مراسم 3 روزه سالگرد از روز شنبه آغاز شده و امروز با برگزاری تجمع‌هایی مقابل مراکز اقتصادی نیویورک ادامه پیدا می‌کند

سالگرد جنبش «اشغال وال‌استریت» در آمریکا

دقیقا سال گذشته در همین روزها بود که برخی جوانان آمریکایی در خیابان وال‌استریت، مقر بورس نیویورک در هفدهم سپتامبر در اعتراض به اوضاع وخیم اقتصادی و اختلاف طبقاتی آمریکا و سیاست کنونی این کشور دست به تظاهرات گسترده زدند. ابتدا تصور می‌شد آتش این حرکت اعتراضی بسرعت خاموش شده و فقط محدود به همان خیابان وال‌استریت نیویورک باشد ، اما با گذشت زمان، خلاف این موضوع به اثبات رسید.
کد خبر: ۵۰۲۶۶۳

پارک زاکوتی در نزدیکی وال‌استریت پس از چند روز به محل تحصن معترضان این جنبش تبدیل شد. نیروهای پلیس نیویورک نیز که در ابتدا تصور گسترده‌تر شدن این حرکت را نداشتند، به مقابله با این افراد پرداختند.

آنها با طرح اتهاماتی همچون اخلال در نظم عمومی، اقدام به دستگیری معترضان کردند، اما برخی اقدامات خشونت‌آمیز پلیس همچون پاشیدن اسپری فلفل به معترضان به جای آن‌که باعث خاموش شدن این آتش شود، موجب گسترده شدن آن به دیگر شهرها و کشورها شد.

پس از حدود یک ماه، بیشتر شهرهای آمریکا شاهد شکل‌گیری این گونه جنبش‌ها بود. مشخصه اصلی آنها این بود که به ابتدای نام هر شهر یا ایالت واژه «اشغال» اضافه می‌شد، مانند: جنبش اشغال واشنگتن، اشغال کالیفرنیا و ... . این جنبش حتی فراتر از مرزهای آمریکا نیز رفت و طرفداران بی‌شماری در کشورهای اروپایی پیدا کرد؛ طرفدارانی که اعتراض اصلی‌شان به نظام سرمایه‌داری و تحت تاثیر قرار گرفتن حکومت‌ها توسط این نظام بود. مشخص‌ترین این حرکت در اروپا، در لندن شکل گرفت که با تحصن مردم معترض مقابل کلیسای اصلی این شهر و دیگر مکان‌های عمومی تا چند ماه ادامه داشت.

برنامه‌های سالگرد

اکنون طرفداران این جنبش خود را برای برگزاری مراسم سالگرد شکل‌گیری آن آماده و برنامه‌هایی را طرح‌ریزی کرده‌اند.

بنا به اعلام سازمان‌دهندگان این برنامه، مراسم سه روزه سالگرد از روز شنبه آغاز شده و امروز با برگزاری تجمع‌هایی مقابل مراکز اقتصادی نیویورک ادامه پیدا می‌کند.

در همین رابطه دانا بالیکی، سخنگوی جنبش تسخیر وال‌استریت اعلام کرد: در نظر داریم طی چند روز در ماه سپتامبر اقداماتی انجام دهیم که مهم‌ترین و شدیدترین آنها ایجاد یک دیوار انسانی در هفدهم سپتامبر مقابل بورس نیویورک است. به گزارش مهر، وی افزود: بازداشت نمادین کارکنان بانک‌ها یکی از اقداماتی است که معترضان و فعالان جنبش تسخیر وال‌استریت در سالروز تشکیل این جنبش انجام خواهند داد.

سخنگوی جنبش تسخیر وال‌استریت خاطرنشان کرد: پیام همه آنها که در این روز به طرف ساختمان بورس نیویورک حرکت خواهند کرد، این است که: ما نماینده 99 درصد از شهروندان جامعه آمریکا هستیم و می‌خواهیم در برابر افراطی‌گری و فساد یک درصد باقیمانده بایستیم و حاضر نیستیم از حرکت در مسیری که انتخاب کرده‌ایم، چشم‌پوشی کنیم.

اگرچه سازمان‌دهندگان مراسم تمایلی به تخمین رویدادهای این روز ندارند، اما انتظار دارند فعالان «تسخیر وال‌استریت» از سراسر آمریکا امروز (دوشنبه) در خیابان وال‌استریت گردهم جمع شوند. به عنوان مثال، این جنبش تخمین زده 250 نفر از اعضای «اشغال فیلادلفیا» در این مراسم شرکت کنند. اندرو اسمیت، از مسئولان برگزاری مراسم می‌گوید: درخواست روشن مردم برای خارج کردن پول از سیاست، به‌وضوح نشان می‌دهد که نظام کنونی از کار افتاده است؛ اهمیتی ندارد که اوباما یا رامنی بودجه کمتر یا بیشتری بگیرند. وال‌استریت اصل انتخابات را کنترل می‌کند؛ دیگر مهم نیست طرف کدام نامزد را بگیرد.

وی ادامه می‌دهد: مراسم هفدهم سپتامبر از جنبه‌های مختلف، رابطه عمیقی با انتخابات خواهد داشت؛ زیرا اکنون کل ماهیت دموکراسی در کشور ما دارد خرید و فروش می‌شود. از سوی دیگر بنا به اعلام منابع خبری، عصر روز شنبه خیابان‌های منهتن بار دیگر شاهد حضور مردم معترض به نابرابری‌های موجود در آمریکا بود.

آسوشیتدپرس در گزارش خود از تجمع عصر روز شنبه در نیویورک نوشت: حدود 300 نفر به مناسبت اولین سال شکل‌گیری جنبش تسخیر اقدام به تجمع و راهپیمایی در خیابان‌های نیویورک کردند و در نهایت با تجمع در پارک زاکوتی در منهتن به این حرکت خود پایان دادند. حرکت این افراد از گرینویچ ویلج آغاز شد و معترضان در حالی که آواز می‌خواندند به سمت پارک زاکوتی حرکت کردند. به نوشته آسوشیتدپرس، پلیس نیویورک بشدت مراقب حرکت این افراد بود و در نهایت بیش از ده نفر از معترضان را بازداشت کرد.

ادامه تظاهرات معلمان در شیکاگو

همچنین اعضای جنبش تسخیر در حالی خود را برای برگزاری مراسم اولین سالگرد این جنبش آماده می‌کنند که شهر شیکاگو از نزدیک به یک هفته‌ پیش شاهد برگزاری اعتصاب سراسری معلمان است.

به گزارش ایسنا، رهبری معلمان اعتصاب‌کننده را کارن لوئیس، رئیس اتحادیه معلمان شیکاگو و معلم سابق شیمی بر عهده دارد. راه‌اندازی این جنبش که در آن 29 هزار نفر از معلمان، مشاوران، پرستاران و سایر کارمندان شرکت دارند موجب شده تا 350 هزار نفر از دانش‌آموزان شیکاگو یک هفته را بدون مدرسه سپری کنند.به گزارش ایسنا، رام امانوئل، شهردار شیکاگو با ارائه طرح‌هایی برای تغییرات بنیادی در شیوه ارزیابی عملکرد معلمان، خشم آنها را برانگیخته است.

با این حال گفته می‌شود با ادامه این اعتراضات، شهردار شیکاگو از برخی طرح‌های پیشنهادی خود عقب‌نشینی کرده است؛ اما هنوز جزئیات آنچه او با اتحادیه‌ معلمان بر سرش به توافق رسیده‌اند به طور علنی اعلام نشده است.در این میان بسیاری از شهردار‌های دموکرات آمریکا از رام امانوئل که رئیس دفتر پیشین دولت اوباما بوده است حمایت می‌کنند.

این در حالی است که سایر دموکرات‌ها طرف اتحادیه معلمان را گرفته‌اند، چرا که این معلمان از قشر متوسط و از حامیان اصلی حزب دموکرات هستند. بنابراین دموکرات‌ها برای آن‌که باراک اوباما پیروز مبارزات انتخاباتی شود به حمایت آنها نیاز دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها