هادی مقدم‌دوست، فیلمنامه‌نویس:

دیالوگ‌نویسی، ردیف کردن جملات قصار نیست

دیالوگ‌ها گاهی حیاتی فراسینمایی می‌یابند. از همان روزهای آغازین پیدایش فیلم‌های غیرصامت در سینما برخی جملات از گفت‌وشنود صرف دو کاراکتر فراتر رفته، حصار تصویر را در هم شکسته و وارد فرهنگ شفاهی و مکتوب جامعه خود و حتی جامعه جهانی شده‌است . چنانکه می‌دانید و دیده‌اید، این دیالوگ‌ها همه جا هست از صحبت‌های خودمانی فیلم‌بازها تا تیتر جراید و خیلی‌ جاهای رسمی و غیررسمی دیگر. براستی اما چرا چنین اتفاقی می‌افتد؟ کدام ویژگی از یک دیالوگ همچون همای سعادت بر دوش آنها می‌نشیند و از فیلم جدایشان کرده و بر زبان خلایق جاری‌شان می‌کند. برای بررسی راز و رمز ماندگاری دیالوگ‌ها و فوت و فن دیالوگ‌نویسی سراغ هادی مقدم‌دوست، فیلمنامه‌نویس رفتیم. او نویسنده آثاری همچون فیلم سینمایی«بی‌پولی» و سریال «وضعیت سفید» است و دیالوگ‌های قابل توجهی را خلق کرده است. گفت‌وگوی جام‌جم با این چهره سینمایی و تلویزیونی را در ادامه بخوانید.
کد خبر: ۵۰۷۷۰۶

یک نویسنده چقدربه دیالوگ نویسی درفرآیند نوشتن فیلمنامه اهمیت می‌دهد؟

به نظرمن به همان اندازه که سخن گفتن و تکلم درزندگی یک فرد مهم است درفیلمنامه هم اهمیت دارد، حتی شاید بیشتر. در فیلمنامه ارزش دیالوگ خیلی بیشتر از زندگی واقعی و کاربردی‌تر است. یکی از وظایفی که درسینما به عهده دیالوگ گـــــذاشته می‌شـــود، سرعت بخشیدن یا کاستن ریتم است. دیالوگ همچنین بخشی از بار زیبایی‌شناسی فیلم را نیز بر عهده دارد و با یک دیالوگ خوب براحتی می‌توان فضای فیلم را تغییرداد.

شما برای نوشتن دیالوگ آیا زمان بیشتری اختصاص می‌دهید یا این‌که دیالوگ‌ها همزمان با نوشتن کلیت فیلمنامه پیش می‌رود؟

هر دو صورت ممکن است، اما شکل درست ترآن این است که پس از به پایان رسیدن فیلمنامه دوباره و حتی چندباره روی دیالوگ‌های فیلمنامه تمرکز وآن را بازنویسی کنیم.

آیا به نظر شما بهتر نیست فرد دیگری به عنوان دیالوگ نویس در کنار فیلمنامه‌نویس قرار بگیرد و نوشتن دیالوگ‌ها به او سپرده شود؟

چنین کاری هم ممکن است، اما به شرطی که حرکت و رفتار این دو نفر با هم یک کلیت را بسازند همسو باشد و موازی‌کاری نباشد و دیالوگ‌ها خارج از نظام طولی فیلمنامه نباشد.

آیا شما نمونه خوبی ازایــن گونه هــــمکاری فیلمنامه نویس و دیالوگ نویس سراغ دارید؟

تا امروز روی این موضوع تمرکز نکرده‌ام که آیا نمونه خوبی در این زمینه وجود دارد یا نه. اگرهم همکاری خوبی بوده باشد، آنقدرخوب بوده که متوجه نشده‌ام.

به نظرشما ویژگی یک دیالوگ خوب درچیست؟

یک دیالوگ به نظرم باید با کل فیلمنامه هماهنگ باشد. یک دیالوگ خوب چیزی جدا از فیلمنامه نیست. یک دیالوگ خوب باید با کلیت فیلمنامه هماهنگ باشد. این که ما بنشینیم وپشت سرهم چند دیالوگ خوب بنویسیم که همه کلمات قصار باشد اما در کلیت فیلمنامه نگنجد، دیالوگ خوبی ننوشته‌ایم و دیالوگ نویسی ما ایراد دارد.

دیالوگ چه نقشی در پیشبرد یک داستان دارد؟

اگر حرف گفتن را یک فعل بدانیم، حرف زدن در فیلمنامه یک فعل است در کنار سایر افعالی که دریک فیلم انجام می‌شود. در فرآیند داستان برای دیالوگ برنامه‌ریزی می‌شود، در حالی که در زندگی عادی چنین اتفاقی نمی‌افتد.

منبع الهام دیالوگ برای فیلمنامه‌نویسی چیست؟

منبع الهام در واقع زبان شخصیت است. عمده‌ترین منبع الهام برای نوشتن دیالوگ شناخت شخصیت و زبان شخصیت مورد نظری است که می‌خواهیم بنویسیم. این که چگونه صحبت می‌کند یا از چه طبقه و فرهنگی است. اما وقتی یک فیلمنامه‌نویس شخصیتی را خودش خلق می‌کند که ترکیبی از چند شخصیت است و ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد که کمتر سراغش را داری، اینجا خود فیلمنامه‌نویس می‌تواند برای او زبانی خلق کند که حتی پیشترسراغ نداشته‌ایم.

چقدر تجربیات شخـــصی یک فیلمنامه نویس در نوشتن دیالوگ می‌تواند دخیل باشد؟

به نظر من دیالوگ‌نویسی مثل تمام تجربیاتی که هنگام ساخت یک فیلم پشت سر می‌گذاریم، خلاقانه است و برای نوشتن دیالوگ بی‌شک تمام تجربیات ما خواه ناخواه تاثیر می‌گذارد.

در کلاس‌های داستان‌نویسی هنگام نوشتن دیالوگ پیشنهاد داده می‌شود فرد با یک دستگاه ضبط صدا به یک مکان شلوغ همچون مترو یا آرایشگاه برود و بدون این که کسی متوجه شود از صحبت‌های معمولی مردم ضبط کند و سپس در خلوت صداها را پیاده کند تا بتواند لحن‌ها و تکیه‌کلام‌های افراد مختلف را درموقعیت‌های مختلف کشف کند. آیا شما هم چنین کاری را پیشنهاد می‌کنید؟

به نظر من هم انجام چنین کاری خیلی سودمند است، چون خیلی از شخصیت‌ها تا قبل از پروسه تحقیق درباره‌شان برای نوشتن از ما خیلی دور هستند و با این کار می‌توان جهان کلمات آنها را کشف کرد و حتی بسیاری از آرزوها و اندوه‌های آنها را حدس زد و پی برد این شخصیت در فلان موقعیت چه کاری را انجام خواهد داد یا چه دیالوگی بر زبانش جاری خواهد شد.

یکی از انتقاداتی که این روزها به سینمای ما می‌شود این است که برخی دیالوگ‌های سخیف فیلم‌ها موجب شده سطح سینمای ما پایین بیاید. آیا شما این موضوع را قبول دارید؟

به نظر من اگر قصدمان از اول نوشتن یک فیلمنامه خوب باشد هرگز چنین اتفاقی نمی‌افتد. گاهی ممکن است برای خلق یک شخصیت نیاز داشته باشیم دیالوگ‌های سخیفی از زبان او گفته شود، دراین صورت باز هم همه چیز باید در خدمت فیلمنامه باشد.

شما دیالوگ‌های کدام فیلم‌های ایرانی را می‌پسندید؟

من تمام دیالوگ‌های علی حاتمی را، دیالوگ‌های فیلم «گوزن‌های» مسعود کیمیایی را و دیالوگ‌های حمید نعمت‌الله در فیلم «بوتیک» را می‌پسندم.

دیالوگ‌های کدام فیلم‌های خارجی را می‌پسندید؟

به نظرمن تمام فیلم‌های حرفه‌ای و بزرگ سینمای جهان دیالوگ‌های خوبی دارد و اگر بخواهم نام ببرم، باید به دیالوگ‌های فیلم‌های «جاده» و «هفت سامورایی» اشاره کنم.

آیا دیالوگ ماندگاری هست که به خاطرتان مانده باشد؟

متاسفانه چون جزء به جزئش در ذهنم باقی نمانده، نمی‌توانم بگویم.

منبع مکتوبی برای نوشتن دیالوگ وجود دارد که بخواهید به کسانی که در عرصه فیلمنامه‌نویسی فعالیت می‌کنند پیشنهاد کنید؟

به نظر من بهترین منابع مکتوب برای نوشتن فیلمنامه کتاب حوزه نظری زبان‌شناسی، کتاب‌های جامعه‌شناسی و مردم‌شناسی است.

به نظرشما کلاس‌های فیلمنامه‌نویسی چقدرمی تواند در پیشرفت کسی که می‌خواهد وارد این حوزه از نوشتار شود سودمند است؟

به نظرم بسیار سودمند است، اما من فرد خاصی را نمی‌توانم پیشنهاد کنم. به کسانی که می‌خواهند وارد این حوزه شوند پیشنهاد می‌کنم تمام کتاب‌هایی را که درباره نوشتن و سینماست کامل مطالعه کنند، چون در دل این کتاب‌ها مطالبی وجود دارد که می‌تواند به آنها بسیار کمک کند.

خودتان در حال حاضر مشغول نگارش چه فیلمنامه‌ای هستید؟

من این روزها مشغول نگارش فیلمنامه‌ای به نام «سربه مهر» هستم.

مریم آموسا / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها