با آن‌که اختلالات شبکه شتاب در روزهای واریز یارانه نقدی تقریبا به موضوعی عادی تبدیل شده، اما در آخرین مرحله واریز یارانه‌ها، یک مشکل دیگر هم به مشکلات قبلی اضافه شد: اختلال در انتقال وجه از طریق دستگاه‌های خودپرداز و اینترنت‌بانک.
کد خبر: ۵۱۵۳۱۸

به گزارش جام‌جم، در دوره‌هایی که یارانه نقدی به حساب سرپرست‌های خانوار واریز می‌شود، شبکه شتاب بانکی با نارسایی مواجه شده و بعضا به‌دلیل برخی اشکالات، خساراتی را نیز به مردم وارد می‌کند.

براساس این گزارش، اختلالات در شبکه شتاب طی دو روز گذشته که مردم به آن نیاز داشتند و با مراجعه مکرر به بانک‌ها خواستار رفع نیاز خود بودند، موجب ناخرسندی و گلایه‌مندی بسیاری از شهروندان شد.

برخی از شهروندان در یکی دو روز گذشته هنگام انتقال وجه از دستگاه‌های خودپرداز یا دستگاه‌های POS با مشکل مواجه شدند به‌گونه‌ای که با وجود کسر شدن مبلغ انتقالی از حساب مبدأ، این مبلغ در حساب مقصد واریز نشده است و همین مساله باعث بروز مشکل برای بسیاری از خریداران شد.

گرچه به گفته مسوولان بانکی، مبلغ کسر شده پس از حداکثر 72 ساعت به حساب مبدأ بازمی‌گردد، شیوع این مشکل در مدتی که از زمان واریز یارانه‌ها می‌گذرد، کاملا غیرعادی و مشکل‌ساز به نظر می‌رسد.

در همین حال، برخی بانک‌ها نیز در ایامی که واریز نقدی یارانه خانوارها انجام می‌شده اقدام به قطع شبکه شتاب و خروج از این شبکه می‌کنند که با این اقدام امکان دریافت یا انتقال وجه در دستگاه‌های خودپرداز بانک مورد نظر برای دارندگان کارت‌های سایر بانک‌ها فراهم نمی‌شود و همین مساله تشکیل صف‌های طولانی در مقابل برخی دستگاه‌های عابربانک را به دنبال دارد.

این گزارش می‌افزاید: اشکالات به وجود آمده در شبکه شتاب همچنان ادامه دارد و تاکنون مرتفع نشده است و از سوی دیگر، صف‌های طولانی مقابل دستگاه‌های خودپرداز نیز حکایت از طولانی بودن روند انجام عملیات بانکی از طریق کارت‌های عابربانک دارد. بسیاری از کسبه و صاحبان کسب و کار با انتقاد از سیستم بانکی اظهار می‌کنند که هر ماه در روزهای پرداخت یارانه با مشکل مواجه می‌شویم، در حالی که عمده کار ما با دستگاه‌های کارت‌خوان است و اغلب مشتریان با استفاده از همین دستگاه‌ها، وجه کالا را پرداخت می‌کنند.

کارشناسان امور بانکی و مخابراتی مشکلات این حوزه را ناشی از سه عامل می‌دانند و معتقدند همکاری ضعیف بانک‌ها با بانک مرکزی برای انجام دستورات و توصیه‌های این بانک و ضعف در زیرساخت‌های ارتباطی بانک‌ها از جمله این دلایل است.

همچنین از کمبود سرمایه‌گذاری و نقصان فنی بانک‌ها نیز به‌عنوان دیگر مشکلات سه‌گانه سیستم شتاب بانکی یاد می‌شود که به‌عنوان نمونه می‌توان به افشای رمزهای بانکی در اینترنت توسط کارمند سابق یک شرکت انفورماتیک در ماه‌های گذشته اشاره کرد.

ضعف مدیریت کلان شبکه شتاب از نظر نرم‌افزاری و سخت‌افزاری نیز از دیگر مسائلی است که سیستم شتاب بانکی با آن دست و پنجه نرم می‌کند. ک

ارشناسان می‌گویند ایجاد هر دستگاه خودپرداز به اندازه ایجاد یک شعبه بانک هزینه‌بر است؛ تامین امنیت شبکه، و پشتیبانی آن نیاز به سخت‌افزار و نرم‌افزار دارد که بانک‌ها عموما زیر بار سرمایه‌گذاری در این حوزه نمی‌روند.

براساس این گزارش، ایجاد پایانه‌های فروش در فروشگاه‌های بزرگ و کوچک (POS) نیز در دوره‌های پرمتقاضی استفاده از سیستم شتاب نمی‌تواند پاسخگوی نیاز مشتریان باشد.

خبرنگار جام‌جم تلاش کرد با مسوولان برخی بانک‌های بزرگ از جمله بانک‌های تجارت و صادرات که به لحاظ تعداد شعب و دستگاه‌های خودپرداز جزو بانک‌های اول کشور هستند تماس گرفته و پاسخ آنها را درباره مشکلات اخیر شتاب جویا شود که هیچ‌کدام از این مسوولان حاضر به پاسخگویی در این زمینه نشده و موضوع را به بانک‌ مرکزی مرتبط دانستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها