مسجد ارک وقتی بگوییم حاج‌منصور برای هیاتی‌ها یک ما به ازا بیشتر ندارد، بلافاصله ذهن‌ها به سمت حاج‌منصور ارضی و مسجد ارک می‌رود. اگرچه طرفداران و بچه‌های دو آتشه هیات همیشه می‌گویند حاج‌منصور عرشی!
کد خبر: ۵۱۷۷۹۵

از مسجد ارک تا بازار قدیمی تهران راهی نیست. خودشان می‌گویند وقتی همه کسبه کرکره را کشیده‌اند پایین، اینجا تازه اول کاسبی است! از وقتی مترو را هم زده‌اند جلسه محرم مسجد ارک دیگر جای سوزن انداختن نیست و پارسال یادم هست داخل خیابان، چند متر فرشی هم که‌انداخته بودند کاملا پر شده بود و بسیاری از مردم از سجاده، روزنامه یا تکه موکتی برای نشستن استفاده کرده بودند. البته اگر راهی مسجد ارک شدید این را هم باید بدانید که اینجا مباحث اجتماعی و سیاسی روز هم لا‌به‌لای سوگواری حسابی داغ است.

هیات رزمندگان غرب تهران

اگر به هر دلیلی از جمله مشکلات شغلی، شیفت بودن و... فرصت سوگواری در ساعت پایانی شب را ندارید پیشنهاد ما هیات رزمندگان غرب تهران است؛ آنجا که در دهه نخست ماه محرم از نماز صبح مراسم زیارت عاشورا با مداحی و قرائت حاج سعید حدادیان برپا می‌شود.

البته حاج سعید در ایام محرم، روزها هم در دانشگاه تهران و دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری مراسم ویژه‌ای برای دانشجویان دارد. در این هیات، امسال حاج سیدمهدی حائری‌زاده هم سخنرانی خواهد داشت. جالب است بدانید هیات رزمندگان طی سال و در مناسبت‌های مختلف مانند محرم، ایام فاطمیه اول و دوم و همچنین ماه رمضان و دیگر اعیاد حدود 130 برنامه اجرا می‌کند. هیات رزمندگان اسلام غرب تهران در خیابان آزادی، نرسیده به پل یادگار امام، مهدیه امام حسن مجتبی(ع) قرار دارد.

امامزاده علی‌اکبر(ع) چیذر

یکی از مهم‌ترین پاتوق‌های سوگواری بخصوص برای جوان‌ها که بیشتر به دنبال شور حسینی و تخلیه عاطفی و هیجانی هستند امامزاده علی‏اکبر(ع) در منطقه چیذر تهران است.

در این امامزاده، مراسم سوگواری با مداحی حاج محمود کریمی برپا می‌شود؛ امامزاده‌ای که در تقاطع خیابان هاشمی علیا و خیابان بهمن‏پور واقع شده است و سه در دارد. در اصلی در ضلع شمالی امامزاده و در دوم آن که رفت و آمد کمتری از آن صورت می‏گیرد در ضلع غربی امامزاده در خیابان هاشمی قرار دارد و در سوم هم که معمولا بسته است در ضلع شرقی صحن در کوچه‌ای با همین عنوان هاشمی است. فضای امامزاده را می‏توان به سه بخش اصلی تقسیم کرد: گلزار شهدا، ساختمان اصلی امامزاده و نمایشگاه دائم آثار شهدا.

اگر امسال برای سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) به امامزاده علی‌اکبر چیذر رفتید یادتان باشد مزار دو شهید جهاد علمی کشور یعنی شهید علی‌محمدی و شهید احمدی روشن هم در همان نزدیکی‌هاست و فاتحه‌ای حتما نثار روح این شهدای والا مقام کنید.

حسینیه پیروان حضرت مهدی(عج)

برای بچه‌های جنوب تهران حسینیه پیروان حضرت مهدی(عج) و هیات مکتب الزهرا با مداحی حاج محمدرضا طاهری بسیار خاطره انگیز است و همواره در مناسبت‌های مختلف مذهبی شاهد برنامه‌های متعددی در این حسینیه هستیم که اوج آن را باید دهه نخست محرم دانست که یکی از شلوغ‌ترین، بزرگ‌ترین و البته پرشورترین هیات‌های سوگواری سیدالشهدا(ع) در این حسینیه برپا می‌شود. جالب است بدانید این هیات یکی از قدیمی‌ترین هیات‌های تهران به شمار می‌رود و سال تاسیس آن به 1352 بازمی گردد.

آنها که اهل سخنرانی‌هایی با موضوع فرهنگ عاشورا هستند، می‌توانند به سخنان دکتر حشمت‌الله قنبری درباره ویژگی‌های قیام امام حسین(ع) در این هیات گوش بسپارند.

این حسینیه در خیابان ۱۷شهریور، نرسیده به میدان خراسان، خیابان عجب‌گل قرار دارد.

حسینیه موج‌الحسین(ع)

وقتی هیاتی مداحش حاج‌حسین سازور باشد و سخنرانش حجت‌الاسلام و المسلمین علی ثمری و نام هیات هم موج‌الحسین، شک نکنید یکی از شلوغ‌ترین هیات‌های تهران خواهد بود.

کم نیستند جوان‌هایی که از نقاط مختلف پایتخت راهی خیابان 17 شهریور، بعد از تقاطع قیام، حسینیه موج‌الحسین(ع) می‌شوند و مجلس عزای امام حسین(ع) را با شور و هیجان خاصی در این هیات برپا می‌کنند.

این هیات هم یکی از پاتوق‌های قدیمی سوگواری برای اباعبدالله‌الحسین(ع) محسوب می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها