با قریب به 50 سال از شروع فعالیت های هسته ای اسرائیل هنوز ابعاد این فعالیت ها پنهان ، اما تهدیدات آشکار آن ، آثار زیانبار و مخرب را به منطقه و جهان تحمیل کرده است.
کد خبر: ۵۱۹۵۰

دیوید بن گوریون ، اولین نخست وزیر اسرائیل با تاسیس دولتی یهودی در سرزمین غصب شده فلسطین چاره ای جز دستیابی به فناوری هسته ای و توانمندی های نظامی هسته ای نیافت.
در آن زمان گوریون ، بقا و دوام رژیم نوپای صهیونیستی را بدون داشتن تسلیحات اتمی غیرممکن می دانست. رژیمی که به نوعی برآمده از تحولات پس از جنگ جهانی دوم بود اینک در روزگار تهاجم اتمی امریکا به ژاپن و بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی و میان موج تنفر جامعه جهانی از تسلیحات اتمی ، تصمیم می گیرد به فناوری هسته ای نظامی دست یابد.
حرکت در مسیر دستیابی به فناوری هسته ای آن هم در بعد نظامی از طرف تصمیم سازان و رهبران سیاسی اسرائیل با هدف کسب موقعیت برتر نظامی و رسیدن به اهرم های برتر بازدارندگی نظامی علیه اعراب صورت گرفت.
رژیم صهیونیستی اینک از سیاست سکوت و ابهام با حداکثر پشتیبانی امریکا بهره می برد تا شرایط حاضر خاورمیانه را با خطری به مراتب مخرب تر از کاربرد جنگ افزارهای هسته ای مواجه کند.
در حالی اسرائیل از پیوستن به معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای آژانس بین المللی اتمی استنکاف می کند که محافل سیاسی و افکار عمومی جهان و منطقه ، نگران فاجعه ای نظیر آنچه در چرنوبیل اتفاق افتاد، هستند.
پس از جنایات وحشتناک ایالات متحده در هیروشیما و ناکازاکی اندیشه سازان سیستم نظامی اسرائیل دستیابی به جنگ افزارهای هسته ای را برای جلوگیری از تهاجم اعراب ضروری می دانستند، در حالی که هیچ کدام از کشورهای عربی صاحب فناوری هسته ای نبودند و هنوز هم نیستند.
پروفسور ازنترز دیوید بریگمان ، مدیر وقت بخش مطالعاتی وزارت دفاع اسرائیل شیمون پرز، مدیر کل وقت وزارت دفاع (نخست وزیر اسبق و رهبر حزب کارگر اسرائیل) از کسانی بودند که در عملیاتی کردن سیاست های نظامی هسته ای به گوریون برای تحقق اهداف راهبردی اتمی اسرائیل کمک فراوانی کردند.
دقیقا 47سال پیش (1957)، شیمون پرز مذاکرات خود را با کشور فرانسه برای متقاعد کردن دولت پاریس به همکاری های هسته ای با اسرائیل آغاز کرد.
در آن زمان اسرائیل و فرانسه روابط بسیار خوبی داشتند و از سوی دیگر لابی صهیونیستی در کشور فرانسه بسیار قدرتمند بود و همین موضوع باعث شد دانشمندان اتمی فرانسوی به یاری اسرائیل در ساخت نیروگاه دیمونا بشتابند.
اکنون اسرائیل با کمکهای مالی ثروتمندان یهودی و کشورهای هم پیمان اسرائیل نیروگاه های هسته ای خود را تکمیل می کند و سال 1967پس از 10سال که فرانسوی ها و... سخت مشغول ساختن دیمونا بوده اند، اسرائیل موفق به تولید 3تا 7بمب اتمی شد.
اسرائیل مراحل اولیه ساخت جنگ افزارهای هسته ای را با کمک برخی کارشناسان هسته ای کشورهای صاحب فناوری هسته ای نظامی به پایان رساند، اما مراحل بعدی که هنوز اطلاعات دقیقی در دسترس نیست ، خود به پایان رسانده است.
اسرائیل سال 1970تاکنون علاوه بر بهینه سازی سیستم موشکی و ساخت کلاهک های هسته ای که شمار آن به حدود 200تا 400کلاهک می رسد، برنامه های خود را مبتنی بر ساخت و پیشرفته کردن تولید بمبهای هیدروژنی نیز آغاز کرده است.


دیپلماسی ابهام سازی
از سالهای آغازین فعالیت های هسته ای اسرائیل ، این رژیم با سیاست ابهام سازی خود فعالیت های هسته ای نظامی خود را نه تایید و نه تکذیب می کند و این روند در طول عمر دولتهای مختلف اسرائیل تاکنون ادامه یافته است.
پیوندهای راهبردی اسرائیل و ایالات متحده و هم پیمانی پنهان و آشکار این دو کشور، به گونه ای بوده است که رهبران اسرائیل در طول تاریخ فعالیت های هسته ای خود در قبال خودداری از پیوستن به معاهده منع گسترش سلاحهای اتمی هیچ گاه تحت فشار نبوده اند.
در 5دهه گذشته دولتهایی که در اسرائیل در مصدر قدرت بوده اند از دو دیپلماسی متفاوت نسبت به فعالیت های هسته ای نظامی برخوردار بوده اند:
الف به کار بستن سانسورهای شدید اطلاعاتی درباره برنامه های هسته ای دولت تل آویو.
ب خرسندی از درج اخبار و گزارش هایی که در سطح رسانه های خارجی راجع به توانمندی هسته ای نظامی اسرائیل منتشر می شود.
اسرائیل به این دلیل از درج خبرها در رسانه های خارجی خشنود می شود که این رسانه ها با بزرگنمایی مساله به نوعی قدرت نظامی کاذب برای تل آویو تبلیغ می کنند که همین موضوع باعث می شود به کشورهای عربی و... پیغام دهد به فکر حمله به اسرائیل نباشید.
سیاست ابهام سازی مقامات رژیم صهیونیستی همواره اعراب را به عنوان خطر اصلی برای کیان اسرائیل ، در وحشت و حالت انفعالی قرار داده است. برخی تحلیلگران معتقدند انورسادات ، رئیس جمهور وقت مصر طی جنگ اکتبر 1973از ترس به کارگیری تسلیحات هسته ای رژیم صهیونیستی عملیات نظامی مصر را محدود کرد.
رویش و تداوم فعالیت های هسته ای اسرائیل به گونه ای بوده که هر یک از راهکارهای آشکارسازی فعالیت های هسته ای موجب خواهد شد سیاست ابهام سازی تل آویو با محکومیت بین المللی مواجه شود و امتیازی را که اسرائیل در این خصوص در سطح جهانی از آن برخوردار است ، از دست بدهد.
تل آویو همواره ابزارهای هسته ای نظامی را به عنوان رکن مهم دفاع از خود می داند و این فرضیه را برای خود محفوظ می دارد که اگر روزگاری در میدان نبرد متعارف شکست بخورد با دارا بودن جنگ افزارهای غیرمتعارف هسته ای و... اعراب را از اندیشیدن به نابودی رژیم صهیونیستی برحذر دارد.
به زعم دولتهای مختلف اسرائیل ، داشتن تسلیحات اتمی موجب می شود رهبران سیاسی عرب واقع بینانه تر به موجودیت این رژیم نگاه کنند. حمایت بی چون و چرای دولتهای مختلف امریکا و موقعیت برتر نظامی (داشتن سلاحهای غیرمتعارف جنگی) نسبت به اعراب باعث شده اسرائیل حتی در مذاکرات به اصطلاح صلح خاورمیانه از موضع برتری با فلسطینی ها برخورد کند.
چندی پیش بنیامین نتان نیاهو، وزیر اقتصاد کابینه شارون و نخست وزیر سابق اسرائیل در روزنامه چاپ تل آویو یریوت آهارونوت از شارون خواسته بود در صورتی که روشن شود ایران به سلاحهای هسته ای دست یافته است محرمانه بودن توانایی ها و برنامه های هسته ای اسرائیل لغو شود، در حالی که تهران مدام از صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای خود خبر می دهد و سال گذشته همکاری های بی سابقه ای با آژانس بین المللی اتمی داشته است.
تجربه بیش از 5دهه نشان داده ماهیت رژیم صهیونیستی ماهیتی جنگ طلب و خشن است که علاقه دارد منطقه خاورمیانه را با وضعیت های قرمز روبه رو کند و از آب گل آلود ماهی بگیرد.
آمارها نشان می دهد اسرائیل رژیمی است که با دارا بودن سطح بسیار بالای محکومیت ها از طرف سازمان ملل و دیگر سازمان های بین المللی ، به تمامی اصول و حقوق بین المللی و بشری همچنان بی تعهد است که مصداق آن را می توان پس از محکومیت در شورای امنیت در چند ماه گذشته دانست که شائول موفاز، وزیر جنگ اسرائیل با بی تفاوتی به خواست جامعه بین الملل گفت : اسرائیل آنچه نیاز باشد در غزه انجام خواهد داد.
اسرائیل تاکنون بارها اعلام کرده که تاسیسات اتمی ایران را مانند تاسیسات هسته ای عراق بمباران می کند ؛ موضعی که باعث شده مقامات سیاسی و نظامی تهران به آن واکنش نشان دهند.


افشاگری های مردخای وانونو
افشاگری های وانونو، دانشمند هسته ای اسرائیل که ابتدای کارمیان دولتهای جهان ، تحلیلگران و افکار عمومی نظریه های کاملا متفاوتی را بوجود آورد، توانست هزار توی اسرارمگوی هسته ای اسرائیل را برملا کند.
وانونو 5اکتبر 1986در مصاحبه با نشریه ساندی تایمز چاپ لندن درباره توانایی های اسرائیل در تولید و تکثیر بمبهای هسته ای ، هیدروژنی و نوترونی افشاگری و سیاست ابهام سازی رژیم صهیونیستی را درباره فعالیت های نامشروع هسته ای نظامی آشکار کرد.
مردخای وانونو، یهودی مراکشی تباری است که اوایل سال 1963همراه خانواده پرجمعیت خود به اسرائیل مهاجرت کرد. در اسرائیل نژادپرستی در بدنه جامعه یهودی هم رواج دارد، به طور مثال غربی تباران یهودی (اشکنازی)، یهودیان شرقی تبار را پایین تر از خود می دانند و همواره با یهودیان شرقی تبار با رفتاری تبعیض گونه برخورد می کنند.
وانونو از جمله یهودیان شرقی تباری بود که سال 1977به استخدام نیروگاه اتمی دیمونا در جنوب اسرائیل و در صحرای نقب درآمد.
گفته می شود وانونو ابتدای شروع کار خود بسرعت برتری علمی و استعداد بالای خود را به اثبات رسانید به شکلی که از طرف همکارانش مورد حسادت قرار می گرفت و مدام او را به دلیل شرقی تبار بودنش تحقیر می کردند. افشاگری های وانونو بازتاب گسترده ای میان افکار عمومی جهان و در درون اسرائیل داشت.
به همین دلیل عوامل موساد در یک عملیات وحشت انگیز اقدام به ربودنش از رم کردند و او را به درون زندانی در اسرائیل انتقال دادند. وانونو در زندان هم روحیه چالشگری خود را حفظ کرد و بارها مسائل پشت پرده هسته ای اسرائیل را افشا کرد.
او در زندان به مذهب خود بسیار اندیشید. از همین رو می توان تغییر مذهب وانونو در زندان و گرویدن او به آیین مسیحیت را یک نقطه عطف در زندگی این یهودی ناراضی و آگاه از راهبردهای محرمانه اسرائیل محسوب کرد. وانونو پس از این که 18سال عمر خود را در زندان های مخوف اسرائیل سپری کرد سرانجام با فشار افکار عمومی و سیاسی برخی کشورهای اروپایی آزاد شد.
این دانشمند ناراضی هسته ای اسرائیل پس از رهایی ، مواضع انتقادی خود را ادامه داده است. وانونو بلافاصله پس از آزادی مشروط خود از زندان تهدید نیروی هسته ای اسرائیل را برای صلح و امنیت خاورمیانه اعلام کرد؛ او حتی از تهدید اتمی اسرائیل برای تمامی کشورهای منطقه و جهان سخن به میان آورد.


عوارض جانبی پروژه های هسته ای اسرائیل
یکی از عوامل مهم تهدیدات آشکار منطقه را می توان فعالیت های پیدا و پنهان هسته ای اسرائیل نام برد که در چند سال اخیر موجب نگرانی های خاص جامعه جهانی بویژه خاورمیانه شده است.
عوارض جانبی فعالیت های هسته ای رژیم صهیونیستی اینک آثار مخرب و زیانبار خود را روز به روز آشکارتر می کند. خطر نشت مواد اتمی و رادیواکتیو نیروگاه اتمی دیمونا بر اثر فرسودگی و کهنگی تاسیسات این مرکز به مراتب بیشتر از تهدید سلاح های هسته ای اسرائیل برای منطقه و جهان است.
در چند سال گذشته ، متخصصان علم اتمی با اشاره به این که تاکنون هیچ وسیله و دستگاهی برای رفع خطرات ناشی از تشعشع های اتمی مادون ، متوسط و ماورا طراحی و ساخته نشده است ، نگرانی خود را از این موضوع اعلام کرده اند.
اسرائیلی ها با حفر گودال هایی عظیم در سرزمین های اشغالی از جمله در قسمتی از بلندی های جولان زباله های اتمی خود را در آنجا دفع می کنند که در این اقدام رژیم صهیونیستی به هیچ وجه شرایط زیست محیطی را در نظر نمی گیرد.
به گزارش کارشناسان محیط زیست در چند سال گذشته سفره های آب زیرزمینی در جنوب فلسطین اشغالی و در مرز با اردن آلوده به مواد رادیواکتیو شده است. وزارت امنیت اسرائیل تصمیم گرفته است داروی ضد تشعشعات اتمی (لگول) را میان اسرائیلی هایی که نزدیکی راکتورهای هسته ای سکونت دارند، توزیع کنند.
براساس این تصمیم ، دارو در دیمونا و یروحام که نزدیکی شهرک تحقیقات هسته ای و در شهرک یفنا که در نزدیکی راکتورناحال سوریک قرار دارد توزیع می شود. اگر چه دولت اسرائیل تلاش دارد نگرانیهای داخلی از بابت خطرات ناشی از آلودگی اتمی نیروگاه فرسوده دیمونا را تقلیل دهد و بر آن سرپوش بگذارد، اما اتحادیه عرب تاکنون تلاشهای زیادی انجام داده تا جامعه جهانی را نسبت به طرح فوق العاده مقابله با انتشار مواد پرتوزای نیروگاه های اتمی اسرائیل حساس کند.
در حالی خطر فرسودگی تاسیسات هسته ای اسرائیل منطقه را با تهدید جدی روبه رو می کند که خطری دیگر هم از نظر کارشناسان پنهان نمانده و آن خطر زمین لرزه است که در این صورت فاجعه ای نظیر آنچه در چرنوبیل اتفاق افتاد این بار در خاورمیانه تکرار می شود.
از سوی دیگر آزمایش های پزشکی که روی ساکنان مناطق مجاور نیروگاه ها و حتی کشورهای عربی بخصوص اردن انجام گرفته نتایج تلخ و نگران کننده ای را نشان می دهد.


ادامه کار تل آویو
سیاست های کلی اسرائیل درباره فعالیت های هسته ای نظامی خود می تواند این پیغام را داشته باشد که همچنان این رژیم مشتاق به ادامه سیاست ابهام سازی هسته ای است ، سیاستی که با حداکثر حمایت واشنگتن می تواند موجب شود تل آویو در آینده قدرت هسته ای جدید جهان شود.
در آن زمان که هنوز نزدیک یا دور بودن آن مشخص نیست قدرت هسته ای اسرائیل کنار قدرتهای جهانی هسته ای مانند انگلیس ، امریکا، فرانسه ، روسیه ، چین و... موقعیت ویژه ای را به اسرائیل می بخشد.
امریکا و اسرائیل بخوبی می دانند در مکعب منافع خود باید نقش مکمل را برای هم بازی کنند. قطعا واشنگتن ، اسرائیل اتمی را یک آلترناتیو مهم برای رسیدن به خواسته های خود در منطقه می بیند.
بیش از 50سال است که در این مکعب این دو بازیگر، نقشهای خود را در صحنه ای به بزرگی خاورمیانه ایفا می کند ؛ اما افسوس که دنیای اسلام هنوز به خود نیامده است. سازمان بین المللی انرژی اتمی جمعه 3مهرماه 1383با صدور قطعنامه ای خواستار خاورمیانه ای عاری از سلاحهای هسته ای شد، اقدامی که آشکارا متوجه رژیم صهیونیستی است.
در این قطعنامه که از سوی مصر ارائه شده بود به طور مستقیم اسرائیل را مخاطب قرار نداده ؛ البته همه می دانند که اسرائیل تنها کشوری در منطقه است که پیمان منع گسترش سلاحهای هسته ای را امضا نکرده است و همچنان وفادار به سیاست ابهام سازی خود مانده است.

فرشاد فرخ زاد
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها