رییس اداره ایدز وزارت بهداشت گفت: حدود 24 هزار مورد ابتلا به ایدز در کشور ثبت و گزارش شده اند اما تخمین می زنیم که 70 هزار نفر دیگر از ابتلا به بیماری خود، اطلاع ندارند.
کد خبر: ۵۱۰۴۷۹

به گزارش روز دوشنبه جام جم آنلاین از وزارت بهداشت، دکتر عباس صداقت در نخستین کنگره بین المللی ایدز با بیان مطلب فوق گفت: طبق برآوردهایی که صورت گرفته بیشترین عامل انتقال ویروس ایدز، اعتیاد تزریقی است و تغییرات الگویی نشان می دهد که راه انتقال از طریق روابط جنسی افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: برنامه های کاهش آسیب و نگهدارنده در بین مصرف کنندگان تزریقی مواد مخدر و اقدامات پیشگیرانه انتقال از طریق ارتباطات جنسی از جمله فعالیت هایی است که در رابطه با کنترل ایدز در کشور انجام شده است.

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت تصریح کرد: درحال حاضر نگران افزایش شیوع مصرف مواد روانگردان در بین جوانان و نوجوانان هستیم زیرا مصرف این مواد عاملی برای افزایش ارتباطات جنسی است.

وی یکی دیگر از برنامه های اداره ایدز را آموزش و اطلاع رسانی عنوان کرد و افزود: در این راستا ارتباطات خوبی با شهرداری تهران، پایانه های قطار رجا، هواپیمایی ماهان انجام داده ایم تا از طریق، پیام های آموزشی خود را به مردم برسانیم.

دکتر صداقت اظهارداشت: شیوع ایدز از طریق ارتباطات غیر اخلاقی پیش از این هفت درصد بود اما اکنون به 10 درصد افزایش یافته است.

وی افزود: ابتلا به ایدز از این راه در طول سال گذشته 120 درصد رشد داشته که نگرانی هایی را ایجاد کرده است.

دکتر صداقت با اشاره به باورهای غلطی که درباره این بیماری ایجاد شده، تصریح کرد: برای شکستن این باورهای آگاهی ها و اطلاع رسانی ها باید افزایش یافته و به تغییر نگرش و رفتار تبدیل شود.

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت یادآور شد:‌ تمام بیماران مبتلا به ایدز که موارد بیماری آنان ثبت شده تحت درمان رایگان قرار دارند و اقدام های مشاوره، آزمایش و درمان ایدز در سراسر کشور رایگان است.

دکتر صداقت با بیان اینکه 67 درصد موارد انتقال ایدز از طریق اعتیاد تزریقی و 10 درصد از طریق ارتباطات جنسی است، افزود: تمام افراد صرف نظر از جنس و سن در معرض ابتلا به ایدز قرار دارند اما تاکید ما بیشتر روی جوانان است.

وی خاطرنشان کرد: برای کنترل بیماری ایدز در کشور مراکز مشاوره ایدز در سراسر استان ها راه اندازی شده طوریکه هم اکنون 104 مرکز مشاوره و 90 پایگاه مشاوره در سراسر کشور فعال است.

رییس اداره ایدز وزارت بهداشت اظهارداشت: مردم در سراسر کشور می توانند آدرس و شماره تلفن این مراکز و پایگاه ها را از سامانه 118 دریافت کنند.

وی خواستار شد: تمام سازمان ها از جمله ستاد مبارزه با مواد مخدر، سازمان زندان ها و سازمان بهزیستی کشور باید برنامه های کاهش آسیب در مراکز گذری درمان اعتیاد و کاهش آسیب را با کیفیت و شدت بیشتری ادامه دهند تا دوباره با بازگشت موج ابتلا به ایدز از طریق اعتیاد، روبرو نشویم.

دکتر صداقت با اشاره به محدودیت های رسانه ای در انعکاس اخبار ایدز گفت: روش های متعددی برای اصحاب رسانه وجود دارد تا بدون عبور کردن از خط قرمزها، پیام خود را به مردم برسانند.

گفتنی است؛ نخستین کنگره بین‌المللی پژوهش در ایدز با حضور مسوولان اداره ایدز ایران و نمایندگانی از سایر کشورها در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها