از آغاز پیدایش تلفن‌های همراه (cell phone) در دهه 80 میلادی تاکنون، طراحی آنها چه به لحاظ اندازه و چه قابلیت‌ها، همواره روندی رو به پیشرفت داشته است. طی این مدت ما شاهد ساخت انواع موبایل‌های کشویی، تاشو و بسیار کوچک بوده‌ایم.
کد خبر: ۵۲۸۰۳۰

 این قضیه ادامه داشت تا این که تلفن‌های همراه هوشمند (smartphone) پا به صحنه رقابت‌ها گذاشت و بسرعت گرایش‌ها را دگرگون کرد.

پردازنده‌های پرسرعت‌تر، باتری‌های بزرگ​تر، فضای ذخیره بیشتر و صفحه‌نمایش‌های دارای رزولوشن بالا همه دست به دست هم داده و راه و روش استفاده ما از تلفن‌های همراه را تغییر دادند.

همه این قابلیت‌ها سهولت استفاده از اینترنت و براوز کردن به وب، ایمیل، مکالمات تلفنی تصویری (video call) و گوش دادن به موزیک‌ها و تماشای فیلم‌های HD را برای کاربران به ارمغان آورد.

همچنان که تمایل به استفاده از گوشی‌های فوق باریک (ultra-thin)‌ به صورت یک اشتیاق همه‌گیر درآمد، ما شاهد افزایش مداوم اندازه ابعاد صفحه‌نمایش گوشی‌ها بودیم و این روند آنقدر ادامه یافت تا به ظهور فبلت‌ها (phablet) منجر شد.

مطلب این هفته ما در‌باره این گجت‌هاست که در این بازار رو به رشد اندروید (Android) می‌رود تا هر روز بیشتر جای خود را بین کاربران باز کرده و بخش عظیم‌تری از فروش بازار را به خود خود اختصاص دهد.

فبلت چیست؟

یک فبلت همچنان که از اسم آن برمی‌آید وسیله‌ای است مرکب از قابلیت‌های برقراری ارتباط تلفنی صوتی (voice-calling)‌ ‌یک تلفن همراه هوشمند، به همراه صفحه‌نمایشی که از تلفن همراه بزرگ‌تر بوده، اما نه به بزرگی صفحه‌نمایش یک تبلت.

 اندازه صفحه‌نمایش فبلت‌ها بین پنج تا هفت اینچ بوده و دیگر مشخصه بارز آنها وجود و به کار بستن قلم دیجیتال stylus به همراه آنهاست.

صفحه‌نمایش بزرگ، سبکی و باریکی آنها عواملی است که ما را از حمل و نقل تبلت‌های ضخیم و بزرگ‌تر بی‌نیاز می‌کند. به عنوان نمونه گلکسی نوت (Galaxy Note) سامسونگ 5.3 اینچی یکی از بهترین مصداق‌های فبلت‌‌هاست.

برخلاف آن، پدفون (Padphone) ایسوس که دربردارنده تلفن همراهی قابل جاگذاری در پایانه اتصال (dock) یک کیس تبلت مانند است، پس از یکی شدن به صورت یک تبلت مورد استفاده قرار می‌گیرد،که به هیچ عنوان یک فبلت به شمار نمی‌رود.

ایده تبلت به این برمی‌گردد که کاربر باید از بهترین قابلیت‌های تبلت و موبایل بی هیچ نیازی به وسیله‌ای اضافی یا وابستگی به یک کیس تبلت مانند پدفون منتفع شود. بیایید با هم نگاهی به چند نمونه از این‌گونه تلفن‌های همراه فیل پیکر که در بازار موجود است، بیندازیم.

‌HTC Droid DNA

یکی از آخرین هندست‌هایی که بتازگی به خانواده فبلت‌ها پیوسته HTC Droid DNA است که از تجربه‌های پنج اینچی اندرویدی جدید بازارمحسوب می‌شود و مانند Samsung Galaxy Note 2 و LG Intuition از یک صفحه‌نمایش عظیم سود برده و فهرست کاملی از قابلیت‌های سطح بالا را در خود جا داده است.

 

‌LG Intuition

این فبلت نوعی Optimus Vu بوده و اولین عضو گروه سه​نفره غول پیکری است که زودتر از همه آنها اخیرا به بازار آمده که دارای نکات تاثیرگذاری بوده که ارزش خاصی به آن بخشیده است.

از اتصال‌پذیری NFC برخوردار بوده، قابلیت حافظه سریعش (Quick Memo) یادداشت‌برداری سریع روی صفحه‌نمایش و همچنین ویرایش و بالابردن کیفیت عکس‌ها را امکان‌پذیر می‌کند.

شما می‌توانید با آن از انگشت خود یا قلم Rubberdium همراهش استفاده کنید.

فبلت اینتیوشن LG هنوز اسیر قید و بند نسبت قاب تصویر (aspect ratio) قدیمی صفحه‌نمایش 4:3 است. این نوع الگوی عجیب، حس چهارگوش بودن این وسیله را به کاربران انتقال می‌دهد که مقبول افرادی با دست‌های کوچک نیست.

توجیه LG برای این موضوع این است که بیشتر موضوعات قابل پرینت چنین نسبت قاب تصویری دارند.

پیرو قیمت‌گذاری 355 دلاری LG Intuition این طور پیش‌بینی می‌شود که در رقابت با فبلت‌های هم قیمتش در بازار، دوران سختی را بگذراند. این مشکل هنگامی که Droid DNA پا به بازار مصرف بگذارد، تشدید خواهد شد.

با این که قیمت هندست جدید HTC بیشتر است، اما از برتری قابل ملاحظه‌ای از نظر سخت‌افزاری در مقابل فبلت ال‌جی برخوردار است. بعلاوه مسأله واقعی دیگر پیش روی Intuition سخت‌افزار قدیمی‌ترش است که تقریبا یک سال از عمرش سپری شده است.

‌Samsung Galaxy Note 2

گلکسی نوت 2 سامسونگ نسبت به فبلت ال‌جی از برتری‌هایی سود می‌برد که از جمله آنها می‌توان پردازنده پرسرعت‌تر و صفحه‌نمایش بزرگ‌تر با تفکیک پذیری بالاتر را ذکر کرد.

فاکتور نسبت قاب تصویر سنتی‌تر و طراحی کلی آن موجب شده که در دست گرفتن نوت 2 احساسی طبیعی‌تر به کاربر دست دهد.

موارد دیگر برتری گلکسی نوت 2 نسبت به LG عبارت است از پردازنده چهار هسته‌ای (quad-core) ، دو گیگابایت حافظه رم در مقابل حافظه یک گیگابایتی فبلت ال‌جی و ظرفیت و زمان شارژ‌دهی باتری بیشتر.

از نظر نرم‌افزاری نیز گلکسی 2 بر بستر اندروید 4.1 نگارش Jelly Bean می‌تازد. مزیت‌های کلیدی دیگرش شامل Google Now، ترنزیشن‌های روان Project Butter و یادآوری‌های (notification) بهینه‌سازی‌تر شده‌اش است.

سامسونگ همچنین با ارائه گلچینی از برنامه‌های نرم‌افزاری کاربردی (apps) موجب بهره‌برداری بیشتر کاربر از صفحه‌نمایش بزرگش شده که از جمله آنها Multi-View‌‌، Pop-up Play‌ و Pop- up Browser‌ را می‌توان برشمرد. اگر همه چیز برای گلکسی نوت 2 در نظر گرفته شده پس چه عاملی است که مانع یکه‌تازی آن در بازار شده؟ بسادگی می‌توان آن را قیمت گران 844 دلاری آن دانست.

گجت رویایی

HTC Droid DNA جدیدترین تلفن فبلت مورد مقایسه در اینجا به لطف قیمت نسبتا ارزان 514 دلاری و سخت‌افزار PC مانندش در اینجا برنده ماست.

این موبایل‌ـ‌ تبلت رویایی 5 اینچی بهره‌مند از رزولوشن حیرت‌آور 1080p HD است، که فشرده‌سازی 440 پیکسل در هر اینچ را مدیریت می‌کند و فراتر از هر گجت مشابه دیگری در بازار است.

Droid DNA مانند گلکسی نوت 2 پردازنده چهارهسته‌ای، دو گیگابایت رم و مانند دو رقیبش دوربین هشت مگاپیکسلی داشته اما برخلاف رقبایش ظرفیت باتری آن کمتر بوده و شکاف کارتخوان میکرو SD را کم دارد.

با وجود مشابه بودن دوربین هرسه این فبلت‌ها، لنز f2.0، HTC ImageSense، تراشه تصویر (HTC ImageChip) و دوربین رویی با رزولوشن بالاتر HTC Droid DNA باید تجربه بهتری در تصویربرداری را ارائه کند.

بعلاوه صدای Sprinkle the Beats، آمپلی‌فایرهای دوبلش و شارژ بی‌سیم و از همه مهم‌تر قیمتش، از آن انتخاب بهتری می‌سازد.(قیمت‌های گفته شده، جهانی بوده و ممکن است در کشورهای مختلف متفاوت باشد) (جام جم - ضمیمه کلیک)

منابع:

http:‌/‌‌/‌www.slashgear.com

http:‌/‌‌/‌www.phonearena.com

http:‌/‌‌/‌www.gizmodo.com.au

جواد ودودزاده

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها