پیش‌بینی می‌شود سال 2050 از هر 85 نفر، یکی به بیماری آلزایمر مبتلا شود. دانشمندان درصددند هرچه سریع‌تر با چنین ضایعه غیرقابل جبرانی مبارزه کنند.
کد خبر: ۵۰۸۶۰۲

پیشرفت‌های یک تیم تحقیقاتی، بتازگی امیدهای زیادی را به همراه آورده است.گروهی از دانشمندان عصب‌شناس و شیمیدان‌های آمریکا و چین، ماه گذشته مقاله‌ای منتشر کردند که در آن آمده بود تعدادی از داروهای ضدسرطان که بتازگی مورد استفاده قرار گرفته‌ به همراه چند ترکیب سنتزی، اثرات مثبتی در کاهش اختلالات حافظه دو نوع حیوان مبتلا به بیماری آلزایمر داشته است. دکتر ای‌ژونگ، سرپرست این تیم تحقیقاتی است که آزمایش‌های گسترده‌ای را روی موش‌‌ها و کرم‌‌های میوه انجام داده‌اند. وی می‌گوید تیم تحقیقاتی از نتایج به دست آمده کاملا شگفت‌زده شده است. او و همکارانش از دو رویکرد تجربی کاملا مستقل بهره گرفته‌اند که نتایج آنها بسیار به هم نزدیک است.

اولویت این تیم تحقیقاتی، مطالعه تاثیر فاکتور گیرنده رشد سطحی است که اصطلاحا EGFR خوانده می‌شود. ازدیاد این فاکتور یکی از عوارض مشخص برخی از سرطان‌ها بخصوص سرطان‌های ریوی است. هر دو روشی که تیم پژوهشی از آنها بهره گرفته، تلاش می‌کنند سلول‌های گیرنده را غیرفعال کنند در این صورت از فعالیت EGFR جلوگیری می‌شود.

تحقیقات نشان داده فعالیت EGFR باعث تحریک پیام‌رسانی بین سلول‌ها می‌شود و در نتیجه آسیب‌رسانی هرچه بیشتر خواهد شد. بعلاوه تشدید فعالیت این فاکتور رشد در سلول‌های مغزی باعث تشدید اختلال حافظه در کرم‌های میوه می‌شود و این موجودات از نظر رفتاری نیز علائم تشدید بیماری را از خود نشان می‌دهند، در حالی که پس از دریافت دز مشخصی از داروهای ضدسرطان، رفته‌رفته علائم بهبود در آنها ظاهر می‌شود. تیم تحقیقاتی سپس آزمایش‌های خود را روی موش‌ها انجام داد و نتایج مشابهی نیز در همین زمینه به دست آمد. دانشمندان چینی تائید کرده‌اند 45 ترکیب دارویی نتایج مثبتی را ظرف مدت دو ماه روی کرم‌های میوه داشته‌ است. از میان این 45 ترکیب، 9 مورد موثرتر برای آزمایش روی موش‌ها در نظر گرفته شد که 5 تای آنها پس از گذشت تنها دو ماه، نتایج فوق‌العاده مثبتی داشته است. پروفسور ژونگ در خاتمه یادآور شد: سه دارو از این مجموعه نه‌تنها توانسته است اختلالات حافظه را در موش‌ها کاهش دهد، بلکه از میزان فعالیت EGFR هم در انسان‌ها تاحدودی کاسته‌ است. دانشمندان امیدوارند داروهای جدید بتواند بزودی خبرهای مسرت‌بخشی را برای بیماران آلزایمری داشته باشد.

مترجم: فرناز حیدری

منبع: sciencedaily

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها