شیوع وبا در اقلیم کردستان عراق

مورد مشکوک به وبا در سردشت دیده نشده است

در پی شیوع بیماری واگیردار وبا در اقلیم کردستان عراق تا کنون مورد مشکوک ابتلا به این بیماری در شهرستان سردشت گزارش نشده است.
کد خبر: ۵۰۸۳۶۱

شیوع بیماری وبا در اقلیم کردستان عراق طی 15 روز گذشته زنگ خطر جدی برای ساکنان شهرهای مرزی ایران با این اقلیم از جمله در آذربایجان غربی را به صدا در آورده که مسئولان با اجرای طرحهای پیشگیری و بازید و نظارت دقیق در پی عدم شیوع این بیماری در شهرهای مرزی آذربایجان غربی هستند.

بر اساس اعلام "خالص قادر" سخنگوی وزارت بهداشت کردستان عراق، هنوز منشا اصلی آلودگی وبا به مرکزیت استان سلیمانیه اقلیم کردستان مشخص نیست و معلوم نیست باکتری عامل وبا از کجا آمده ولی احتمال اینکه یکی از چاههای آلوده آب در منطقه عامل گسترش این بیماری باشد وجود دارد.

بیماری وبا برای دومین مرتبه در پنج سال گذشته در منطقه سلیمانیه شیوع پیدا کرده که این امر لزوم توجه جدی مسئولان و روسای شبکه های بهداشت و درمانی شهرها و روستاهای همسایه با این اقلیم را دو چندان می کند.

تلاش برای پیشگیری از شیوع وبا

رئیس شبکه بهداشت و درمان سردشت با بیان اینکه بیماری و با در اقلیم کردستان عراق شیوع پیدا کرده گفت:به منظور پیشگیری و اتخاذ تدابیر بهداشتی، سلامتی و به منظور جلوگیری از ورود این بیماری به داخل کشور باید تمام ارگانهای ذیربط بسیج شوند.

"اسماعیل ثانی" راه انتقال این بیماری واگیردار را استفاده از سبزیجات  و آب آلوده و تماس فیزیکی با فرد بیمار دانست و اظهار داشت: براثر ابتلا به این بیماری فرد دچار اسهال شدید آبکی ناگهانی شده و باتوجه به اینکه میزان کشندگی آن ۳۰ الی ۴۰ درصد است لزوم توجه و همکاری سایر دستگاهها ضروری است.

وی تأکید کرد: نظارت شبکه بهداشت و درمان برای کلر زنی و همچنین وظایف ادارات ذیربط برکنترل بیشتر تردد مرزها، جمع آوری دوره گردهای سطح شهر، برخورد قاطع با متخلفین بهداشتی و افزایش میزان کلرزنی در آب شرب مناطق شهری و روستایی از مهمترین راههای پیشگیری از وبا است.

وی خواستار ارائه آموزشهای لازم در خصوص بیماری وبا در سطح مدارس و آموزشگاه ها توسط کارشناسان بهداشتی شد و ادامه داد: تهیه و توزیع اطلاعیه بهداشتی به صورت پوستر در سطح شهر و بین مردم کمک شایانی در این خصوص می تواند باشد.

ثانی تشکیل اکیپی متشکل از نمایندگان شبکه بهداشت و درمان، محیط زیست، جهاد کشاورزی و آب وفاضلاب جهت سرکشی به مزارع سبزی، کنترل و نظارت بیشتر آب شرب و نیز نظارت بر سرویسهای بهداشتی و غذایی ارگانهای نظامی و انتظامی، جمع آوری دوره گردها در سطح شهر و کنترل نوار مرزی جهت تردد افراد در مرز را مهمترین راهکارهای پیشگیری از شیوه بیماری وبا برشمرد.

در حالی که تاکنون 1600 نفر در اقلیم کردستان عراق مظنون به مبتلا بودن به بیماری وبا اعلام شده که لزوم توجه جدی مسئولان به پیشگیری و نظارت برای جلوگیری از شیوع این بیماری دوچندان می شود.

آذربایجان غربی در شمال غربی ایران بیش از 890 کیلومتر با سه کشور جمهوری آذربایجان، ترکیه و عراق مرز مشترک دارد که شهرهای پیرانشهر و سردشت با اقلیم کردستان عراق هم مرز است.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها