تخلفات ارزی 25 واردکننده خودرو

معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از تشکیل پرونده برای متخلفان ارزی بازار خودرو خبر داد و گفت: در بحث خودرو به ویژه در تهران و استانها بیش از 25 پرونده برای واردکنندگان خودرو که اقدام به واردات با ارز دولتی و فروش با ارز آزاد کرده اند، تشکیل شده است و با آنها برخورد خواهد شد ، ضمن اینکه این پرونده ها به مراجع قضایی برای رسیدگی ارجاع شده است.
کد خبر: ۵۲۲۹۱۵

مهدی ابویی گفت:با اینکه شاید ستاد به صورت مستقیم نباید به این مسئله ورود پیدا می کرد، اما به لحاظ اهمیت موضوع ارز در کشور برای بحث انضباط اقتصادی که بتوان قاچاق را کنترل کرد، در این بخش‌ها کمیته های تخصصی حسب هر گروه کالایی تشکیل شده و ورود پیدا کرده اند که با تقسیم کار در حال بررسی جزء به جزء موارد هستند.

این مقام مسئول در ستاد قاچاق کالا و ارز افزود: اصل این بحث و مشکلات ارزی که مدنظر است را باید بپذیریم که بخشی از آن در اثر تحریم ایجاد شده است و محدودیت‌هایی از این طریق برای ارز به وجود آمده است، اما برخی مسئولان و نمایندگان مجلس نیز بارها اعلام کرده اند که ما در مدیریت کار نیز خوب عمل نکردیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر همین موضوع ارز مرجع و پرداخت آن برای برخی از کالاها که مطرح است، باید از ابتدای سال 90 اقدام می شد ، چون از اواخر سال 89 به بعد تحریم‌های خارجی تشدید شد. در حقیقت ما باید از ابتدای سال 90 می گفیتم که ارز دولتی فقط به کالاهای مشخصی پرداخت می شود.

معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با تاکید بر لزوم انجام گروه بندی در مورد کالاها و نحوه تخصیص ارز در آن زمان، افزود: اگر این مدیریت صورت می گرفت، شاید بخشی از مشکلاتی که امسال در قالب بحران ارزی به وجود آمد، اتفاق نمی افتاد و یا بسیار محدود بود.

ابویی خاطر نشان کرد: بخش قابل توجهی از شرایطی که برای بازار ارز ایجاد شد، مربوط به تحریم و نحوه مدیریت بر بازار ارز است و ما نباید تا آخر تیرماه امسال به همه کالاها ارز دولتی اختصاص می دادیم؛ از آدامس تا چوب بستی و همه کالاها.

این مقام مسئول در ستاد قاچاق کالا و ارز با اشاره به اینکه اینگونه تخصیص ارز یک کار اشتباهی بود، بیان داشت: این مسئله زمینه ساز مشکلات بعدی در بازار ارز شد.

وی با بیان اینکه از ابتدای مهرماه امسال تصمیمات و برنامه های جدیدی توسط همه دستگاه ها در بازار ارز دنبال می شود، گفت: ستاد مبارزه با قاچاق کالا در این زمینه با تشکیل یک کمیته ویژه ارز ورود پیدا کرده و این کمیته نیز دارای چند کارگروه است که این کارگروه ها هم براساس نوع کالا تقسیم شده اند.

معاون ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، از فعالیت کارگروه‌های مربوط به واردات خودرو و همچنین واردات کالاهایی که با ارز مرجع وارد می شود و با ارز آزاد فروخته می شود یا عرضه نمی شود، سخن گفت و خاطرنشان کرد: این ساختار با همکاری دستگاه ها ایجاد شد و به مسئله ارز ورود پیدا کردیم.

ابویی درباره نشست اخیر ستاد قاچاق کالا و ارز با بانک مرکزی درباره مباحث ارزی کشور گفت: در مهرماه سال جاری برای آسیب شناسی روند موجود در بازار ارز این نشست را برگزار کردیم که در زمان اوج بحران ارزی بوده است و راهکارهایی که می توان در این بحث ورود پیدا کرد و مدیریت صحیحی را اعمال کرد، را دنبال کردیم.

وی بیان داشت: اخیرا موبایل از دریافت ارز خارج شده بود و به عنوان کالای لوکس تلقی می شد و  ثبت سفارش آن برای دریافت ارز متوقف شده بود در حالی که ما سالیانه در کشور 20 میلیون دستگاه به صورت متوسط نیاز داریم و ما در این بخش تولید به اندازه کافی و نیاز نداریم که اگر جلوی آن گرفته می شد، قاچاق به وجود می آمد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها