نایب رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران از برگزاری جلسات ویژه مزد با حضور نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت خبر داد و گفت: در یک سال گذشته متوسط هزینه سبد معیشت خانوار 62 درصد افزایش یافته است.
کد خبر: ۵۲۸۲۴۳

ابوالفضل فتح‌الهی در گفت‌وگو با مهر از جدیدترین اقدامات و مذاکرات صورت گرفته در زمینه تعیین حداقل دستمزد سال آینده کارگران و مشمولان قانون کار خبر داد و اعلام کرد: شورای عالی کار از نمایندگان کارگری و کارفرمایی خواسته است تا گزارش‌هایی را درباره وضع قیمت‌ها و سبد معیشت خانوار ارائه کنند.

نایب رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران اظهار کرد: رصد قیمت‌ها و اعلام نظر کارگران و کارفرمایان از مباحثی است که قرار شد تا قبل از برگزاری نشست‌های پایانی شورای عالی کار، توسط گروه‌های کارگری و کارفرمایی انجام و اعلام شود.

این مقام مسئول کارگری با تاکید بر احتمال افزایش 18 تا 20 درصدی حداقل دستمزد سال آینده افزود: افزایش شدید حداقل مزد کارگران می‌تواند به تعدیل نیرو و فشار زیاد به کارفرمایان منجر شود؛ بنابراین خواسته جامعه کارگری رشد حداقل مزدی منطقی و قابل اجراست.

نایب رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران اظهار کرد: قرار است بزودی متوسط هزینه هر خانوار چهار نفره از سوی نمایندگان کارگری و نمایندگان کارفرمایی، نهایی و اعلام شود.به گفته فتح‌الهی، برآوردها نشان می‌دهد که متوسط افزایش قیمت سبد معیشت خانوار از آذرماه سال 90 تا آذرماه امسال به میزان 62 درصد بوده است.

وی با بیان این‌که در برخی از بررسی‌ها به رقم یک میلیون و 600 هزار تومان به عنوان هزینه مورد نیاز هر خانوار چهار نفره در ماه رسیدیم، بیان کرد: دولت باید در زمینه کاهش اختلاف بین دستمزد و هزینه‌های واقعی، بسته‌های حمایتی لازم را طراحی و ارائه کند.

حداقل دستمزد سال‌جاری کارگران و مشمولان قانون کار در پایان اسفندماه 90 از سوی شورای عالی کار به میزان 389 هزار و 700 تومان تعیین شده که نسبت به حداقل دستمزد 330 هزار و 300 تومانی سال 89 به میزان 18 درصد افزایش داشته است. با افزایش نرخ تورم در سال‌جاری و ثبت یک رکورد در این بخش و احتمال ادامه این روند در ماه‌های آینده، احتمال تعیین بیشترین میزان رشد سالانه دستمزد نسبت به سنوات گذشته برای سال 92 وجود دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها