرایطی که قیمت نقدی خودروی سایپا 111 به حدود 16 میلیون تومان رسیده است یکی از پیش خریداران حواله خودروی خود را به صورت نقدی و با موعد تحویل 30 روزه با نرخ 14 میلیون تومان واگذار می‌کند. حواله 30 روزه سایپا 131 SL نیز در شرایطی که قیمت نقدی این خودرو بیش از 14 میلیون تومان است به قیمت 12میلیون و 500 هزار تومان عرضه می‌شود.

یکی دیگر از نمایندگی‌های فروش خودروسازان درباره دلایل شکل گرفتن چنین وضعی می‌گوید: کسانی که خودرویی را با قیمت سابق پیش خرید کرده‌اند با افزایش شدید قیمت‌ها وسوسه می‌شوند تا حواله خود را فروخته و با سود قابل توجهی از این بازار خارج شوند.

وی البته هشدار می‌دهد که اگرچه قیمت خرید حواله خودرو چند میلیون تومانی ارزان‌تر از قیمت روز این محصولات است، اما در شرایطی که خودروسازان با افت شدید تولید مواجه شده‌اند هیچ تضمینی برای تحویل خودروها در موعد مقرر وجود ندارد.

در این میان نکته قابل توجه آن است که به گفته نمایندگی‌های فروش، قطع عرضه خودرو از سوی خودروسازان بزرگ همچنان ادامه داشته و موجب تشدید روند صعودی قیمت‌ها و گرم شدن بازار خرید و فروش حواله شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها