فرانسه اعلام کرد سفارتخانه‌ها و مدارسش در 20 کشور جهان تعطیل می‌کند

وحشت فرانسه از واکنش تند مسلمانان

در حالی که تظاهرات و اعتراضات علیه پخش قسمت‌هایی از یک فیلم موهن علیه پیامبراسلام(ص) در سراسر جهان همچنان ادامه دارد، در یک اقدام موهن دیگر مجله‌ای فرانسوی اقدام به چاپ مجدد کاریکاتورهایی علیه پیامبراکرم کرد.
کد خبر: ۵۰۳۳۳۷

به گزارش فارس، مجله فرانسوی «شارلی هبدو» دیروز با وجود اصرار مقامات رسمی کشور مبنی بر چاپ نکردن مطالب تحریک‌آمیز، اقدام به چاپ چند کاریکاتور موهن علیه پیامبر اکرم(ص) کرد. سردبیر این نشریه پیش از این در برابر هشدارهای برخی مسئولان فرانسوی نسبت به تبعات این اقدام، اعلام کرده بود که انتشار این تصاویر نشان‌دهنده آزادی بیان است. این مجله سال گذشته نیز کاریکاتورهای موهن دیگری را منتشر کرده بود که موجب اعتراضات گسترده مسلمانان در فرانسه و برخی دیگر از کشورهای اروپایی شد.

فرانسه کشوری است که بیشترین جمعیت مسلمان اروپا را دارد و این اقدام مجله «شارلی هبدو» قطعا پیامدهای شدیدی برای مسئولان آن خواهد داشت. مسئولان این مجله پیش از انتشار این تصاویر گفته بودند که این کاریکاتورها «تکان‌دهنده» خواهد بود. در همین رابطه شبکه العربیه دیروز در خبری اعلام کرد به دلیل مسائل امنیتی، فرانسه سفارتخانه و مدارس خود را در 20 کشور جهان تعطیل می‌کند. هنوز منابع فرانسوی در این باره خبری اعلام نکرده‌اند. همچنین گفته می‌شود در پی تصمیم مجله طنز فرانسوی «شارلی هبدو» برای چاپ کاریکاتورهای اهانت‌آمیز به پیامبر اسلام(ص)، خودروهای پلیس ضدشورش فرانسه از پیش از انتشار این نشریه مقابل دفتر مجله مستقر شدند. همچنین ژان مارک آیرو، نخست‌وزیر فرانسه در واکنش به تصمیم نشریه فرانسوی برای انتشار کاریکاتورهای اهانت‌آمیز به پیامبر اعظم(ص)، مخالفت خود را با هرگونه زیاده‌روی و افراط در این امر اعلام کرد. آیرو تأکید کرد: آزادی بیان یکی از اصول اساسی جمهوری ماست، اما این آزادی باید در چارچوب قانون و تحت نظارت و کنترل دادگاه اعمال شود.

دولت فرانسه از چند روز پیش برگزاری هرگونه تظاهرات در اعتراض به انتشار فیلم موهن به پیامبر اکرم(ص) را ممنوع کرده است. وی همچنین خاطرنشان کرد: هیچ انگیزه‌ای برای ادامه و کشیده شدن درگیری‌هایی که هیچ ارتباطی به فرانسه ندارد، به خاک این کشور وجود ندارد. انتظار می‌رود چاپ مجدد کاریکاتورهای توهین‌آمیز یک بار دیگر خشم مسلمانان را برافروخته و واکنش‌های تازه‌ای را در کشورهای اسلامی پدید آورد. با انتشار فیلم توهین‌آمیز، مسلمانان خشمگین به سفارت‌های آمریکا حمله کرده و درجریان این درگیری‌ها سفیر آمریکا در بنغازی همراه سه نفر دیگر کشته شدند.

روز گذشته، باراک اوباما، رئیس‌‌جمهور آمریکا برای آرام کردن فضای پرتشنج فعلی علیه منافع آمریکا در سراسر جهان اظهار کرد، فردی که عامل ساخت فیلم ضد اسلامی و اهانت‌آمیز نسبت به پیامبر اسلام(ص) است یک فرد نامشخص است. به گزارش ایسنا، باراک اوباما‌ در یک مصاحبه تلویزیونی با دیوید لترمن، مجری سرشناس شبکه سی.بی.اس گفت: کریستوفر استیونز، سفیر آمریکا در لیبی محبوب اکثریت لیبیایی‌ها بوده است. رئیس‌جمهور آمریکا همچنین از رهبران کشورهای اسلامی خواسته است که به تضمین امنیت شهروندان آمریکا در کشورهایشان کمک کنند. اوباما در گفت‌وگو با شبکه سی.بی.اس گفت: پیامی که به جهان اسلام می‌فرستیم این است که از شما انتظار داریم امنیت شهروندانمان را حفظ کنید.

در یک خبر دیگر در همین رابطه دیروز اعلام شد دادستان کل مصر حکم بازداشت تری جونز، کشیش افراط‌گرای آمریکایی و هفت قبطی مصری را صادر کرده است. این اقدام برای محاکمه شدن آنها در دادگاهی درخصوص انتشار فیلم موهن به پیامبر اکرم(ص) و توهین به مقدسات اسلامی در اینترنت صورت گرفته است. دفتر دادستان کل مصر نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد این هشت نفر که شامل نقولا بیسلی، کارگردان فیلم موهن به مقدسات اسلام و پیامبر(ص) نیز می‌شود، به اتهام مخدوش کردن اتحاد ملی، توهین و هتاکی به اسلام و اشاعه اطلاعات نادرست متهم شده‌‌اند و در صورت اثبات اتهاماتشان به اعدام محکوم می‌شوند.

اکمل‌الدین احسان‌اوغلو، دبیرکل سازمان همکاری‌ اسلامی نیز اعلام کرد این سازمان هفته آینده با برگزاری نشستی، مساله توهین به مسلمانان از طریق انتشار فیلم موهن به ساحت پیامبر(ص) را بررسی خواهد کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها