تحلیلگران سیاسی اردن بر این باورند که تظاهرات کنونی مردم این کشور به مثابه جرقه‌ای در انبار باروت است

تظاهرات مردمی شهرهای اردن را فراگرفت

مردم اردن در پی افزایش بی‌رویه قیمت انرژی وفساد مالی حکومت در شهرهای مختلف به خیابان‌ها آمده و برای نخستین بار شعار مرگ بر نظام سر دادند. درجریان این اعتراضات تعدادی دستگیر و تعدادی نیز مجروح شدند.
کد خبر: ۵۱۶۵۲۲

به گزارش خبرگزاری مهر، شهرهای مختلف اردن سه‌شنبه‌شب شاهد اعتراضات گسترده و بی‌سابقه مردمی بود. مردم اردن که از ماه‌های پیش هر از گاهی برای بیان خواسته‌های خود تظاهرات برپا می‌کردند این بار در حجم وسیعی به خیابان‌ها آمده و یکصدا شعار «مرگ بر رژیم اردن» سر دادند. مقابله با فساد طبقه حاکم و درخواست انجام اصلاحات سیاسی و قانونی، برگزاری انتخابات سالم و شفاف، آزادی زندانیان سیاسی و رفاه اقتصادی از مهم‌ترین خواسته‌های ملت اردن محسوب می‌شود.

دولت اردن اخیرا قیمت‌های انرژی همچون بنزین را 12 درصد و گاز را 55 درصد افزایش داد که این امر موجبات خشم و اعتراض تازه مردم را به همراه داشت. این اعتراضات تا دیروز نیز ادامه داشت و سندیکای معلمان این کشور با یک فراخوان اعلام کرد دست به اعتصاب‌زده است. به گزارش ایرنا، سندیکای معلمان اردن اعلام کرد این سندیکا و تشکیلات وابسته به آن در آموزش و پرورش این کشور به دلیل افزایش غیرمنطقی بهای سوخت، دست به اعتصاب نامحدود زده است.

هشدار گروه‌های مخالف

در همین حال اخوان‌المسلمین اردن به پیامدهای افزایش قیمت‌های انرژی هشدار داد. دولت اردن اخوان‌المسلمین را متهم کرد که مردم را به آمدن در خیابان‌ها تشویق می‌کند، لذا برای جلوگیری از این اقدام تدابیر امنیتی شدیدی را بویژه در امان پایتخت اردن اتخاذ کرد. خشم مردمی که خواستار سرنگونی دولت به ریاست «عبدالله النسور» بودند در شهرهایی همچون معان و الکرک در جنوب و الرمثا و المفرق در مرزهای سوریه بیشتر بود. شعار «آزادی آزادی»، «مرگ بر نظام و پادشاه» و «برکناری دولت» جزو شعارهایی بودند که برای نخستین بار از زبان مردم شنیده می‌شد. مردم خشمگین اردن در استان الکرک به ساختمان استانداری حمله و آن را سنگ باران کردند.

در شهر معان نیز مردم دیروز اعلام اعتصاب کردند. در اربد شمال اردن نیز اعتصاب نامحدود تا زمان کاهش قیمت‌ها اعلام شده است. همچنین برخی معترضان پس از مسدود کردن چند خیابان سعی داشتند پمپ بنزین‌ها در این شهر را آتش بزنند، اما نیروهای پلیس مانع این کار شدند. روزنامه القدس العربی چاپ لندن خبر داد که نیروهای امنیتی و پلیس ضدشورش اردن از ماشین‌های آب پاش و گاز اشک‌آور برای متفرق کردن معترضان استفاده کردند. گزارش‌های غیررسمی حاکی از مرگ یکی از شهروندان اردنی در شهر معان است. همچنین 14 نفر ازجمله ده نیروی امنیتی بر اثر درگیری‌های شدید با ساکنان این شهر زخمی شدند. گفته می شود تعداد نامشخصی از شهروندان نیز در این اعتراضات دستگیر شده‌اند.

انبار باروت

محمد ابورمان، کارشناس سیاسی و پژوهشگر مرکز مطالعات استراتژیک دانشگاه اردن به شبکه الجزیره گفته است: تظاهرات کنونی مردم اردن به مثابه انبار باروت است. بنابراین اگر مسئولان اردن از تصمیم افزایش قیمت انرژی عقب‌نشینی نکنند مشخص نخواهد بود اعتراضات مردمی چه سرنوشتی را برای کشور رقم خواهد زد.

ناظران مسائل اردن می گویند تهدید مخالفان به تحریم و ادامه اعتصابات، انتخابات پیش از موعد پارلمان در بیست و سوم ژانویه (چهارم بهمن) را برای ملک عبدلله دوم، پادشاه این کشور به بازی مرگ و زندگی تبدیل کرده است. به گزارش بی‌بی‌سی، کشوری که زمانی در اوضاع بشدت نامتعادل خاورمیانه الگوی امنیت به حساب می‌آمد حالا درآستانه بی‌ثباتی و کشمکش سیاسی قرار گرفته است. انتخابات آینده که به عنوان مرکز ثقل اصلاحات پادشاه شناخته می‌شود، برای اولین بار به انتخاب نخست‌وزیر هم منجر خواهد شد. این اتفاق برای ملک عبدالله، که تاکنون همه نخست‌وزیر‌های قبلی را خود شخصا منصوب می‌کرد، نوعی عقب‌نشینی خواهد بود. با این حال چنین تغییراتی برای مخالفان کافی به نظر نمی‌رسد. جبهه عمل اسلامی شاخه سیاسی جنبش اخوان‌المسلمین اردن انتخابات پارلمانی آینده را تحریم کرده است. اتحادیه‌های صنفی و گروه‌های چپ‌گرا هم که از دیگر گروه‌های مخالف هستند گفته‌اند در انتخابات شرکت نخواهند کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها