سیب اول را برمی‌داریم. سیب بعدی چند قدم آن طرف‌تر. سیب‌ها از اتاق خواب تا پشت در حیاط به فاصله چند قدم چیده شده‌اند... حدستان کاملا درست بود این همان تصاویر فیلم «حسن کچل» است. حسن چون خجالتی بود از خانه بیرون نمی‌رفت.
کد خبر: ۵۰۴۷۸۳

به همین دلیل مادر مهربانش با چیدن سیب‌ها تا پشت در خانه او را بیرون فرستاد... این فیلم را مرحوم علی حاتمی ساخت. حالا ما هم قرار است از خانه بیرون برویم و پا در دنیای آدم‌هایی بگذاریم که ظاهر آنها شبیه حسن دوست‌داشتنی قصه ماست؛ شاد و پرهیجان! بعد به ادامه فیلم باز خواهیم گشت.

کچل برای شما چه معنی دارد؟ اول مهر و کچل‌شدن دانش‌آموزان، رفتن به سربازی و شروع آش‌خوری یا کلی ضرب‌المثل‌های دیگر که درباره کچلی گفته‌اند... اما حالا دیگر نیازی نیست برای بیرون رفتن از خانه همچون حسن‌کچل سیب‌ها را بچینیم. کافی است جستجویی در اینترنت بکنید تا کلی تبلیغات مختلف از مراکز کاشت، داشت و برداشت مو اعم از مجاز، نیمه مجاز و غیرمجاز با کلی استانداردهای بین‌المللی، ملی و محلی به شما معرفی شود!

نورمن وارد می‌شود

کم‌مویی برای همه انسان‌ها به هیچ‌وجه قابل تحمل نبود تا این که در همان سال‌های دهه 40 که سر ایرانیان به تصویب قانون انجمن‌های ایالتی و ولایتی گرم بود، در آمریکا یک متخصص پوست به نام نورمن اورنتریخ برای سرهای کویری و بی‌مو راه‌حلی اساسی یافت. او برای نخستین‌بار با فن برداشت مو از پشت سر و پیوند آن به مناطق برهوت جلوی سر موفق شد سرهای بسیاری را در جهان بار دیگر آباد کند و مراکز زیادی را پررونق سازد! اما ابداع نورمن پایان کار نبود. پس از او پای روش‌های دیگری به اتاق‌های عمل باز شد. کاشت مو دیری نپایید که به یکی از عمل‌های پرطرفدار در ایران تبدیل شد. برای اثبات این موضوع کافی است آماری از مراکز مجاز و غیرمجاز فعال در عرصه ترمیم و کاشت مو بگیرید.

برداشت و کاشت در یک نما

اما پیوند مو چیست؟ یک عمل جراحی ساده و سرپایی بهترین تبلیغ برای جذب مشتری است. اما همین عمل ساده که حسابی جیب را به لرزه و تکان می‌اندازد، چند جلسه مشاوره و غیره زمان می‌برد این هم بسته به متقاضی است که میزان طاسی سر او به چه میزان است؟ می‌خواهد چقدر موهایش پرپشت باشد و... از این مسائل که بگذریم در عمل پیوند مو یک نوار باریک از پشت سر مبارک فرد کچل برداشته می‌شود و در منطقه‌ای از قبل آماده شده، کاشت یا همان پیوند خواهد شد. کاشت مو کلی روش‌های مختلف دارد همچون روش فوت و فیت. در روش FUT یک نوار باریک پشت سر برداشته می‌شود و در محدوده مورد نظر کاشته می‌شود، در روش FIT فولیکول برداشته شده و در قسمت‌های لازم کاشته می‌شود و روش PRP که تزریق پلاکت است. در این روش حدود ده سی‌سی خون از یک رگ پرخون دست بیمار گرفته می‌شود و پس از انجام عملیات تخصصی آن را به سر تزریق می‌کنند. روش PRP بسیار ساده و ایمن است که در آن تنها یک تزریق موضعی وجود دارد و... با وجود این هرکس و هر مرکز نباید سرنگ به دست گیرد و چاقوی جراحی خود را بر فرق سر افراد بی مو فرود آورد. ‌همین عمل بظاهر ساده کلی تخصص می‌خواهد. این کار باید در مکانی مجهز و با حضور پزشک مجرب صورت گیرد. طی ماه اول بعد از عمل، موهای کاشته شده می‌ریزند، در حالی که ریشه آنها زیر پوست باقی مانده و چهار تا شش ماه بعد موی جدید از آن رشد خواهد کرد. رشد تمام موهای کاشته شده 9 تا 12 ماه بعد کامل می‌شود. شما که قصد دارید صفایی به سر خود دهید حتما پیش از آن با متخصص مشورت کنید و یقین بدانید این عمل ساده چندان که می‌گویند و تبلیغ می‌شود بدون عارضه هم نیست. تورم خفیف در پیشانی، بی‌حسی و مور مور شدن خفیف در محلی که از آن برداشت شده است، درد در بخشی که مو پیوند شده، خارش و... حالا باز هم برای پیوند مو آماده هستید؟!

ترمیمی برای سر پرسودا

شاید می‌خواهید موهای سرتان را ترمیم کنید. درست حدس زدید. ترمیم مو با کاشت مو متفاوت است. به طور طبیعی کاشت مو برای ریختگی کم توصیه می‌شود، در حالی که از روش ترمیم مو برای هر نوع طاسی و ریختگی می‌توان استفاده کرد. در کاشت مو تارهای مو با دقت و به‌صورت تک‌تک برداشته و کاشته می‌شوند که درنهایت به رشد مو منجر خواهد شد، اما ترمیم مو مقوله‌ای متفاوت است. از روش‌های ترمیم مو در قدیم می‌توان به بافت و کلیپس اشاره کرد که به هیچ وجه مورد رضایت مشتریان نبوده و نیست. با وجود این، دانش نیز به مدد این روش آمد و در حال حاضر از روش‌هایی همچون نتورک، شبکه‌ای، رویال، کریستال، هالیوودی و... استفاده می‌شود که به گفته متخصصان، روش‌های شبکه‌ای و رویال از بقیه مناسب‌تر هستند.

فکرش را هم نکنید کشوری همچون چین که بازار دنیا را تسخیر کرده است نسبت به بازار پررونق کچلان و طاس‌ها بی‌تفاوت باشد. در حال حاضر موهای ابریشمین که به نام جنس آمریکایی روی سر برخی افراد خودنمایی می‌کند، ساخته و بافته کشور محترم چین است. این موها همچون دیگر اجناس بی‌کیفیت چینی بیش از یک‌سال عمر ندارند. چنین موهایی مانع تماس آب با پوست سر و شست‌وشوی مناسب آن می‌شود.

اعتماد به نفس می‌د‌هد خیلی!

ریزش مو علل فراوانی دارد که به برخی از آنها اشاره شد، اما افراد کم‌مو هم برای ترمیم یا کاشت مو انگیزه‌های بسیار بیشتری دارند. به باور روان‌شناسان، برخی با ریزش موهایشان دچار کاهش اعتماد به نفس می‌شوند، حتی پسران داشتن مو را نوعی برتری و امتیاز در مراسم خواستگاری خود تلقی می‌کنند. بالاخره آقا داماد نباید کچل باشد. درست از این منظر می‌توان به نگاه برخی درخصوص اهمیت مو در داشتن ارتباطات اجتماعی موفق دست یافت.

عرفان ـ م، 23 سال دارد و می‌گوید به ریزش موی زودهنگام مبتلا شده است. او حالا می‌خواهد مرحله کاشت را آغاز کند. او درباره انگیزه خود به «جام‌جم» می‌گوید: بی‌مویی حس خوبی ندارد، حتی گاهی دستمایه شوخی برای جمع‌های خانوادگی می‌شویم. وی به این نکته هم اشاره می‌کند پس از آن که ریزش موی او مشهود شده است کمتر در جمع‌های خانوادگی و دوستانه حضور یافته است. عرفان حتی از رفتن به مسافرت همراه تور گردشگری هم خودداری می‌کند. اما او هنوز نمی‌داند مراکز مجاز، پیوند مو را برای افراد زیر 25 سال انجام نمی‌دهند.

یکی از پزشکان که تمایلی ندارد نامش عنوان شود، می‌گوید: برای افرد زیر 25 سال چون پیش‌بینی میزان طاسی او در آینده دشوار است عمل پیوند مو انجام نخواهد شد. البته این موضوع تنها برای آقایان مصداق دارد برای خانم‌ها سن چندان مطرح نیست.

خانم چهل ساله‌ای که پس از کلی مشاوره و هزینه موفق به کاشت مو شده است از نتیجه کار رضایت ندارد. وی انتظار خود را پرپشت‌شدن موی خود عنوان می‌کند، در حالی که به گفته متخصصان هدف از ﮐﺎﺷﺖ ﻣﻮ تنها بهبود پرپشتی آن نسبت به قبل است. چنانچه بانوان انتظار دارند موهای پرپشت‌تری داشته باشند باید سرکیسه را شل کنند و بر آمار موهای کاشته شده بیفزایند.

به هر حال انگیزه و واکنش همه افرادی که دچار ریزش مو می‌شوند نسبت به این مسأله یکسان نیست. حسین رضایی، هرچند داشتن مو را موهبت الهی عنوان می‌کند، اما انگیزه چندانی هم برای ترمیم و جایگزینی موهای از دست رفته خود ندارد.

«مو فرفری! پارتی بازی نکن!» او کارمند بانک است و این جمله را یکی از مشتریان بانک به او گفت.

قصه ما و فیلم حسن کچل

حسن کچل حالا انگیزه‌ای برای چیدن سیب‌ها و بیرون رفتن از خانه ندارد. او پشت رایانه خود می‌نشیند و مراکز ترمیم و کاشت مو را جستجو می‌کند. گاهی هم به یکی از آنها زنگ می‌زند. او خود اکنون در انواع روش‌های کاشت و ترمیم مو استاد شده است، اما مبلغ چهار میلیون تومان پول ناقابل هم ندارد، مدام به مادرش نق می‌زند که به جای چیدن سیب روی زمین، این پول را برایش فراهم کند، اما او اگر از خانه بیرون می‌رفت می‌دید در این روزگار بی‌مو شدن هم برای خودش مد شده است. خیلی هم زیباست اصلا...! همان‌طور که شاعر می‌فرماید: «کچلی را تو خرد مگیر‌/‌ کچلان عاقلند و با تدبیر»

سامان عابری / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها